The aim of this study is to examine the views of teachers on the organizational climate of their
schools. The research was conducted with the teachers who were chosen among the teachers
working in a secondary school in Ankara in the 2020-2021 academic year, on a voluntary basis,
with the maximum variety and criterion sampling method. The research was carried out with the
qualitative research and case study design. Semi-structured interview form developed by the
researchers was used as the data collection tool in the study. Content analysis was used in the
analysis of the data. According to the results of the research, the teachers stated that they found
the climate in their school closed, they did not feel good at school, their communication was
generally good in their own groups even though there were groupings at school and they
provided trust among their own groups. Teachers emphasized that the organizational climate of
their schools is primarily affected by the school administration, the communication between their
colleagues and the school environment. In addition, according to opinions, communication with
parents, physical equipment of the school, school rules and teacher circulation also affect the
organizational climate of the school. In the research, suggestions were made to create strong,
positive and healthy organizational climate based on the findings.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin okullarının iklimine yönelik görüşlerini incelemektir.
Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Ankara’da bulunan bir ortaokulda görev yapan
öğretmenler arasından, gönüllülük esas olmak kaydı ile maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme
yöntemi ile seçilen öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile
yürütülmüş olup durum desenindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu, verilerin analizinde ise içerik
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler okullarındaki iklimi kapalı
bulduklarını, okulda kendilerini iyi hissetmediklerini, okulda gruplaşmalar yaşansa da genel
olarak iletişimlerinin kendi gruplarında iyi olduğunu ve güveni kendi grupları arasında
sağladıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler okullarının ikliminin öncelikli olarak okul yönetimi,
meslektaşları arasındaki iletişim ve okulun çevresi tarafından etkilendiğini vurgulamışlardır.
Ayrıca veliler ile iletişimi, okulun fiziki donanımı, okul kuralları ve öğretmen sirkülasyonu okulun
iklimine etki etmektedir. Araştırmada bulgulara dayalı olarak; güçlü, olumlu ve sağlıklı bir örgüt
ikliminin oluşturulmasına yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |