Developing technology and scientific studies have increased countries' need for scientifically literate individuals. Qualified individuals enable countries to have a say at the international level. In addition, individuals with the needs and skills of the age play an important role in the integration of technological and scientific developments into country systems. In this context, science teachers have a great responsibility in raising individuals who have 21st century skills, can produce quick solutions to the problems they encounter, and will create international competitiveness. The success of science teachers in their professional lives depends on their field and pedagogical knowledge. Curriculum is one of the guiding guides for teachers regarding the organization and management of educational processes. For this reason, science teachers should have a high level of awareness of the curricula, which include features such as the purpose, content, outcomes and weekly course hours required for the teaching of a course. In this study, it was aimed to examine science teachers' awareness of the curriculum according to demographic variables. In the study in which survey model, which is one of the quantitative research methods, was used, the participants were determined by convenient sampling method. Curriculum Awareness Scale (TAS) was used to collect the data. As a result of the research, it was determined that the variables of gender, institution of employment, level of education and duration of professional experience did not create a statistically significant difference in the awareness of science teachers towards the curriculum. However, it was determined that the duration of professional experience was effective in the cognitive awareness factor of the curriculum awareness scale. Considering the results of the research, it can be said that studies should be increased to raise awareness about curriculum.
Gelişen teknoloji ve bilimsel çalışmalar ülkelerin fen okuryazarı bireylere olan ihtiyacını artırmıştır. Nitelikli bireyler, ülkelerin uluslararası boyutta söz sahibi olmasını sağlamaktadır. Ayrıca, teknolojik ve bilimsel gelişmelerin ülke sistemlerine entegrasyonunda çağın gereksinimleri ve becerilerine sahip bireyler önemli rol üstlenmektedir. Bu kapsamda 21. yüzyıl becerilerine sahip, karşılaştıkları problemlere hızlı çözüm üretebilen ve uluslararası rekabet gücünü oluşturacak bireylerin yetiştirilmesinde fen bilimleri öğretmenlerine büyük sorumluluk düşmektedir. Fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki yaşamlarında başarılı olabilmeleri alan ve pedagojik bilgilerine bağlıdır. Öğretim programları öğretmenlere eğitim-öğretim süreçlerinin organizasyonu ve yönetimine yönelik yol gösterici kılavuzlardan biridir. Bu nedenle fen bilimleri öğretmenlerinin bir dersin öğretimi için gerekli olan amaç, içerik, kazanımlar ve haftalık ders saatleri gibi özellikleri yapısında bulunduran öğretim programlarına yönelik farkındalıklarının yüksek olması gerekmektedir. Araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim programına yönelik farkındalıklarının demografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, katılımcılar uygun örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim programına yönelik farkındalıklarında cinsiyet, çalışılan kurum, eğitim düzeyi ve mesleki deneyim süresi değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir. Ancak öğretim programı farkındalık ölçeğini oluşturan bilişsel farkındalık faktöründe mesleki deneyim süresinin etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları dikkate alındığında, öğretim programlarına yönelik farkındalığın artırılması için çalışmaların artırılması gerektiği söylenebilir.
Bu araştırma Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’nun 18.10.2023 tarihinde 07/43 sayılı kararı ile etik yönden uygun bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Biology Education, Science Education |
Journal Section | Science Education |
Authors | |
Early Pub Date | March 31, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |