Bu çalışmanın amacı; süreç, tür ve süreç-tür temelli yazma
yaklaşımlarının kullanım alanlarını ve Türkçe eğitimi açısından ne şekilde
kullanılabilecekleri hususunu ele almaktır. Bu doğrultuda ilk olarak 20.
yüzyılın başlarından itibaren başlamak suretiyle tarihsel perspektiften yazma
eğitimine yönelik yaklaşımlar ele alınmıştır. Ardından günümüzde etkin olarak
kullanılan süreç ve tür temelli yaklaşımların sağladığı avantajlar ve
sınırlılıklar ortaya koyulmuştur. Böylece teorik bir çerçeve çizilmesi amaçlanmıştır.
Süreç temelli yaklaşımın bireylerin yaratıcı düşünmelerini, kendilerini daha
etkili bir şekilde ifade etmelerini ve zihinsel becerilerini daha fazla
kullanmalarını teşvik ettiği görülmektedir. Buna karşın tür temelli yazma
yaklaşımı ise yazı türlerine yönelik daha fazla bilgi içeren, öğrencilere hazır
şablonlar sunarak daha kolay yazmalarına yardımcı olan ve alan yazında ilgili
türlerin başarılı örneklerini incelemeyi sağlayan bir yapıdadır. Sonuç olarak
öğretmenlerin bu iki yaklaşımın temel özelliklerini bilerek avantajlı oldukları
noktalarda bir arada ya da dönüşümlü olarak kullanılması gerektiğinden
hareketle bu iki yöntemin bir arada kullanımına yönelik örnekler öneri olarak
sunulmuştur. Bunlardan ilki iki yaklaşımın yazmaya yönelik kazanımların
yapısına göre dönüşümlü olarak kullanılmasıdır. İkinci çeşit olarak ise tür
temelli yaklaşımın süreç temelli yaklaşımın öncüsü olarak kullanıldığı
süreç-tür temelli yazma öğretimi yer almaktadır. Süreç-tür temelli yaklaşımda
tür temelli bir yaklaşımın metin incelemeleri ve örnek okumaları ile bilgi ve
beceri kazanan öğrenci, daha sonra süreç temelli yaklaşımın yaratıcı
etkinlikleri ile yazma becerisini geliştirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 1 |