Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri

Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1163 - 1191, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.756612

Abstract

COVID-19 salgını nedeniyle, Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten kurumlar da diğer eğitim kurumları gibi uzaktan öğretim sistemine geçmiştir. Bu çalışmada korona virüs nedeniyle uzaktan yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin ve öğretenlerin, uzaktan Türkçe öğretimine yönelik görüşleri incelenmiştir. Çalışma grubu, 30 öğrenici ve 10 öğreticiden oluşmaktadır. Çalışmada, öğrenicilere ve öğreticilere yönelik 6 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizine uygun biçimde çözümlenerek bulgulara ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, öğrenicilerin önemli bir bölümünün uzaktan değil, yüz yüze eğitimi tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrenici ve öğreticiler, olumlu görüş olarak uzaktan eğitimin öğretimde kullanılmasının zaman ve mekân sınırını ortadan kaldırdığını belirtmiştir. Olumsuz olarak ise, etkileşim sorunları, dil becerilerinin gelişiminin olumsuz etkilenmesi, alt yapı sorunları, ödev kontrolüne imkân tanımaması gibi görüşler bildirmişlerdir. Her iki katılımcı grubun uzaktan Türkçe öğretimine yönelik görüşlerinin büyük oranda örtüştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgular ışığında araştırmacılar tarafından, Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimine yönelik öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Barış, M. F. ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Ekmekçi, E. (2015). Distance-education in foreign language teaching: Evaluations from the perspectives of freshman students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (176), 390-397.
  • Er, M. ve Demir, T. (2019). Simülatif Türkçe öğretim sistemlerinin geliştirilmesi. F. Ağca, A. Koç (Eds.), X. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss.603-607), Eskişehir: ESOGÜ Basımevi.
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesiyle ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri: balıkesir üniversitesi örneği. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Horton, W. (2000). Designing Web-Based Training: How to teach anyone, anything, anywhere, anytime. New York: Wiley.
  • İnceelli, A., Candemir, Ö. ve Ünal, F. (2002). On distance education concept and its running in the world. Uğur Demiray (Ed.). A review of the literature on the open education faculty in Turkey 1982-2002 (Fourth Edition) (ss. 3-42). Eskişehir: Anadolu University.
  • Kaya, Z., Erden, O., Çakır, H. ve Bağırsakçı, N. B. (2004). Uzaktan eğitimin temelleri dersindeki uzaktan eğitim ihtiyacı ünitesinin web tabanlı sunumunun hazırlanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 165-175.
  • Özüdoğru, F. ve Hişmanoğlu, M. (2016). Views of freshmen students on foreign language courses delivered via e-learning. Turkish Online Journal of Disance Education, 17(1), 31-47.
  • Sancak, M. ve Çöl, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 pandemisinin kronolojik olarak incelenmesi. K. O. Memikoğlu, V. Genç (Eds.), COVID-19 (ss. 201-217). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Schonlau, M., Ronald, D. F. & Marc, N. E. (2002). Conducting research surveys via e-mail and the web. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Sığın, S. (2020). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor?: Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, X. Ve Cui, G. (2010). Learneing beliefs of distance foreign language learners in China: A survey study. System, 38, 30-40
Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1163 - 1191, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.756612

Abstract

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Barış, M. F. ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Ekmekçi, E. (2015). Distance-education in foreign language teaching: Evaluations from the perspectives of freshman students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (176), 390-397.
  • Er, M. ve Demir, T. (2019). Simülatif Türkçe öğretim sistemlerinin geliştirilmesi. F. Ağca, A. Koç (Eds.), X. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss.603-607), Eskişehir: ESOGÜ Basımevi.
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesiyle ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri: balıkesir üniversitesi örneği. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Horton, W. (2000). Designing Web-Based Training: How to teach anyone, anything, anywhere, anytime. New York: Wiley.
  • İnceelli, A., Candemir, Ö. ve Ünal, F. (2002). On distance education concept and its running in the world. Uğur Demiray (Ed.). A review of the literature on the open education faculty in Turkey 1982-2002 (Fourth Edition) (ss. 3-42). Eskişehir: Anadolu University.
  • Kaya, Z., Erden, O., Çakır, H. ve Bağırsakçı, N. B. (2004). Uzaktan eğitimin temelleri dersindeki uzaktan eğitim ihtiyacı ünitesinin web tabanlı sunumunun hazırlanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 165-175.
  • Özüdoğru, F. ve Hişmanoğlu, M. (2016). Views of freshmen students on foreign language courses delivered via e-learning. Turkish Online Journal of Disance Education, 17(1), 31-47.
  • Sancak, M. ve Çöl, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 pandemisinin kronolojik olarak incelenmesi. K. O. Memikoğlu, V. Genç (Eds.), COVID-19 (ss. 201-217). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Schonlau, M., Ronald, D. F. & Marc, N. E. (2002). Conducting research surveys via e-mail and the web. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Sığın, S. (2020). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor?: Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, X. Ve Cui, G. (2010). Learneing beliefs of distance foreign language learners in China: A survey study. System, 38, 30-40
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Haluk Güngör 0000-0002-4111-4106

Önder Çangal 0000-0002-8560-3526

Tarık Demir 0000-0002-4173-1948

Publication Date November 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 40 Issue: 3

Cite

APA Güngör, H., Çangal, Ö., & Demir, T. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191. https://doi.org/10.17152/gefad.756612
AMA Güngör H, Çangal Ö, Demir T. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. GUJGEF. November 2020;40(3):1163-1191. doi:10.17152/gefad.756612
Chicago Güngör, Haluk, Önder Çangal, and Tarık Demir. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici Ve Öğretici Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no. 3 (November 2020): 1163-91. https://doi.org/10.17152/gefad.756612.
EndNote Güngör H, Çangal Ö, Demir T (November 1, 2020) Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 3 1163–1191.
IEEE H. Güngör, Ö. Çangal, and T. Demir, “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri”, GUJGEF, vol. 40, no. 3, pp. 1163–1191, 2020, doi: 10.17152/gefad.756612.
ISNAD Güngör, Haluk et al. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici Ve Öğretici Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (November 2020), 1163-1191. https://doi.org/10.17152/gefad.756612.
JAMA Güngör H, Çangal Ö, Demir T. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. GUJGEF. 2020;40:1163–1191.
MLA Güngör, Haluk et al. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici Ve Öğretici Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 40, no. 3, 2020, pp. 1163-91, doi:10.17152/gefad.756612.
Vancouver Güngör H, Çangal Ö, Demir T. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. GUJGEF. 2020;40(3):1163-91.

Cited By