The purpose of this research is to examine the relationship between teachers\' interpersonal self-efficacy beliefs and perceived organizational support in the primary schools. Totaly 247 teachers chosen by the random method,who work in eight state primary schools in Ankara in 2008-2009 school year , constitute participants of the research.Teachers\' interpersonal self-efficacy beliefs were determined with “Teacher Interpersonal Self-Efficacy Beliefs Scale” whereas school organizational support level was determined with “Perceived Organizational Support Scale”. Pearson Moments Product Correlation Coefficient and Simple Regresyon Analysis were used in order to analyze data. The results mainly showed that there is a significant relationship between organizational identification and perceieved organizational support.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında algılanan örgütsel desteğin öğretmenlerinin kişiler arası öz yeterlik inançlarıyla ilişkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında random tekniği ile seçilen Ankara\'da devlete bağlı sekiz ilköğretim okulunda görevli 247 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin kişiler arası öz yeterlik inançları “Öğretmen Kişiler Arası Öz yeterlik İnancı Ölçeği” ile okulların örgütsel destek düzeyleri ise”Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği” ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Basit Regresyon Analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, öğretmen kişiler arası öz yeterlik inancı ile algılanan örgütsel destek arasında anlamlı bir ilişki olduğunu g&o
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 30 Issue: 1 |