The aim of this study is to determine the similarities and differences between standard MIMIC (M-ST) and MIMIC with a pure anchor (M-PA) methods, which are differential item function (DIF) determination methods. The research was conducted on samples of 900 and 450 people, with reference-focus group ratios of 550/350, 450/450, 300/150, 225/225. When the items with DIF determined by the M-ST and M-PA methods were compared, it was seen that fewer DIF items were determined by the M-PA method in all conditions. It was seen that item 26 showed DIF in all conditions with both DIF determination methods. It was observed that the highest number of items with DIF occurred when the reference-focus ratio was 550/350 for a sample of 900 people in the M-ST method.
Bu çalışmanın amacı değişen madde fonksiyonu (DMF) belirleme yöntemlerinden standart MIMIC (M-ST) ve arınık çapa maddeli MIMIC (M-AÇM) yöntemlerinin benzerlik ve farklılıklarını belirlemektir. Araştırma PISA 2012 verileri ile 900 ve 450 kişilik örneklemler üzerinde referans-odak grup oranları 550/350, 450/450, 300/150, 225/225 olacak şekilde yürütülmüştür. M-ST ve M-AÇM yöntemleri ile belirlenen DMF’li maddeler karşılaştırıldığında, tüm koşullarda M-AÇM yöntemiyle daha az sayıda DMF’li madde belirlendiği görülmüştür. 26 nolu maddenin tüm koşullarda her iki DMF belirleme yöntemiyle de DMF gösterdiği belirlenmiştir. En çok DMF’li madde sayısının M-ST yönteminde 900 kişilik örneklem büyüklüğü için referans-odak oranı 550/350 olduğunda ortaya çıktığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | April 21, 2024 |
Acceptance Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 44 Issue: 2 |