This
study was carried out in Erciyes University, Faculty of Fine Arts, to
investigate the relationship between temperament and active music education
methods of music students' preferences. The aim of the research is to discover
the temperament type of the candidates for music teacher candidates first. It
is then necessary to analyze the reason why, how, at what level of education,
where, and by whom, the participants will discover the temperament in the
future that they will train. The study was conducted in a 2016-2017 academic year in the spring semester
with n = 21 students attending the private teaching methods course within the
pedagogical formation certificate program of Erciyes University. Participants 9 types of temperament model test were
applied. In order to understand the test data in depth, a structured interview
form consisting of 2 parts was applied. The
first part of the questionnaire was asked to identify the individuals
and Second part was asked to take the opinions of the participant students
about the tests. According to the results of the research, a training should be
given considering the temperament model of the individuals. Active music
education methods should be exploited to explore the relationship between
individual temperament and learning situations.
Bu çalışma Erciyes Üniversitesi, Güzel Sanatlar
Fakültesi, müzik bölümü öğrencilerinin mizaçları ile aktif müzik eğitimi
yöntemlerini tercihleri arasında ilişkiyi araştırmak için yapılmıştır.
Araştırmanın amacı müzik öğretmeni aday adayı katılımcıların mizaç tipini
öncelikle keşfetmesidir. Daha sonra katılımcıların ileride eğitim vereceği
gurubun mizacını keşfederek neden, niçin, nasıl, hangi eğitim seviyesinde,
nerede ve kimlerle vereceğini analiz etmesidir. Çalışma 2016- 2017 öğretim
yılı, bahar döneminde, Erciyes Üniversitesi pedagojik formasyon sertifika
programı kapsamında özel öğretim yöntemleri (ÖÖY) dersini alan n=21 öğrenciyle
yapılmıştır. Katılımcılara Dokuz tip
mizaç model testi uygulanmıştır. Test verilerini derinlemesine anlamak için
2 kısımdan oluşan yapılandırılmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Formun 1.
kısmı bireyleri tanıma, 2. kısmı testler hakkında katılımcı öğrencilerin
görüşlerini almak amacıyla sorulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre
bireylerin mizaç modeli dikkate alınarak bir eğitim verilmelidir. Bireylerin
mizaçları ile öğrenme durumları arasındaki ilişkinin keşfedilmesi için aktif
müzik eğitimi metotlarından faydalanılmalıdır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 37 Issue: 3 |