BibTex RIS Cite

Problem, Problem Solving And Critical Thinking

Year 2005, Volume: 25 Issue: 3, 107 - 123, 01.09.2005

Abstract

Critical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.

References

  • Bernardo, A., B. (1999). Overcoming Obstacles in Understanding and Solving Word Problems in Mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
  • Dunlap, J. (2001). Mathematical Thinking. <http://www.mste.uiuc.edu/courses/ ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc> Son erişim: Mart 2003,
  • Facione, P. (1998). Critical Thinking: What It Is and What It Counts, California Academic Press. Koh, A. (2002). Towards a critical pedagogy: creating `thinking schools’ in Singapore, Journal of Curriculum Studies, vol. 34, no. 3, 255-264
  • Kökdemir, D. (2000). Deniz yıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: Eleştirel ve yaratıcı düşünme. XI. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir.

Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme

Year 2005, Volume: 25 Issue: 3, 107 - 123, 01.09.2005

Abstract

Eleştirel düşünme, her sektörde çalışan bireyin ihtiyaç duyacağı ve sahip olması gereken bir beceridir. Matematik öğretiminin temel amaçlarından bir tanesi olan problem çözme becerisi, eleştirel düşünmenin gelişiminde etkili olabilir. Bu araştırmanın amacı matematiksel problem çözmenin eleştirel düşünme becerisini kazandırmadaki önemini vurgulamak ve matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla matematiksel eleştirel düşünme problemleri ölçeği geliştirilerek 227 ilköğretim matematik öğretmen adayına uygulandı. Elde edilen sonuçlardan hareketle eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ve gelişimine etkili olabilecek matematik problemlerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili kriterlerCritical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.Matematik Öğretimi, Problem Çözme, Eleştirel DüşünmeMathematics Teaching, Problem Solving, Critical Thinking Tam Metin

References

  • Bernardo, A., B. (1999). Overcoming Obstacles in Understanding and Solving Word Problems in Mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
  • Dunlap, J. (2001). Mathematical Thinking. <http://www.mste.uiuc.edu/courses/ ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc> Son erişim: Mart 2003,
  • Facione, P. (1998). Critical Thinking: What It Is and What It Counts, California Academic Press. Koh, A. (2002). Towards a critical pedagogy: creating `thinking schools’ in Singapore, Journal of Curriculum Studies, vol. 34, no. 3, 255-264
  • Kökdemir, D. (2000). Deniz yıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: Eleştirel ve yaratıcı düşünme. XI. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Elif B. Türnüklü This is me

Sibel Yeşildere This is me

Publication Date September 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Türnüklü, E. B., & Yeşildere, S. (2005). Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
AMA Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. September 2005;25(3):107-123.
Chicago Türnüklü, Elif B., and Sibel Yeşildere. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 3 (September 2005): 107-23.
EndNote Türnüklü EB, Yeşildere S (September 1, 2005) Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 3 107–123.
IEEE E. B. Türnüklü and S. Yeşildere, “Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme”, GEFAD, vol. 25, no. 3, pp. 107–123, 2005.
ISNAD Türnüklü, Elif B. - Yeşildere, Sibel. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/3 (September 2005), 107-123.
JAMA Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. 2005;25:107–123.
MLA Türnüklü, Elif B. and Sibel Yeşildere. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 3, 2005, pp. 107-23.
Vancouver Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. 2005;25(3):107-23.