In this study, communication and problem solving skills of students of music teaching department and the relationship between this skill and sub-domains are examined. In the study, descriptive research model was used; study group was composed of 130 students who study at Marmara University Atatürk Education Faculty Academy of Fine Arts Department of Music Teaching. In the study, Communication Skills Inventory developed by Ersanlı and Balcı was used in order to determine the level of communication; Problem Solving Inventory which is adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner was used in order to determine problem solving skills. Results of study indicate that students have high level of communication skills but low level of problem solving skills. Moreover, there is a highly positive significant relationship between communication skill of students and its sub-domains.
Bu araştırmada Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin iletişim ve problem çözme becerisi düzeyleri ile bu becerileri ve alt boyutları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmada tanımlayıcı araştırma modeli kullanılmış, çalışma grubunu Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören toplam 130 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada iletişim becerisi düzeyini belirlemek üzere Ersanlı ve Balcı tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri, problem çözme becerisini saptamak amacıyla ise, Türkçe'ye uyarlaması ise Şahin, Şahin ve Heppner tarafından yapılan Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, müzik öğretmenliği öğrencilerinin iletişim becerilerinin iyi düzeyde, problem çözme becerilerinin ise düşük düzeyde olduğu göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin iletişim becerisi ile problem çözme becerisi ve alt boyutları arasında yüksek düzeyde olumlu yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 32 Issue: 1 |