The use of augmented reality has become increasingly important in education, and its applications are vastly used in many areas of education. Especially for individuals who need special education, augmented reality applications that detect their hands and bodies could be very applicable for teaching imitation, games, creative and motor skills. The purpose of the research is to determine the opinions of classroom teachers who have students with special education needs in their classes about the applied augmented reality given by the researchers. The phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used in the research. The research participants consist of eight classroom teachers who work in different schools in the central district of Amasya province and volunteered to participate in the research. In this research, the purposive sampling method was used, and a semi-structured interview form consisting of structured questions was prepared as the data collection tool within the scope of the study. Qualitative data analysis was used to analyze the data in the research, and the data was analyzed using the descriptive analysis method. Modelling, graphics, and matrices were used to present the data. The data obtained were categorized under five themes, namely “the concept of augmented reality,” “contribution of augmented reality to the learning process,” “the use of augmented reality in lessons and topics,” “the impact of augmented reality on learning,” “recommendations regarding the use of augmented reality.” Based on the research findings, it was concluded that the augmented reality application concretizes the teaching process, is effective in better understanding the lessons, makes the lessons fun and positively increases the students' motivation during the lesson. It is believed that this study will be so beneficial for classroom teachers.
Artırılmış gerçekliğin öğretimde kullanımı önemli bir hale gelmiştir. Artırılmış gerçeklik uygulamaları eğitimin birçok farklı alanında kullanılmaya başlamıştır. Özellikle özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için ellerini ve bedenlerini algılayan artırılmış gerçeklik uygulamaları taklit, oyun, motor ve yaratıcı beceriler için öğretimi için oldukça uygun olabilmektedir. Araştırmanın amacı; sınıfında özel eğitime ihtiyacı olan öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin araştırmacılar tarafından verilen uygulamalı artırılmış gerçeklik eğitimine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Amasya ilinin merkez ilçesine bağlı farklı okullarda görev yapan, araştırmaya katılmaya gönüllü olan sekiz sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmada verilerin analizi için bir nitel veri analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi betimsel analiz yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin sunulmasında modelleme, grafik ve matrislerden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen analize göre elde edilen veriler 5 tema altında kategorilendirilmiştir. Bunlar: "Artırılmış gerçeklik kavramı, öğrenme sürecine katkısı, ders ve konularda kullanılması, öğrenmelere etkisi, artırılmış gerçekliğin kullanımı ile ilgili öneriler". Araştırmada bulgulara dayalı olarak artırılmış gerçeklik uygulamasının öğretim sürecini somutlaştırdığı, derslerin daha iyi anlaşılmasında etkili olduğu, dersleri eğlenceli hale getirdiği ve öğrencilerin ders esnasında motivasyonlarını olumlu yönde artırdığı gibi sonuçlara varılmıştır. Bu çalışmanın sınıf öğretmenleri için yararlı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Studies on Education |
Journal Section | Temel Eğitim |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | December 1, 2023 |
Submission Date | May 20, 2023 |
Acceptance Date | November 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |