Bu araştırma üç boyutlu, görsel ve etkileşimli materyallerin fen dersine yönelik motivasyon (FDYM), fen dersi başarısı (FDB) ve kalıcılık üzerindeki etkisini tespit edebilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öntest–sontest kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırma 12 hafta sürmüştür. Türkiye’deki bir özel ortaokulun 8. sınıf şubelerinden kontrol ve deney grubundaki öğrenciler uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veriler Motivasyon Ölçeği ve Başarı Testi ile toplanmıştır. Kontrol ile deney grubunda gerçekleştirilen fen öğretimi öğrenci merkezli bir şekilde uygulanırken, deney grubunda öğretim sürecinde üç boyutlu, görsel ve etkileşimli materyaller de kullanılmıştır. Verilerin analizi Bağımsız Gruplara İlişkin t-Testi ve Tekrarlı Ölçümler İçin ANOVA ile yapılmıştır. Araştırmada kontrol ve deney grubunun FDB düzeyinin arttığı ve bu artışın dört hafta sonra da korunduğu görülmüştür. Araştırmada deney grubunun FDYM düzeyinde anlamlı bir artış gerçekleştiği ve bu artışın 10 hafta sonra da korunduğu belirlenmiştir. Ancak kontrol grubunun FDYM puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir yükselme gerçekleşmemiştir. Ayrıca kontrol ve deney grubunun FDYM ve FDB öntest puanlarının düzeyi benzerken, araştırmanın sonunda deney grubunun FDYM ve FDB son-izleme testi puanları kontrol grubundan yüksektir. Bu bulgular üç boyutlu, görsel ve etkileşimli materyallerin FDYM ve FDB gelişiminde anlamlı bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Bu sonuca dayanarak öğretimde üç boyutlu, görsel ve etkileşimli materyallerin kullanımına da yer verilmesi önerilebilir.
The purpose of this study is to determine the effect of three-dimensional, visual, and interactive materials on motivation towards science courses (MTSC), science course achievement (SCA), and retention. The study employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group, lasting 12 weeks. Students in the control and experimental groups from the 8th grade sections of a private school in Turkey were selected using appropriate sampling methods. Data were collected using the Motivation Scale and Achievement Test. While student-centered science instruction was implemented in both the control and experimental groups, the experimental group also utilized three-dimensional, visual, and interactive materials during the learning and teaching process. Upon completion of the investigation, the SCA level increased in both the control and experimental groups, and this increase was sustained four weeks later. The investigation observed a significant increase in the experimental group's MTSC levels, which was sustained after 10 weeks. However, there was no statistically meaningful rise in the control group's MTSC levels. Additionally, while the pre-test scores for MTSC and SCA were similar between the control and experimental groups, the post-test/follow-up test scores for MTSC and SCA in the experimental group were significantly greater than those in the control group at the end of the investigation. These conclusions show that three-dimensional, visual, and interactive materials have a significant effect on MTSC and SCA development. Based on this result, it may be recommended to incorporate three-dimensional, visual, and interactive materials into teaching.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Science Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 1, 2025 |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | August 11, 2025 |
| Acceptance Date | December 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 3 |