Together with the technological progression, computer use in preschool education increases, which enables the emergence of new projects. This study aims to contribute to the related literature by analyzing and gathering projects intended for preschool children, and summarizes the projects made in the years of 2000-2012 on this subject. The projects were researched into two categories as; projects about internet use and projects on computer hardware. The study finalized that computer-assisted education projects were aimed at internet use and computer hardware
Başaran, İ. E. (1994). Eğitime Giriş (4. Basım). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Cohen, R. (2005). An early literacy telecommunication exchange pilot project: The MMM project. Educational Media International, 42(2), 109–115.
Couse, L. J. & Chen, D. W. (2010). A tablet computer for young children? Exploring its viability for early childhood education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75-98.
Çilenti, K. (1997). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı, E. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Erkan, S. (2004). Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayara yönelik tutumları: Bireysel özelliklerin rolü. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 3, Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Lever-Duffy, J., McDonald, J. B. & Mizell, A. P. (2003) Teaching and Learning with Technology. Boston: Pearson Education,Inc.
Parette, H. P., Hourcade, J. J. & Heiple, G. S. (2000). The importance of structured computer experiences of young children with and without disabilities. Early Childhood Education Journal, 27(4), 243-250.
Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: R. R. Donnelley&Sons Company.
Quintero, L. M. S., Canedo, D. E., Robles, E. V. G. & Garcia, E. M. (2005, October). Breaking barriers: An educational project for preschool using the internet “Red Escolar en Preescolar: Los Animales”. 35th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Indianapolis, IN.
Romeo, G., Edwards, S., McNamara, S., Walker, I. & Ziguras, C. (2003). Touching the screen: Issues related to the use of touchscreen technology in early childhood education. British Journal of Educational Technology, 34(3), 329–339.
Roschelle, J. M., Pea, R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N. & Means, B. M. (2000). Changing how and what children learn in school with computer-based technologies. The Future of Children, 10(2), 76-101.
Uluser-İnan, N. (2003). Okul öncesinde bilgisayar kullanımı. M. Sevinç (Ed.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (212-219). İstanbul: Morpa.
Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri
Year 2014,
Volume: 34 Issue: 3, 437 - 449, 04.03.2015
Gelişen teknoloji ile birlikte bilgisayarların okul öncesi dönemdeki çocukların eğitiminde kullanımı artmakta, bu durum da yeni projelerin ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada, okul öncesi dönemdeki çocuklara yönelik projeler incelenip bir araya toplayarak ilgili literatüre katkıda bulunmak amaçlanmış ve konu ile ilgili 2000-2012 yıllarında yapılan projeler özetlenmiştir. Projeler; internet kullanımına ilişkin projeler ve bilgisayar donanımına ilişkin projeler olmak üzere iki kategoride incelenmiştir. Çalışmanın sonunda; bilgisayar destekli eğitim projelerinin internet kullanımı ve bilgisayar donanımını kullanmaya yönelik yapıldığı ortaya çıkmıştır.
Başaran, İ. E. (1994). Eğitime Giriş (4. Basım). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Cohen, R. (2005). An early literacy telecommunication exchange pilot project: The MMM project. Educational Media International, 42(2), 109–115.
Couse, L. J. & Chen, D. W. (2010). A tablet computer for young children? Exploring its viability for early childhood education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75-98.
Çilenti, K. (1997). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı, E. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Erkan, S. (2004). Okul öncesi öğretmenlerinin bilgisayara yönelik tutumları: Bireysel özelliklerin rolü. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 3, Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Lever-Duffy, J., McDonald, J. B. & Mizell, A. P. (2003) Teaching and Learning with Technology. Boston: Pearson Education,Inc.
Parette, H. P., Hourcade, J. J. & Heiple, G. S. (2000). The importance of structured computer experiences of young children with and without disabilities. Early Childhood Education Journal, 27(4), 243-250.
Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: R. R. Donnelley&Sons Company.
Quintero, L. M. S., Canedo, D. E., Robles, E. V. G. & Garcia, E. M. (2005, October). Breaking barriers: An educational project for preschool using the internet “Red Escolar en Preescolar: Los Animales”. 35th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Indianapolis, IN.
Romeo, G., Edwards, S., McNamara, S., Walker, I. & Ziguras, C. (2003). Touching the screen: Issues related to the use of touchscreen technology in early childhood education. British Journal of Educational Technology, 34(3), 329–339.
Roschelle, J. M., Pea, R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N. & Means, B. M. (2000). Changing how and what children learn in school with computer-based technologies. The Future of Children, 10(2), 76-101.
Uluser-İnan, N. (2003). Okul öncesinde bilgisayar kullanımı. M. Sevinç (Ed.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (212-219). İstanbul: Morpa.
Gündoğan, A. (2015). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 437-449. https://doi.org/10.17152/gefad.45761
AMA
Gündoğan A. Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri. GUJGEF. April 2015;34(3):437-449. doi:10.17152/gefad.45761
Chicago
Gündoğan, Aysun. “Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, no. 3 (April 2015): 437-49. https://doi.org/10.17152/gefad.45761.
EndNote
Gündoğan A (April 1, 2015) Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 3 437–449.
IEEE
A. Gündoğan, “Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri”, GUJGEF, vol. 34, no. 3, pp. 437–449, 2015, doi: 10.17152/gefad.45761.
ISNAD
Gündoğan, Aysun. “Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/3 (April 2015), 437-449. https://doi.org/10.17152/gefad.45761.
JAMA
Gündoğan A. Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri. GUJGEF. 2015;34:437–449.
MLA
Gündoğan, Aysun. “Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 34, no. 3, 2015, pp. 437-49, doi:10.17152/gefad.45761.
Vancouver
Gündoğan A. Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim Projeleri. GUJGEF. 2015;34(3):437-49.