The aim of this study was to examine distance education applications in the Covid-19 pandemic process in Turkey according to faculty members’s views. The study group of the research consists of 77 faculty members. The data were collected between September 30 and October 8, 2020. This research carried out with case study, one of the qualitative research method design. Research data collected with standardized open-ended interviews form and analyzed with content analysis. According to findings, faculty members mentioned gaining technological literacy in the pandemic process, providing continuity of emergency education in pandemic and creating an unusual experience as positive sides of their experiences about distance education applications in the pandemic process. They pointed out lack of infrastructure, lack of preparation for distance education and inequalities in students' access to the system as problematic points in distance education. Faculty members made suggestions to develop current distance education applications such as allocating resources to strengthen institutions' distance education infrastructure, establishing a single common national system and preparing an action plan for emergencies. Finally, they also made some predictions for future, such as the integration of innovative technologies into distance education, conducting scientific activities with distance education and transitioning to new distance education applications.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki öğretim üyelerinin Covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 77 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Veriler 30 Eylül - 8 Ekim 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilen bu araştırmada, veri toplama aracı olarak standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formundan yararlanılmış ve verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bazı bulgulara göre, öğretim üyeleri küresel salgın sürecinde teknolojik okuryazarlık kazanılması, küresel salgın sürecinde acil eğitim devamlılığı sağlaması ve alışılmadık bir deneyim yaratması gibi açılardan uzaktan eğitimi olumlu bulmuştur. Altyapı eksikliği, sürece hazırlıksız yakalanılması ve öğrencilerin sisteme erişiminde yaşanan fırsat eşitsizlikleri ise uzaktan eğitimdeki problemli noktalar olarak belirtilmiştir. Öğretim üyeleri, kurumların uzaktan eğitim altyapısının güçlendirilmesi için kaynak ayrılması, ortak tek bir ulusal sistem kurulması ve acil durumlara ilişkin eylem planı hazırlanması gibi önerilerde bulunmuşlardır. Son olarak, gelecekte, uzaktan eğitime yenilikçi teknolojilerin entegre edileceği, bilimsel etkinliklerin uzaktan gerçekleştirileceği ve yeni uzaktan eğitim uygulamalarına geçiş yapılacağı gibi bazı öngörülerde de bulunmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 41 Issue: 1 |