This study aims to investigate the contributions of literary texts to English Language Teaching Programmes. The study focuses on the changing status of literature courses in the Higher Education in Turkey; discusses the pedagogical benefits of literature courses in language teaching education and intends to examine to what extent literature causes a positive change on student teachers’ personal growth and their linguistic, literary, cultural competence, as well as their command of English in reading, writing, listening, speaking, critical thinking skills, and their vocabulary repertoire. The data was conducted with 29 participants who completed their 3rd grade at Gazi University English Language Department. To find out the participants’ subjective opinions, experiences and beliefs, a semi-structured interview was used for the survey as a qualitative research method. The findings demonstrate that literature courses have led to a meaningful improvement in the participants both personally and academically. Yet, the results indicated that this positive change expected in the participants had been limited for certain items. Some suggestions were given for further studies.
literature language teaching linguistic competence critical thinking skills personal development
Bu çalışma, edebi metinlerin İngiliz Dili Eğitimi programlarına katkısını araştırmayı hedeflemektedir. Edebiyat derslerinin YÖK’ün yüksek eğitimi yeniden yapılandırma sürecinde değişen konumu, dil eğitiminde faydaları konularına değinerek, çalışmada edebiyatın öğretmen adaylarının kişisel ve dil gelişimine katkıları; okuma, yazma, konuşma, dinleme ve eleştirel düşünme becerilerinin yanı sıra kelime dağarcıkları açısından öğretmen adaylarını ne derece geliştirdiği araştırılmaktadır. Çalışma, Gazi Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi ABD’de 3. sınıfı tamamlamış ve programdaki mevcut 2. ve 3. sınıf edebiyat derslerini görmüş 29 gönüllü öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Katılımcıların konu ile ilgili kişisel fikirleri, deneyimleri ve inançlarını derinlemesine yansıtabilmeleri amacıyla nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmeler uygulanmıştır. Görüşmenin bulguları edebiyat derslerinin katılımcılar üzerinde hem kişisel gelişim hem de edebi, dilsel, kültürel ve iletişimsel yeterlilik konularında olumlu yönde etkisi olduğunu göstermiştir. Ancak bu olumlu etki belli alanlarda ve sınırlı derecede gerçekleşmiş olup ideal seviyeye ulaşılamamıştır. Çalışmanın sonunda gelecekteki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 3 |