Research Article
BibTex RIS Cite

Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği)

Year 2024, Volume: 44 Issue: 3, 2449 - 2471, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1472296

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümü öğrencilerinin çoksesli koro dersine yönelik tutumlarının incelenmesidir. Durum tespitine dayalı tarama modelinde yürütülen çalışmanın örneklem grubunu; Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan TOBB Güzel Sanatlar Lisesi (Batman), Diyarbakır Güzel Sanatlar Lisesi (Diyarbakır), Mardin Güzel Sanatlar Lisesi (Mardin), Kazancı Bedih Güzel Sanatlar Lisesi (Şanlıurfa) okulları oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 11. ve 12. sınıfta okuyan toplam 120 müzik bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Verileri elde etmek için Kaya (2011) tarafından geliştirilen ve 20 maddeden oluşan “Koro tutum ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS10.0 paket programında analiz edilerek değerlendirilmiş ve frekans (f), yüzde (%) olarak gösterilmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoksesli koro dersine yönelik tutumlarının cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre tutum farklılığının belirlemek amacıyla t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin çoğunluğunun Arabesk ve Türk Halk Müziği dinlemekten ve söylemekten hoşlandıkları buna rağmen çoksesli koro dersine karşı olumlu tutum sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Koro dersine yönelik uygulanan tutum ölçeğinden elde edilen sonuçların titizlikle incelenmesi, derse karşı belirtilen olumsuz tutumların iyileştirilmesi yönünde çalışmaların yapılması, öğrencilerin derse karşı ilgilerini artırmak için öğretim sürecinin zenginleştirilerek ve farklı öğretim yöntemleri kullanarak öğrencilerin derste aktif olmalarının sağlanması önerilmektedir.

Project Number

Bu makale, 1-3 Kasım 2023 tarihleri arasında düzenlenen 4. Uluslararası İpekyolu Müzik ve Sanat Konferansı'nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

References

  • Aslantaş, H. (2016). Yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 154-165. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19410/206444 adresinden erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,veDemirel, F.(2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: İyi İşler Yayıncılık ve Matbaacılık
  • Laçin, G., ve Göncü, İ. Ö. (2022). A study on developing the evaluation scale of the polyphonic choir curriculum. Journal for the Interdisciplinary Art and Education, 3(4), 203-214. ISSN:2717-8870
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı, Mart 13, 2023 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı Haber https://www.meb.gov.tr/guzel-sanatlar-ve-spor-liselerinin-haftalık-ders-cizelgeleri-değişti/haber/11742/tr adresinden erişilmiştir.
  • Morris, C. (2002). Psikolojiyi İyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği
  • Nacakcı, Z. (2006). İlköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Örs, N. (2022). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Sakallı, N. (2006). Sosyal Etkiler. İstanbul: İmge Saruhan, Ş. veDeniz, J. (2011). Temel Eğitim II. kademe öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumları. elementary Education Onlıne 10(2), 695-702. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106831 adresinden erişilmiştir.
  • Şahin, P. (2017. Güzel Sanatlar Lisesi piyano öğretimi sürecinin öğretmen ve öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel .
  • Turgut, M. F. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları, Ankara
  • Uluocak, S.ve Tufan, E. (2011). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi,19 (3), 991-1002. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49049/625740 adresinden erişilmiştir.

An Investigation of the Attitudes of Fine Arts High School Music Department Students Towards Polyphonic Choir Course (Southeast Anatolia Region Example)

Year 2024, Volume: 44 Issue: 3, 2449 - 2471, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1472296

Abstract

The purpose of this research is to examine the attitudes of music department students at Fine Arts High Schools in the Southeastern Anatolia Region towards polyphonic choir classes. The sample group of the study, which was conducted in the screening model based on situation determination; of TOBB Fine Arts High School (Batman), Diyarbakır Fine Arts High School (Diyarbakır), Mardin Fine Arts High School (Mardin), Kazancı Bedih Fine Arts High School (Şanlıurfa) located in the Southeastern Anatolia Region. The study group consists of a total of 120 music department students in the 11th and 12th grades. To obtain data, the "Choir Attitude Scale" consisting of 20 items developed by Kaya (2011) was used. The data obtained from the research were analyzed using the SPSS 10.0 package program and evaluated as frequency (f) and percentage (%). Additionally, a t-test was used to determine attitude differences based on gender and class variables regarding students' attitudes towards polyphonic choir classes. As a result of the research, it is observed that the majority of students have a positive attitude towards polyphonic choir classes despite their preference for listening to and singing Arabesque and Turkish Folk Music. It is recommended that the results obtained from the attitude scale applied to the choir course be examined meticulously, that studies be carried out to improve the negative attitudes stated towards the course, and that the teaching process be enriched and different teaching methods be used to ensure that students are active in the course in order to increase students' interest in the course.

Project Number

Bu makale, 1-3 Kasım 2023 tarihleri arasında düzenlenen 4. Uluslararası İpekyolu Müzik ve Sanat Konferansı'nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

References

  • Aslantaş, H. (2016). Yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 154-165. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19410/206444 adresinden erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,veDemirel, F.(2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: İyi İşler Yayıncılık ve Matbaacılık
  • Laçin, G., ve Göncü, İ. Ö. (2022). A study on developing the evaluation scale of the polyphonic choir curriculum. Journal for the Interdisciplinary Art and Education, 3(4), 203-214. ISSN:2717-8870
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı, Mart 13, 2023 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı Haber https://www.meb.gov.tr/guzel-sanatlar-ve-spor-liselerinin-haftalık-ders-cizelgeleri-değişti/haber/11742/tr adresinden erişilmiştir.
  • Morris, C. (2002). Psikolojiyi İyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği
  • Nacakcı, Z. (2006). İlköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Örs, N. (2022). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Sakallı, N. (2006). Sosyal Etkiler. İstanbul: İmge Saruhan, Ş. veDeniz, J. (2011). Temel Eğitim II. kademe öğrencilerinin müzik dersine karşı tutumları. elementary Education Onlıne 10(2), 695-702. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106831 adresinden erişilmiştir.
  • Şahin, P. (2017. Güzel Sanatlar Lisesi piyano öğretimi sürecinin öğretmen ve öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel .
  • Turgut, M. F. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları, Ankara
  • Uluocak, S.ve Tufan, E. (2011). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi,19 (3), 991-1002. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49049/625740 adresinden erişilmiştir.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Gülay Laçin 0000-0002-0515-0257

İlknur Özal Göncü 0000-0001-9931-3020

Project Number Bu makale, 1-3 Kasım 2023 tarihleri arasında düzenlenen 4. Uluslararası İpekyolu Müzik ve Sanat Konferansı'nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Publication Date December 30, 2024
Submission Date April 22, 2024
Acceptance Date November 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 44 Issue: 3

Cite

APA Laçin, G., & Özal Göncü, İ. (2024). Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(3), 2449-2471. https://doi.org/10.17152/gefad.1472296
AMA Laçin G, Özal Göncü İ. Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği). GUJGEF. December 2024;44(3):2449-2471. doi:10.17152/gefad.1472296
Chicago Laçin, Gülay, and İlknur Özal Göncü. “Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği)”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44, no. 3 (December 2024): 2449-71. https://doi.org/10.17152/gefad.1472296.
EndNote Laçin G, Özal Göncü İ (December 1, 2024) Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 3 2449–2471.
IEEE G. Laçin and İ. Özal Göncü, “Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği)”, GUJGEF, vol. 44, no. 3, pp. 2449–2471, 2024, doi: 10.17152/gefad.1472296.
ISNAD Laçin, Gülay - Özal Göncü, İlknur. “Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği)”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44/3 (December 2024), 2449-2471. https://doi.org/10.17152/gefad.1472296.
JAMA Laçin G, Özal Göncü İ. Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği). GUJGEF. 2024;44:2449–2471.
MLA Laçin, Gülay and İlknur Özal Göncü. “Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği)”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 44, no. 3, 2024, pp. 2449-71, doi:10.17152/gefad.1472296.
Vancouver Laçin G, Özal Göncü İ. Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çoksesli Koro Dersine Yönelik Tutumlarının İncelemesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi Örneği). GUJGEF. 2024;44(3):2449-71.