BibTex RIS Cite

A General Look at the Science Curriculum Development Studies in Turkey

Year 2004, Volume: 24 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2004

Abstract

Science curriculum is very important in providing effective science instruction. Therefore, science curricula that have been developed in our country up to now must be examined to develop new science curricula under the light of the results. For this reason, science curricula used in science teaching were examined in terms of design, implementation and evaluation process. The investigations reveal that detailed need assessment is not included in design period, adequate equipments for schools have not been provided properly, and that effective assessments have not been done after implementation. By taking into account of these deficiencies, in this study, some suggestions were made for further curriculum development efforts.

Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış

Year 2004, Volume: 24 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2004

Abstract

Fen bilimleri eğitiminin kalitesini artırmada öğretim programları oldukça önemlidir. Bundan dolayı geliştirilen öğretim programlarının incelenmesi ve yeni programların bu incelemelerden elde edilen veriler ışığında geliştirilmesi gerekmektedir. Bu gerekçeden yola çıkarak çalışmada günümüze kadar ülkemizde geliştirilen fen programları; planlama, uygulama ve değerlendirme aşamaları dikkate alınarak eleştirel bir bakışla açısıyla incelenmiştir. Yapılan incelemeler; programların planlama aşamalarında ayrıntılı ihtiyaç analizlerinin yeterince yapılmadığını, uygulama sürecinde gerekli olan koşulların tüm okullara sağlanamadığını ve uygulama sonrası etkili değerlendirmelerinin yapılamadığını göstermiştir. Bu çalışmada, belirlenen eksiklikler dikkate alınarak gelecekteki program geliştirme çalışmaScience curriculum is very important in providing effective science instruction. Therefore, science curricula that have been developed in our country up to now must be examined to develop new science curricula under the light of the results. For this reason, science curricula used in science teaching were examined in terms of design, implementation and evaluation process. The investigations reveal that detailed need assessment is not included in design period, adequate equipments for schools have not been provided properly, and that effective assessments have not been done after implementation. By taking into account of these deficiencies, in this study, some suggestions were made for further curriculum development efforts.Fen Bilimleri Eğitimi, Program Geliştirme, Fen Öğretim ProgramlarıScience Education, Curriculum Development, Science Curricula. Tam Metin

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Suat Ünal This is me

Bayram Çoştu This is me

Faik Özgür Karataş This is me

Publication Date June 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
AMA Ünal S, Çoştu B, Karataş FÖ. Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. GUJGEF. June 2004;24(2).
Chicago Ünal, Suat, Bayram Çoştu, and Faik Özgür Karataş. “Türkiye De Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, no. 2 (June 2004).
EndNote Ünal S, Çoştu B, Karataş FÖ (June 1, 2004) Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 2
IEEE S. Ünal, B. Çoştu, and F. Ö. Karataş, “Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış”, GUJGEF, vol. 24, no. 2, 2004.
ISNAD Ünal, Suat et al. “Türkiye De Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/2 (June 2004).
JAMA Ünal S, Çoştu B, Karataş FÖ. Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. GUJGEF. 2004;24.
MLA Ünal, Suat et al. “Türkiye De Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 2, 2004.
Vancouver Ünal S, Çoştu B, Karataş FÖ. Türkiye de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış. GUJGEF. 2004;24(2).