BibTex RIS Cite

Historical Analysis of Some Applications Relevant to the Selection of Teacher Candidates in Turkey

Year 2010, Volume: 30 Issue: 3, 707 - 730, 01.09.2010

Abstract

In this research, a historical analysis of some applications related to the selection of teacher candidates in Turkish history of education has been made. In the research, Teacher Training Schools for Primary Education, Village Institutes and Vocational Schools for Teacher Training have been designed as the sampling units and the recruitment methods of those schools as well as the employment methods of their graduates have been analyzed based on the written sources and oral narratives. Data of the present study, which rely on historical method, have been collected and evaluated in accordance with the general research principles. Upon the examination of those institutions, the overall conclusion reached is that different and various methods and techniques have been employed during the recruitment of students to those institutions throughout the historical process. Successful students whose successes have been determined based on such criteria as ‘integrity\', ‘contin

References

  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi M.Ö.1000 – M.S. 2010 (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ankara Yüksek Öğretmen Okulu Geçici Yönetmeliği (1963).
  • Apaydın, T. (1967). Karanlığın Kuvveti (Köy Enstitüsü Yılları). İstanbul: Ararat Yayınevi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye‟de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dilaver, H. (1994). Türkiye‟de Öğretmen Yetiştirme ve İstihdam Şartları. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Duman, T. (1991). Türkiye‟de Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirme. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Engin, S. (1998). Efsane Öğretmen. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Eşme, İ. (2001). Yüksek Öğretmen Okulları. İstanbul: Bilgi-Başarı Yayınevi.
  • Gedikoğlu, Ş. (1971). Evreleri, Getirdikleri ve Yankılarıyla Köy Enstitüleri. Ankara: İş Matbaacılık.
  • Gelişli, Y. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Ankara Yüksek Öğretmen Okulu Uygulaması. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Genelge (24.11.1945). İlköğretim İşlerinin Planlaştırılması Hakkında. Tebliğler Dergisi, Cilt 8, sayı 356.
  • Kırby, F. (2000). Türkiye‟de Köy Enstitüleri. Ankara: Güldikeni Yayınları.
  • Köy Enstitüleri İle İlgili Yasalar (2000). Cilt I-II. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Öğretmen Okullarına Alınacak Talebe Hakkında Tamim (26 Şubat 1940). Tebliğler Dergisi, Cilt 2, sayı 59.
  • MEB (1973). Cumhuriyetin 50. Yılında Millî Eğitimimiz. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • MEB Birinci Maarif Şurası (17-29 Temmuz 1999). Lâhika No: 30.
  • MEB Millî Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçler (1946). Ankara: Türk Devrim Tarihi Enstitüsü Yayınları.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (1982). 1923-1982 Öğretim Yılları Okul, Öğretmen, Öğrenci Sayıları. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Muallim Mektepleri Talimatnamesi (10 Aralık 1930). Yücel, H. Â. (1994). Türkiye‟de Ortaöğretim içinde. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Öğretmen Okullarına Parasız Yatılı Olarak Alınacak Talebelerin İmtihanları Hakkında Genelge (27.07.1942). Tebliğler Dergisi. Cilt 4, sayı 183, 3 Ağustos 1942.
  • Öğretmen Yetiştiren Her Derecedeki Okul ve Enstitülere Öğrenci Kayıt ve Kabul Hakkında Genelge (31 Mart 1952). Tebliğler Dergisi. Cilt 5, sayı 688.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye‟de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Soysal, E. (1940). Kızılçullu Köy Enstitüsü Sistemi. İzmir: Marifet Basımevi.
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Uygun, S. (2003). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Bir Sözlü Tarih Araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uygun, S. ve Kıncal, R. Y. (2006). Köy Enstitülerinin Canlı Tanıkları. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yüksek Öğretmen Okulları Yönetmeliği (1955) İstanbul: Matbaacılık Okulu.

Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi

Year 2010, Volume: 30 Issue: 3, 707 - 730, 01.09.2010

Abstract

Bu Araştırmada, Türk eğitim tarihinde öğretmen adaylarının seçimi ile ilgili bazı uygulamaların tarihsel analizi yapılmıştır. Araştırmada ilköğretmen okulları, köy enstitüleri ve yüksek öğretmen okulları örneklem olarak seçilmiş ve bu okulların öğrenci alım yöntemleri ve buralardan mezun öğretmen adaylarının istihdam biçimleri, yazılı kaynaklara ve sözlü anlatılara dayalı olarak analiz edilmiştir. Tarihsel yönteme dayalı bu çalışmanın verileri, genel tarama ilkelerine uygun olarak toplanmış ve değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmelere göre bu okulların öğrenci alımında tarihsel süreç içerisinde farklı seçim yöntem ve teknikleri uygulanmıştır. Öğrenci seçiminde uygulanan yöntem ve tekniklerin “bütünlük”, “devamlılık”, “kapsamlılık” ve “genişlik” ilkelerine uygun

