Bu çalışmada; bilişsel-davranışçı terapiye dayalı aşamalı kas gevşeme egzersizlerinin, flüt öğrencilerin sınav kaygısına etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, gerçek deneysel araştırma yaklaşımlarından öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desen temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018- 2019 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında flüt çalmaya Lisans 1. sınıfta başlamış 1.sınıf flüt öğrencileri (n=10) oluşturmaktadır. 8 hafta boyunca, haftanın 1 günü 45’er dakikalık bir ders saati süresince gerçekleştirilen deneysel işlem sürecinde deney grubuna aşamalı kas gevşeme egzersizlerine dayalı flüt öğretim programı; kontrol grubuna ise geleneksel flüt öğretim programı uygulanmıştır. Araştırmada veriler, “Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygı Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle, puanların Shapiro-Wilk testi sonuçlarına ve çarpıklık-basıklık değerlerine bakılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ilişkin değerler tespit edildikten sonra uygulama öncesi deney ve kontrol gruplarının öntest puanlarının karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesi ve sonrası puanlarındaki farklılıkların tespit edilmesinde ise Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmış ve etki büyüklüğü (r) değerlerine bakılmıştır. Son olarak, her iki grubun sontest puanlarındaki farklılıkların belirlenmesi amacı ile Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; aşamalı kas gevşeme egzersizlerine dayalı flüt öğretiminin, deney grubu öğrencilerinin sınav kaygılarını olumlu yönde ve yüksek düzeyde etkilediği ortaya çıkmıştır.
Çalışmaya katkılarından dolayı Prof. Dr. Selçuk Aslan, Doç. Dr. Onur Zahal, Dr. Öğretim üyesi Zeynep Deniz Türe Uyan, Dr. Öğretim Üyesi Selin Oyan, Dr. Öğretim Üyesi Yalçın Yıldız'a teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 40 Issue: 3 |