BibTex RIS Cite

Computer Anxiety Scale Turkish Adaptation Study

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 147 - 163, 01.09.2008

Abstract

Aim of this research is to make Turkish adaptation of Computer Anxiety Scale (CAS), which was formed by Marcoulides, Stocker & Marcoulides (2004) in English form. The sample was consisted of 285 students from Yüzüncü Yıl University, Faculty of Education, Department of student teacher, first term of the academic year of 2007-2008 and classes of first, second, third and fourth. Scale\'s items were translated into Turkish by five people. Structure of Computer Anxiety Scale\'s factors was tested by confirmatory factor analysis. The reliability of the scale was measured by cronbach alpha coefficient. To determine whether the structure of the scale is valid or not, Keiser-Meyer Olkin (KMO) criteria was evaluated. According to KMO value, the structure of the scale is appropriate to carry out Factor Analysis (KMO:0.883). The findings of this study indicates (shBilgisayar Kaygısı, Bilgisayar Kaygı Ölçeği, Doğrulayıcı Faktör AnaliziComputer Anxiety, Computer Anxiety Scale, Comfirmatory Factor Analyze Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Armaner, T. (2003). Kaygı kavramı, İstanbul: Kültür Yayınları.
  • Atabek, E. (2000). Bizim duygusal zekamız (2. baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız teknik üniversitesi yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile ingilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bozionelos, N. (2001). Computer anxiety: relationship with computer experience and prevalence. Computers in Human Behavior, 17, 213-224.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, Güz: 470-473.
  • Ceyhan, E. (2006). Computer anxiety of teacher trainees in the framework of personality variables. Computers in Human Behavior. 22, 207–220.
  • Cambre, M.A. & Cook, D. (1985) Computer Anxiety: Definition, Measurement and Correlates. Journal of Educational Computing Research. 1(1), 37-54.
  • Chua, S. L., Chen, D., & Wong, A. F. L. (1999). Computer anxiety and its correlates: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 15, 609–623.
  • Çırakoğlu, C. O. (2004). Bilgisayar kaygısı. Pivolka. 13, 15-18.
  • Doyle, E., Stamouli, I. & Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. 35th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. October 19-22, Indianapolis.
  • Gülümbay, A. A. (2005) Yükseköğretimde web’ e dayalı ve yüzyüze ders alan öğrencilerin öğrenme stratejilerinin, bilgisayar kaygılarının ve başarı durumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürcan A. ve Ceyhan E. (2003). Bilgisayar kaygısı: öğretmen adayları üzerinde çok yönlü bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, 401-432.
  • Gürcan Namlu, A. (2003). The effect of learning strategy on computer anxiety. Computers in Human Behavior, 19, 565–578.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(11), 34-43.
  • Korkut, F. (1992). Gestalt yaklaşımına dayalı olarak yapılan bireysel danışmanın sürekli kaygı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 151-162.
  • Marcoulides, G. A. (1989). Measuring computer anxiety: the computer anxiety scale. Educational and Psychological Measurement, 49, 733-739.
  • Marcoulides, G. A., Stocker, Yvonne O. & Marcoulides, L. D. (2004). Examining the psychological impact of computer technology: An updated cross-cultural study, Educational and Psychological Measurement, 64(2), 311-318.
  • Meral, M, Cambaz, H. ve Zereyak, E. (2001), Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları ve bilgisayar kaygısı. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi, 3-5 Mayıs 2001, Ankara.
  • Myers, B. J. (2006). Student perceptions of computer anxiety: the relationship of computer attitude, computer experience, age, and socioeconomic status. Unpublished doctoral thesis, The University of South Dakota Division of Education Program in the Graduate School.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(14), 132-146.

Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 147 - 163, 01.09.2008

Abstract

Araştırmanın Amacı, Marcoulides, Stocker ve Marcoulides (2004) tarafından İngilizce versiyonu oluşturulan, Bilgisayar Kaygı Ölçeği (BKÖ)\'nin Türkçe uyarlamasını yapmaktır. Çalışma grubu 2007-2008 güz yarı yılında Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği bölümü birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören toplam 285 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçek maddeleri toplam beş kişi tarafından Türkçe\'ye çevrilmiştir. BKÖ\'nün faktör yapısı, doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Faktörler arası kolerasyonlar, Cronbach Alpha katsayıları ve Keiser-Meyer-Olkin (KMO) Barlets testi hesaplanmıştır ve faktör yapıları için doğrulayıcı faktAim of this research is to make Turkish adaptation of Computer Anxiety Scale (CAS), which was formed by Marcoulides, Stocker & Marcoulides (2004) in English form. The sample was consisted of 285 students from Yüzüncü Yıl University, Faculty of Education, Department of student teacher, first term of the academic year of 2007-2008 and classes of first, second, third and fourth. Scale\'s items were translated into Turkish by five people. Structure of Computer Anxiety Scale\'s factors was tested by confirmatory factor analysis. The reliability of the scale was measured by cronbach alpha coefficient. To determine whether the structure of the scale is valid or not, Keiser-Meyer Olkin (KMO) criteria was evaluated. According to KMO value, the structure of the scale is appropriate to carry out Factor Analysis (KMO:0.883). The findings of this study indicates (shBilgisayar Kaygısı, Bilgisayar Kaygı Ölçeği, Doğrulayıcı Faktör AnaliziComputer Anxiety, Computer Anxiety Scale, Comfirmatory Factor Analyze Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Armaner, T. (2003). Kaygı kavramı, İstanbul: Kültür Yayınları.
  • Atabek, E. (2000). Bizim duygusal zekamız (2. baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız teknik üniversitesi yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile ingilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bozionelos, N. (2001). Computer anxiety: relationship with computer experience and prevalence. Computers in Human Behavior, 17, 213-224.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, Güz: 470-473.
  • Ceyhan, E. (2006). Computer anxiety of teacher trainees in the framework of personality variables. Computers in Human Behavior. 22, 207–220.
  • Cambre, M.A. & Cook, D. (1985) Computer Anxiety: Definition, Measurement and Correlates. Journal of Educational Computing Research. 1(1), 37-54.
  • Chua, S. L., Chen, D., & Wong, A. F. L. (1999). Computer anxiety and its correlates: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 15, 609–623.
  • Çırakoğlu, C. O. (2004). Bilgisayar kaygısı. Pivolka. 13, 15-18.
  • Doyle, E., Stamouli, I. & Huggard, M. (2005). Computer anxiety, self-efficacy, computer experience: An investigation throughout a computer science degree. 35th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. October 19-22, Indianapolis.
  • Gülümbay, A. A. (2005) Yükseköğretimde web’ e dayalı ve yüzyüze ders alan öğrencilerin öğrenme stratejilerinin, bilgisayar kaygılarının ve başarı durumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürcan A. ve Ceyhan E. (2003). Bilgisayar kaygısı: öğretmen adayları üzerinde çok yönlü bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, 401-432.
  • Gürcan Namlu, A. (2003). The effect of learning strategy on computer anxiety. Computers in Human Behavior, 19, 565–578.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(11), 34-43.
  • Korkut, F. (1992). Gestalt yaklaşımına dayalı olarak yapılan bireysel danışmanın sürekli kaygı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 151-162.
  • Marcoulides, G. A. (1989). Measuring computer anxiety: the computer anxiety scale. Educational and Psychological Measurement, 49, 733-739.
  • Marcoulides, G. A., Stocker, Yvonne O. & Marcoulides, L. D. (2004). Examining the psychological impact of computer technology: An updated cross-cultural study, Educational and Psychological Measurement, 64(2), 311-318.
  • Meral, M, Cambaz, H. ve Zereyak, E. (2001), Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları ve bilgisayar kaygısı. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi, 3-5 Mayıs 2001, Ankara.
  • Myers, B. J. (2006). Student perceptions of computer anxiety: the relationship of computer attitude, computer experience, age, and socioeconomic status. Unpublished doctoral thesis, The University of South Dakota Division of Education Program in the Graduate School.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(14), 132-146.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hayati Çavuş This is me

Mustafa Serkan Günbatar This is me

Publication Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Çavuş, H., & Günbatar, M. S. (2008). Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 147-163.
AMA Çavuş H, Günbatar MS. Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. GEFAD. September 2008;28(3):147-163.
Chicago Çavuş, Hayati, and Mustafa Serkan Günbatar. “Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, no. 3 (September 2008): 147-63.
EndNote Çavuş H, Günbatar MS (September 1, 2008) Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 3 147–163.
IEEE H. Çavuş and M. S. Günbatar, “Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması”, GEFAD, vol. 28, no. 3, pp. 147–163, 2008.
ISNAD Çavuş, Hayati - Günbatar, Mustafa Serkan. “Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/3 (September 2008), 147-163.
JAMA Çavuş H, Günbatar MS. Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. GEFAD. 2008;28:147–163.
MLA Çavuş, Hayati and Mustafa Serkan Günbatar. “Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 3, 2008, pp. 147-63.
Vancouver Çavuş H, Günbatar MS. Bilgisayar Kaygı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. GEFAD. 2008;28(3):147-63.