In this study, except for the teaching profession in public institutions working in the SSME (Secondary Science and Mathematics Education), part of the graduates was conducted to investigate the effect of partition information in the daily routine. In the research, screening model has been used and interview method which is a qualitative research technique has been aplied. Data were collected by semi-structured interview form was prepared. The information obtained in the form of a call issued in the form of indicator chart, graduates gave the answers they were classified, as frequency and percentage were determined. As a result, graduates have been found to be the effect of partition information in the daily lives; the graduates indicated that they use the partition information in all areas of life. Outside the teaching profession of graduates doing their duty, their partition information in the field, formation and general cultural level, they are working in institutions and determined that varies according to the task. In addition, this effect decreased over time. Especially the knowledge of the formation of social relationships in the workplace has been found to be effective.
Bu çalışma, öğretmenlik mesleği dışında kamu kurumlarında görev yapan OFMAE (Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi) bölümü mezunlarının lisans bilgilerinin günlük yaşantılarına etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup, nitel araştırma tekniği olan görüşme yöntemi uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formu ile elde edilen bilgiler belirtke tablosu şeklinde verilmiş, mezunların vermiş oldukları cevaplar tasnif edilmiş, frekans ve yüzde olarak ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda; mezunların bölüm bilgilerinin günlük yaşantılarına etkisinin olduğu ve hayatın her alanında kullanmakta oldukları tespit edilmiştir. Mezunların aldıkları lisans bilgilerinin alan, formasyon ve genel kültür düzeyleri, görev yapmakta oldukları kurum ve yapılan göreve göre etki düzeylerinin değişiklik göstermekte olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu etkinin zamanla azaldığı görülmüştür. Özellikle alınan formasyon bilgisinin iş yerlerinde sosyal iletişimlerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 32 Issue: 1 |