Araştırma okul öncesi dönem çocuğu
olan ebeveynlerin iletişim becerileri ile çocuklarının sosyal becerileri ve
problem davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2015-2016 Eğitim Öğretim yılında Erzurum ilinin Aziziye,
Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarının
anasınıfları, bağımsız anaokulları, özel ilköğretim okullarının anasınıfları ve
özel anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocuklar ve aileleri
oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini evrenden tesadüfi küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş
577 çocuk ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada
“Genel Bilgi Formu”, “Sosyal Beceri Ölçeği”, “Problem Davranış Ölçeği” ve
‘‘Anne-Baba-Çocuk İletişimini Değerlendirme Aracı’’ kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda; ebeveynlerin iletişim becerilerinin; anne-baba değişkeni, annenin
öğrenim durumu ve babanın öğrenim durumuna göre farklılık gösterdiği
(p<0.05); ebeveyn evlilik yılı değişkenine göre ise farklılık göstermediği
saptanmıştır (p>0.05). Çocukların ‘‘Sosyal Beceri Ölçeği’’nin toplamından
aldıkları puanlar ile ebeveynlerinin ‘‘Anne-Baba-Çocuk İletişimini
Değerlendirme Aracı’’nın Konuşma, Dinleme, Sözsüz İletişim, Empati ve Mesaj alt
boyutlarından aldıkları puanlar arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki olduğu
saptanmıştır (p<0.05). Çocukların ‘‘Problem Davranış Ölçeği’’nin toplamından
aldıkları puanlar ile ebeveynlerin ‘‘Anne-Baba-Çocuk İletişimini Değerlendirme
Aracı’’nın Konuşma, Sözsüz İletişim ve Empati alt boyutlarından aldıkları
puanlar arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır
(p<0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 3 |