References

  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi M.Ö.1000 – M.S. 2010 (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ankara Yüksek Öğretmen Okulu Geçici Yönetmeliği (1963).
  • Apaydın, T. (1967). Karanlığın Kuvveti (Köy Enstitüsü Yılları). İstanbul: Ararat Yayınevi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye‟de Eğitim Bilimleri Tarihi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dilaver, H. (1994). Türkiye‟de Öğretmen Yetiştirme ve İstihdam Şartları. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Duman, T. (1991). Türkiye‟de Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirme. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Engin, S. (1998). Efsane Öğretmen. Ankara: Evren Yayıncılık.
  • Eşme, İ. (2001). Yüksek Öğretmen Okulları. İstanbul: Bilgi-Başarı Yayınevi.
  • Gedikoğlu, Ş. (1971). Evreleri, Getirdikleri ve Yankılarıyla Köy Enstitüleri. Ankara: İş Matbaacılık.
  • Gelişli, Y. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Ankara Yüksek Öğretmen Okulu Uygulaması. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Genelge (24.11.1945). İlköğretim İşlerinin Planlaştırılması Hakkında. Tebliğler Dergisi, Cilt 8, sayı 356.
  • Kırby, F. (2000). Türkiye‟de Köy Enstitüleri. Ankara: Güldikeni Yayınları.
  • Köy Enstitüleri İle İlgili Yasalar (2000). Cilt I-II. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Köy Öğretmen Okullarına Alınacak Talebe Hakkında Tamim (26 Şubat 1940). Tebliğler Dergisi, Cilt 2, sayı 59.
  • MEB (1973). Cumhuriyetin 50. Yılında Millî Eğitimimiz. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • MEB Birinci Maarif Şurası (17-29 Temmuz 1999). Lâhika No: 30.
  • MEB Millî Eğitimle İlgili Söylev ve Demeçler (1946). Ankara: Türk Devrim Tarihi Enstitüsü Yayınları.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (1982). 1923-1982 Öğretim Yılları Okul, Öğretmen, Öğrenci Sayıları. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Muallim Mektepleri Talimatnamesi (10 Aralık 1930). Yücel, H. Â. (1994). Türkiye‟de Ortaöğretim içinde. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Öğretmen Okullarına Parasız Yatılı Olarak Alınacak Talebelerin İmtihanları Hakkında Genelge (27.07.1942). Tebliğler Dergisi. Cilt 4, sayı 183, 3 Ağustos 1942.
  • Öğretmen Yetiştiren Her Derecedeki Okul ve Enstitülere Öğrenci Kayıt ve Kabul Hakkında Genelge (31 Mart 1952). Tebliğler Dergisi. Cilt 5, sayı 688.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye‟de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Soysal, E. (1940). Kızılçullu Köy Enstitüsü Sistemi. İzmir: Marifet Basımevi.
  • Türkoğlu, P. (2000). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Uygun, S. (2003). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Bir Sözlü Tarih Araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uygun, S. ve Kıncal, R. Y. (2006). Köy Enstitülerinin Canlı Tanıkları. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yüksek Öğretmen Okulları Yönetmeliği (1955) İstanbul: Matbaacılık Okulu.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selçuk Uygun This is me

Publication Date September 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 30 Issue: 3

Cite

APA Uygun, S. (2010). Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 707-730.
AMA Uygun S. Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi. GEFAD. September 2010;30(3):707-730.
Chicago Uygun, Selçuk. “Türkiye De Öğretmen Adaylarının Seçimi Ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, no. 3 (September 2010): 707-30.
EndNote Uygun S (September 1, 2010) Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 30 3 707–730.
IEEE S. Uygun, “Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi”, GEFAD, vol. 30, no. 3, pp. 707–730, 2010.
ISNAD Uygun, Selçuk. “Türkiye De Öğretmen Adaylarının Seçimi Ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/3 (September 2010), 707-730.
JAMA Uygun S. Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi. GEFAD. 2010;30:707–730.
MLA Uygun, Selçuk. “Türkiye De Öğretmen Adaylarının Seçimi Ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 30, no. 3, 2010, pp. 707-30.
Vancouver Uygun S. Türkiye de Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Bazı Uygulamaların Tarihsel Analizi. GEFAD. 2010;30(3):707-30.