How the achievement tests used to determine the achievement status of the gains are developed is an issue that needs to be considered. This study aims to develop a valid and reliable achievement test within the framework of Bloom's revised taxonomy, which measures the achievements of the primary school third-grade Life in Our Home unit, and to examine the achievement of students in two schools of two districts with similar socioeconomic levels affected by the earthquakes dated 06/02/2023 in terms of some variables. The 24-item multiple-choice achievement test, in which three questions represent each outcome, and the prepared specification table were examined by experts, and corrections were made according to the feedback received. After the pilot application of the achievement test was carried out with 36 students in a school that would not take part in the actual application, the actual application was carried out with 252 students in one primary school in Battalgazi and Yeşilyurt districts of Malatya province with similar socioeconomic levels affected by the earthquake. In the actual application, four items with a discrimination value (d) below .30 were removed from the test, the item difficulty value (p) was .56, the ‘d’ value was .44, and the Kudor-Richardson 20 (KR-20) value was .74 in the analyses performed for 20 items. In the achievement test, a significant difference was found in favor of Yeşilyurt district school in the district variable dimension and favor of female students in the gender variable dimension. With the achievement test whose validity and reliability were determined, a study revealing the current situation of two districts that experienced great destruction in the earthquake and the current situation of male and female students in the context of gender variables was brought to the literature, and some suggestions were made in the last section.
Kazanımların başarı durumlarını belirlemek için kullanılan başarı testlerinin nasıl geliştirildikleri, üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur. Bu çalışmanın amacı; ilkokul üçüncü sınıf Evimizde Hayat ünitesi kazanımlarını ölçen, Bloom’ un yenilenmiş taksonomisi çerçevesinde geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmek ve 06/02/2023 tarihli depremlerden etkilenen sosyo-ekonomik düzeyleri benzer iki ilçenin birer okulundaki öğrencilerin başarılarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Her kazanımın üçer soru ile temsil edildiği 24 maddelik çoktan seçmeli başarı testi ve hazırlanan belirtke tablosu, uzmanlar tarafından incelenmiş ve alınan dönütlere göre düzeltmeler yapılmıştır. Başarı testinin pilot uygulaması asıl uygulamada yer almayacak bir okulda, 36 öğrenci ile gerçekleştirildikten sonra; asıl uygulama depremden etkilenen benzer sosyoekonomik düzeylere sahip Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerindeki birer ilkokulunda 252 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Asıl uygulamada ayırt edicilik değeri (d) .30’ un altında olan dört madde testten çıkarılmış, 20 madde için yapılan analizlerde madde güçlük değeri (p) .56, “d” değeri .44 ve Kudor-Richardson 20 (KR-20) değeri .74 olarak bulunmuştur. Başarı testinde ilçe değişkeni boyutunda Yeşilyurt ilçe okulu lehine; cinsiyet değişkeni boyutunda ise kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Geçerliliği ve güvenilirliği tespit edilen başarı testi ile depremde büyük yıkım yaşayan iki ilçenin ve cinsiyet değişkeni bağlamında kız-erkek öğrencilerin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma literatüre kazandırılmış ve son bölümde bazı önerilerde bulunulmuştur.
Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi yetkililerine teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Classroom Education |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 25, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |