This study aims to investigate students\' difficulties related to calculating acceleration for multi-object systems. Dynamic Question Set (DQS) has been developed by authors and used as a data collection tool. DQS has been administered to 377 high school students in 6 different high schools in Nigde province. DQS solutions have been analysed according to the praxeological organization. The distributions of solution have been analysed according to variables such as gender, type of high school and class. The findings indicate that most students use an erroneous technique for calculating acceleration in multi-object mechanic systems regardless of gender, class and type of school. This technique called as focused technique is to focus on the object we ask to calculate its acceleration and to ignore the rest of the mechanical system. The findings also show that this technique doesn\'t appear under special circumstances and is not specific to a group of students.
Newton's second law problem solving praxeological analysis focused technique physics education.
Bu çalışma, çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerinde öğrencilerin karşılaştıkları güçlükleri tespit etmek için yapılmıştır. Bu amaçla yazarlar tarafından geliştirilen Dinamik Soru Seti, Niğde il merkezinde altı farklı lisede öğrenim gören toplam 377 öğrenciye uygulanmıştır. DSS\'den toplanan veriler prakseolojik olarak analiz edilerek öğrencilerin ivme bulma probleminde kullandıkları teknikler ortaya çıkarılmıştır. Bulgular, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun cinsiyet, sınıf ve okul türü fark etmeksizin çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerini çözerken onları hatalı çözüme götüren odak tekniği kullandıklarını göstermiştir. Araştırmada toplanan veriler odak tekniğin, özel şartlar altında ortaya çıkmış, bir grup öğrenciye özgü, özel bir teknik olmadığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 34 Issue: 1 |