Bu çalışmanın amacı ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilim insanı
imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan
argümantasyon tekniklerinin etkisini araştırmaktır. Bu çalışma 2018-2019
eğitim-öğretim yılı güz döneminde Düzce ilindeki bir devlet okulunda fen
bilimleri dersi kapsamında 40 kişiden oluşan sekizinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür.
Çalışma haftada bir ders saati olmak üzere sekiz haftada tamamlanmıştır.
Çalışmada öğrencilere bilim insanı imajlarına yönelik argümantasyon teknikleri
içeren etkinlikler uygulanmıştır. Argümantasyon teknikleri etkinliklerinin
uygulanmasından önce, uygulamasından sonra, öğrencilerin bilim insanı
hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla, Chambers (1983) tarafından
geliştirilen Bilim İnsanı Çiz (DAST) testi kullanılmış, öğrencilerden bilim
insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığını düşünerek, bu
düşüncelerini mümkün olduğunca detaylandırarak çizmeleri istenmiştir.
Öğrencilerin argümantasyon tabanlı öğretme yaklaşımı argümantasyon
tekniklerinden oluşan etkinliklerin uygulanma öncesi ve uygulanma sonrası
yaptıkları çizimlerin analizinde ise Ruiz-Mallen ve Escales (2012) tarafından
geliştirilen Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesi (RME-C) kullanılmıştır.
Araştırmada öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılmıştır.
Öğrencilerin çizimlerinde yer almayan ancak çizimlerinin açıklamalarından elde
edilen nitel verilerin çözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır. Verilerin analizi sonucu öğrencilerin bilim
insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan
argümantasyon tekniklerinin istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu ve
öğrencilerin geleneksel bilim insanı anlayışından uzaklaştıkları sonucuna
ulaşılmıştır.
The aim of this study is to research the effect of argumentatıon
techniques, used in argumentation based learning approach, on 8 th grade
secondary school students’ image of scientist. This study was conducted in
2018-2019 academic year fall semester, at a state school in Düzce, as a part of
science lesson with 40 eighth grade students. The study was completed in 8
weeks as one course hour per week. During the study, activities including
argumentation techniques were implemented to students for their image of
scientist. Before and after the implementation of argumentation techniques
activities, Draw The Scientist (DAST)
test developed by Chambers(1983) was used in order to specify students’ images
about scientist and students were asked to draw their thoughts as detailed as
possible on how a scientist works, by thinking what this scientist has been
doing. in the analysis of students’
drawings that were done before and after implementations of techniques from
argumentation based teaching approach, Scientist Drawing Checklist (RME-C)
developed by Ruiz-Mallen and Escales(2012) was used. In the research,
pretest-posttest experimental design without control group was used.
Qualitative data which did not take part in students’ drawings but obtained
from their drawings’ explanations was made by content analysis method. As a
result of the data analysis, it was seen that argumentation techniques, taken
from argumentation based learning approach, had statistically meaningful effect
and students have moved away from traditional understanding of scientist.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 40 Issue: 2 |