Bu araştırmada, Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim gören özel yetenekli
öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik algılarının kelime ilişkilendirme testi
kullanılarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu
Bölgesinde bulunan bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim gören 72 özel
yetenekli öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak kelime
ilişkilendirme testi kullanılmış olup öğrencilere “çevre sorunları” anahtar
kavramı verilerek öğrencilerin bu kavram hakkında çağrışım yapmaları sağlanmıştır.
Daha sonra çevre sorunları kavramı ile ilgili bir cümle kurmaları istenmiştir.
Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yürütülmüş ve bu kapsamda
kelime ilişkilendirme testine verilen cevaplara yönelik tema, kategori ve
kodlar oluşturulmuştur. Çevre sorunlarına yönelik öğrenci çağrışımları; çevre
sorunlarının nedenleri, türleri, çözüm önerileri ve sonuçları kategorileri
altında ifade edilmiş olup öğrenci çağrışımlarının çevre sorunlarının nedenleri
kategorisinde daha fazla toplandığı tespit edilmiştir. Özel yetenekli
öğrencilerin çevre sorunlarını genel olarak yaşadıkları çevre ile
ilişkilendirdikleri, küresel boyutta çevre sorunlarına yoğunlaşmadıkları
görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik algılarının yeterli
düzeyde olmadığı tespit edilmiş ve bu konuda gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 40 Issue: 2 |