BibTex RIS Kaynak Göster

STUDENT DIFFICILTIES ABOUT CALCULATING ACCELARATION OF MULTIPLE COMPONENT SYSTEMS

Yıl 2014, Cilt: 34 Sayı: 1, 1 - 22, 21.11.2014
https://doi.org/10.17152/gefd.47240

Öz

This study aims to investigate students\' difficulties related to calculating acceleration for multi-object systems. Dynamic Question Set (DQS) has been developed by authors and used as a data collection tool. DQS has been administered to 377 high school students in 6 different high schools in Nigde province. DQS solutions have been analysed according to the praxeological organization. The distributions of solution have been analysed according to variables such as gender, type of high school and class. The findings indicate that most students use an erroneous technique for calculating acceleration in multi-object mechanic systems regardless of gender, class and type of school. This technique called as focused technique is to focus on the object we ask to calculate its acceleration and to ignore the rest of the mechanical system. The findings also show that this technique doesn\'t appear under special circumstances and is not specific to a group of students.

Kaynakça

  • Bolton, J., & Ross, S. (1997). Developing students’ physics problem-solving skills. Physics Education, 32, 176.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chevallard, Y. (1992). Fundamental concepts in didactics : Perspectives provided by an anthropological approach. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 131-1
  • Chevallard, Y. (1997). Familière et problématique, la figure du professeur. Recherches en Didactique des Mathématiques, 17(3), 17-54.
  • Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques 19(2), 221–266.
  • Chevallard, Y. (2007). Readjusting Didactics to a Changing Epistemology. European Educational Research Journal, 6(2).
  • Compton, C. A. (1970). Exercises are not problems. The Physics Teacher, 8, 235–240. Çalışkan, S., Selçuk, G. S., & Erol, M. (2012). Instruction of problem solving strategies: Effects on physics achievement and self-efficacy beliefs. Journal of Baltic Science Education, 9(1) .
  • Dumas-Carré, A. (1981). Les controles en question. Bulletin de l’Union des Physiciens, 632, 865-869.
  • Dumas-Carré, A., & Goffard, M. (1997). Rénover les activités de résolution de problémes en physique. Paris: Armand Colin/Masson.

ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ

Yıl 2014, Cilt: 34 Sayı: 1, 1 - 22, 21.11.2014
https://doi.org/10.17152/gefd.47240

Öz

Bu çalışma, çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerinde öğrencilerin karşılaştıkları güçlükleri tespit etmek için yapılmıştır. Bu amaçla yazarlar tarafından geliştirilen Dinamik Soru Seti, Niğde il merkezinde altı farklı lisede öğrenim gören toplam 377 öğrenciye uygulanmıştır. DSS\'den toplanan veriler prakseolojik olarak analiz edilerek öğrencilerin ivme bulma probleminde kullandıkları teknikler ortaya çıkarılmıştır. Bulgular, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun cinsiyet, sınıf ve okul türü fark etmeksizin çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerini çözerken onları hatalı çözüme götüren odak tekniği kullandıklarını göstermiştir. Araştırmada toplanan veriler odak tekniğin, özel şartlar altında ortaya çıkmış, bir grup öğrenciye özgü, özel bir teknik olmadığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Bolton, J., & Ross, S. (1997). Developing students’ physics problem-solving skills. Physics Education, 32, 176.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chevallard, Y. (1992). Fundamental concepts in didactics : Perspectives provided by an anthropological approach. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 131-1
  • Chevallard, Y. (1997). Familière et problématique, la figure du professeur. Recherches en Didactique des Mathématiques, 17(3), 17-54.
  • Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques 19(2), 221–266.
  • Chevallard, Y. (2007). Readjusting Didactics to a Changing Epistemology. European Educational Research Journal, 6(2).
  • Compton, C. A. (1970). Exercises are not problems. The Physics Teacher, 8, 235–240. Çalışkan, S., Selçuk, G. S., & Erol, M. (2012). Instruction of problem solving strategies: Effects on physics achievement and self-efficacy beliefs. Journal of Baltic Science Education, 9(1) .
  • Dumas-Carré, A. (1981). Les controles en question. Bulletin de l’Union des Physiciens, 632, 865-869.
  • Dumas-Carré, A., & Goffard, M. (1997). Rénover les activités de résolution de problémes en physique. Paris: Armand Colin/Masson.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Yavuz Bu kişi benim

Burak Kağan Temiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 34 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavuz, A., & Temiz, B. K. (2014). ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 1-22. https://doi.org/10.17152/gefd.47240
AMA Yavuz A, Temiz BK. ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. GEFAD. Mart 2014;34(1):1-22. doi:10.17152/gefd.47240
Chicago Yavuz, Ahmet, ve Burak Kağan Temiz. “ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, sy. 1 (Mart 2014): 1-22. https://doi.org/10.17152/gefd.47240.
EndNote Yavuz A, Temiz BK (01 Mart 2014) ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 1 1–22.
IEEE A. Yavuz ve B. K. Temiz, “ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ”, GEFAD, c. 34, sy. 1, ss. 1–22, 2014, doi: 10.17152/gefd.47240.
ISNAD Yavuz, Ahmet - Temiz, Burak Kağan. “ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/1 (Mart 2014), 1-22. https://doi.org/10.17152/gefd.47240.
JAMA Yavuz A, Temiz BK. ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. GEFAD. 2014;34:1–22.
MLA Yavuz, Ahmet ve Burak Kağan Temiz. “ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 1, 2014, ss. 1-22, doi:10.17152/gefd.47240.
Vancouver Yavuz A, Temiz BK. ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. GEFAD. 2014;34(1):1-22.