Bu araştırmada salgın döneminde uygulanan uzaktan eğitim sürecindeki sosyal bilgiler dersine yönelik veli ve ortaokul öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomoloji) deseni kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma 23 ortaokul öğrencisi ve 14 veli olmak üzere toplam 37 katılımcıyla yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğrenciler ve velilerin uzaktan eğitim sürecini genel olarak “olumlu” ve “verimli” olarak değerlendirdikleri saptanmıştır. Veliler, “eğitim ve öğretimin devam etmesi” ve “salgın süreci olmasından dolayı”; öğrenciler ise “eğitim öğretimin devam etmesi” ve “faydalı olması” gibi nedenlerden dolayı uzaktan eğitimin verimli olduğunu belirtmişlerdir. Olumsuz değerlendirenler ise “teknolojik imkânların yetersizliği”, “internet sıkıntısı” ve “öğrencilerin ilgisizliği” gibi nedenler sıralamışlardır. Katılımcıların çoğu uzaktan eğitimin öğrencilerin akademik başarısına katkı sağladığını düşünmektedirler. Veli görüşleri incelendiği zaman öğrencilerde daha çok “internet bağımlılığının arttığı”, “dijital oyunlara karşı düşkünlük yaşadığı” ve “teknolojik araçlara karşı aşırı bir ilgi oluştuğu”; ayrıca “öğrencilerin agresifleşmesi”, “kardeşler arası geçimsizlik” görüldüğü tespit edilmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde ise öğrencilerin “bilgisayar ve internet etkili kullanmayı”, “EBA’yı aktif kullanmayı” ve ”uzaktan eğitim uygulamalarını” öğrenmeleri gibi olumlu; “ oyun düşkünlüğü”, “internet bağımlılığı” gibi olumsuzluklar yaşadıkları saptanmıştır. Sonuçlar dikkate alınarak öğrencilere psikolojik destek verilmesi, eğitim sürecinde öğrencilerin aktif olacağı etkinlikler yürütülmesi ve uzaktan eğitim için gerekli alt yapı ve teçhizat imkânın sağlanması önerilmektedir.
The purpose of this study was to determine the views of parents and secondary school students on the social studies course in distance education during the epidemic. The research was carried out within the scope of the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods. The research was conducted with a total of 37 participants, 23 of whom were secondary school students and 14 were parents. The data obtained in the research were collected through a semi-structured interview form and a written form for those who could not participate in the interview. The collected data were analyzed by descriptive analysis method. According to the research results, it was determined that students and parents evaluated the distance education process as “positive” and “efficient” in general. Parents stated that distance education was efficient for continuing education andclaimed it was the best thing to do during the pandemic period. Students also expressed it was efficient for the reasons such as continuing the lessons and being in contact with school. Those who evaluated it negatively listed reasons such as “lack of technological opportunities,” “internet distress,” and “indifference of students”. Most of the participants think that distance education contributes to the academic success of students. When parents' opinions are examined, students mostly "addicted to internet", "indulged in digital games" and "raised interest in technological tools"; In addition, it has been determined that “students became aggressive”, “incompatibility between siblings” were observed. In the interviews with the students, the positive results such as the students' learning to "use a computer and the internet effectively", "actively use EBA" and "distance education applications"; on the other hand negative consequences can be listed as"game addiction", "internet addiction". It is recommended to provide psychological support to students, to carry out activities in which students will be active during the education process, and to provide the necessary materials and equipment for distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2022 |
Publication Date | August 4, 2022 |
Submission Date | March 3, 2022 |
Acceptance Date | July 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |