Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi

Year 2025, Volume: 45 Issue: 2, 689 - 701, 30.08.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1741494

Abstract

Bu çalışma, 2017 ve 2024 yılları arasında müzik öğretmenliği lisans programında öğrenim gören öğrencilerin piyano eşlik becerilerindeki değişimi karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’ndan 30 öğrencinin yer aldığı araştırmada, üç farklı zorluk düzeyine sahip okul ezgileri, ton bilgisi, tek el eşlikleme, çift el eşlikleme ve transpoze becerisi başlıkları altında yapılandırılmış bir gözlem formu ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiş ve bağımsız örneklem t testleri ile 2017 ve 2024 yılı performansları karşılaştırılmıştır. Bulgular, ton bilgisi alanında öğrencilerin başarılarının büyük ölçüde sabit kaldığını; ancak çift el eşlikleme ve transpoze becerileri gibi uygulamalı alanlarda anlamlı düşüşler yaşandığını ortaya koymuştur. Bu düşüşler, uygulama süresinin azlığı, sistematik tekrar eksikliği ve sınırlı repertuvar kullanımı gibi nedenlerle ilişkilendirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, teorik bilgi ile pratik uygulama arasında bir kopukluk olduğunu göstermekte ve müzik öğretmeni yetiştirme programlarında işlevsel piyano eğitiminin güçlendirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bu kapsamda, müfredata eşlik atölyeleri eklenmesi, uygulamalı saatlerin artırılması ve çok sesli, tür çeşitliliği içeren bir repertuvarın kazandırılması önerilmektedir. Ayrıca, bulgular COVID-19 pandemi sürecinde uygulamalı eğitim olanaklarının kısıtlanmasının, öğrencilerin piyano eşlik performanslarında gözlenen gerilemeleri kısmen açıklayan önemli bir etken olabileceğini göstermektedir.

References

  • Blum, R. (2022). Piano Practice in Music Teacher Education: A Cyclical Stage Learning Model. In Forum Oświatowe (Vol. 34, No. 1 (67), pp. 137-151). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Coşkuner, S. (2016). Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri bireysel çalgı eğitimi dersinde (yaylı çalgılar) piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 83–104.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
  • Çevik, D. B., & Güven, E. (2011). İlköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyanoda eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 86–98.
  • Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: The unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051720000251
  • Dayanıçlıer, B. U., & Delikara, A. (2024). Okul şarkılarının caz armonisi ile eşliklenmesine yönelik örnek çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 445–479.
  • Demiray, P. Ç. (2023). Piyano eşlikli eser söylemenin dikkate olan etkisi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 5(2), 41–57. https://doi.org/10.47956/bmsd.1302106
  • Demirtaş, S. (2011). İlköğretim 7. sınıf müzik dersinde şarkıların piyano eşlikli öğretilmesinin öğrenci kazanımlarına etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertem, A. (2023). Piano Accompaniment Competences of Music Teacher Candidates. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 1038-1047.
  • Febrianto, Y., & Samosir, T. H. (2024). Teaching Methods for Keyboard Accompaniment in Worship Songs: A Study at GPII Ebenhaezer Yogyakarta. Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 22(1), 33-44.
  • Gafarova, L. (2018). Ortaokul müzik ders kitaplarındaki çocuk şarkılarının piyano eşlikli kullanımının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hickey, M. (2015). Learning from the experts: A study of free-improvisation pedagogues in university settings. Journal of Research in Music Education, 62(4), 425–445. https://doi.org/10.1177/0022429414556317
  • Johnson, C. (2017). Teaching music online: Changing pedagogical approach when moving to the online environment. London Review of Education, 15(3), 439–466. https://doi.org/10.18546/LRE.15.3.08
  • Kalkanoğlu, B. (2007). Okul şarkılarının müzik öğretmenlerinin bilgi ve beceri düzeyine göre piyano ile eşliklenmesine yönelik bir eşlik modeli önerisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149–154.
  • Kurtuldu, M. K. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik çalma dersi başarılarının bazı değişkenler yardımıyla incelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1284–1292. https://doi.org/10.26450/jshsr.490
  • Li, X. (2019, October). Discussions on the Teaching of Piano Accompaniment in Normal University. In 2019 International Conference on Advanced Education, Service and Management (Vol. 3, pp. 348-352). The Academy of Engineering and Education.
  • Özalp, U., & Özdemir, G. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik derslerindeki akademik başarıları ile eşlik yapabilme becerilerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Piji-Küçük, D. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının bakışı ile eşlik çalma dersinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 198–214.
  • Pirlibeylioğlu, B., & Akın Şişman, Ö. (2017). Piyano dersi öğretim elemanlarının müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 28–45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/36954/354878
  • Saglamer, S. (2023). Effective Piano Accompaniment Training for Music Teachers and Performers-A Case Study from Turkey and North Cyprus (Doctoral dissertation). Canterbury Christ Church University, United Kingdom.
  • Tabuena, A. C. (2020). Functional approach as a beginning method for teaching and learning piano accompaniment in music. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 5(1), 51-54.
  • Tunç, T., & Albuz, A. (2010). Müzik öğretmenliği A.B.D.’nda uygulanan armoni-kontrpuan-eşlik derslerinde piyanonun kullanım durumunun incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 47–58. https://doi.org/10.20875/sb.55044
  • Uğurluol, G. D., & Eğilmez, H. O. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 311-324.
  • Wall, M. P. (2018). Improvising to learn. Research Studies in Music Education, 40(1), 117–135. https://doi.org/10.1177/1321103X17745180
  • Wang, H. (2021). Exploring the significance of piano accompaniment in vocal music teaching. Art and Performance Letters, 2(2), 127–130.
  • West, C. L. (2011). Teaching middle school jazz: An exploratory sequential mixed methods study (Publication No. 3473424) [Doctoral dissertation, University of Michigan]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Xin, X. (2023). The application research of piano accompaniment in music education. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 19, 179–185. https://doi.org/10.54254/2753-7048/19/20231426
  • Yüksel, K. (2010). Piyano eşlikli şan performansında eşlikçinin algısal ve psikomotor becerileri, deneyimi ve piyanistlik düzeyinin zamanlama uyumuyla ilişkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Development of Piano Accompaniment Skills in Music Education: A Comparative Analysis of 2017-2024 Student Performances

Year 2025, Volume: 45 Issue: 2, 689 - 701, 30.08.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1741494

Abstract

This study compares changes in piano accompaniment skills among students enrolled in a bachelor's degree program in music education between 2017 and 2024. The study included 30 students from the Music Education Department at Mehmet Akif Ersoy University. Participants were evaluated using a structured observation form covering three different difficulty levels of school melodies, pitch knowledge, one-hand accompaniment, two-hand accompaniment, and transposition skills. The data obtained were analyzed using the SPSS program, and the performances in 2017 and 2024 were compared using independent sample t-tests. The findings revealed that students' achievements in tone knowledge remained largely stable; however, there were significant declines in practical areas such as two-hand accompaniment and transposition skills. These declines were attributed to insufficient practice time, lack of systematic repetition, and limited repertoire usage. The study's findings indicate a disconnect between theoretical knowledge and practical application, emphasizing the need to strengthen functional piano education in music teacher training programs. In this context, it is recommended that accompaniment workshops be added to the curriculum, practical hours be increased, and a repertoire that includes polyphony and genre diversity be introduced. Additionally, the findings suggest that restricting practical education opportunities during the COVID-19 pandemic may be an important factor partially explaining the decline observed in students' piano accompaniment performances.

References

  • Blum, R. (2022). Piano Practice in Music Teacher Education: A Cyclical Stage Learning Model. In Forum Oświatowe (Vol. 34, No. 1 (67), pp. 137-151). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Coşkuner, S. (2016). Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri bireysel çalgı eğitimi dersinde (yaylı çalgılar) piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 83–104.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
  • Çevik, D. B., & Güven, E. (2011). İlköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyanoda eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 86–98.
  • Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: The unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051720000251
  • Dayanıçlıer, B. U., & Delikara, A. (2024). Okul şarkılarının caz armonisi ile eşliklenmesine yönelik örnek çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 445–479.
  • Demiray, P. Ç. (2023). Piyano eşlikli eser söylemenin dikkate olan etkisi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 5(2), 41–57. https://doi.org/10.47956/bmsd.1302106
  • Demirtaş, S. (2011). İlköğretim 7. sınıf müzik dersinde şarkıların piyano eşlikli öğretilmesinin öğrenci kazanımlarına etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertem, A. (2023). Piano Accompaniment Competences of Music Teacher Candidates. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 1038-1047.
  • Febrianto, Y., & Samosir, T. H. (2024). Teaching Methods for Keyboard Accompaniment in Worship Songs: A Study at GPII Ebenhaezer Yogyakarta. Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 22(1), 33-44.
  • Gafarova, L. (2018). Ortaokul müzik ders kitaplarındaki çocuk şarkılarının piyano eşlikli kullanımının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hickey, M. (2015). Learning from the experts: A study of free-improvisation pedagogues in university settings. Journal of Research in Music Education, 62(4), 425–445. https://doi.org/10.1177/0022429414556317
  • Johnson, C. (2017). Teaching music online: Changing pedagogical approach when moving to the online environment. London Review of Education, 15(3), 439–466. https://doi.org/10.18546/LRE.15.3.08
  • Kalkanoğlu, B. (2007). Okul şarkılarının müzik öğretmenlerinin bilgi ve beceri düzeyine göre piyano ile eşliklenmesine yönelik bir eşlik modeli önerisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149–154.
  • Kurtuldu, M. K. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik çalma dersi başarılarının bazı değişkenler yardımıyla incelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1284–1292. https://doi.org/10.26450/jshsr.490
  • Li, X. (2019, October). Discussions on the Teaching of Piano Accompaniment in Normal University. In 2019 International Conference on Advanced Education, Service and Management (Vol. 3, pp. 348-352). The Academy of Engineering and Education.
  • Özalp, U., & Özdemir, G. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının eşlik derslerindeki akademik başarıları ile eşlik yapabilme becerilerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Piji-Küçük, D. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının bakışı ile eşlik çalma dersinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 198–214.
  • Pirlibeylioğlu, B., & Akın Şişman, Ö. (2017). Piyano dersi öğretim elemanlarının müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 28–45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/36954/354878
  • Saglamer, S. (2023). Effective Piano Accompaniment Training for Music Teachers and Performers-A Case Study from Turkey and North Cyprus (Doctoral dissertation). Canterbury Christ Church University, United Kingdom.
  • Tabuena, A. C. (2020). Functional approach as a beginning method for teaching and learning piano accompaniment in music. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 5(1), 51-54.
  • Tunç, T., & Albuz, A. (2010). Müzik öğretmenliği A.B.D.’nda uygulanan armoni-kontrpuan-eşlik derslerinde piyanonun kullanım durumunun incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 47–58. https://doi.org/10.20875/sb.55044
  • Uğurluol, G. D., & Eğilmez, H. O. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 311-324.
  • Wall, M. P. (2018). Improvising to learn. Research Studies in Music Education, 40(1), 117–135. https://doi.org/10.1177/1321103X17745180
  • Wang, H. (2021). Exploring the significance of piano accompaniment in vocal music teaching. Art and Performance Letters, 2(2), 127–130.
  • West, C. L. (2011). Teaching middle school jazz: An exploratory sequential mixed methods study (Publication No. 3473424) [Doctoral dissertation, University of Michigan]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Xin, X. (2023). The application research of piano accompaniment in music education. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 19, 179–185. https://doi.org/10.54254/2753-7048/19/20231426
  • Yüksel, K. (2010). Piyano eşlikli şan performansında eşlikçinin algısal ve psikomotor becerileri, deneyimi ve piyanistlik düzeyinin zamanlama uyumuyla ilişkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Uğur Özalp 0000-0001-6395-6155

Gökhan Ozdemir 0000-0001-5749-0205

Publication Date August 30, 2025
Submission Date July 13, 2025
Acceptance Date August 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 45 Issue: 2

Cite

APA Özalp, U., & Ozdemir, G. (2025). Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(2), 689-701. https://doi.org/10.17152/gefad.1741494
AMA Özalp U, Ozdemir G. Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi. GUJGEF. August 2025;45(2):689-701. doi:10.17152/gefad.1741494
Chicago Özalp, Uğur, and Gökhan Ozdemir. “Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45, no. 2 (August 2025): 689-701. https://doi.org/10.17152/gefad.1741494.
EndNote Özalp U, Ozdemir G (August 1, 2025) Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45 2 689–701.
IEEE U. Özalp and G. Ozdemir, “Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi”, GUJGEF, vol. 45, no. 2, pp. 689–701, 2025, doi: 10.17152/gefad.1741494.
ISNAD Özalp, Uğur - Ozdemir, Gökhan. “Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45/2 (August2025), 689-701. https://doi.org/10.17152/gefad.1741494.
JAMA Özalp U, Ozdemir G. Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi. GUJGEF. 2025;45:689–701.
MLA Özalp, Uğur and Gökhan Ozdemir. “Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 45, no. 2, 2025, pp. 689-01, doi:10.17152/gefad.1741494.
Vancouver Özalp U, Ozdemir G. Müzik Eğitiminde Piyano Eşlik Becerilerinin Gelişimi: 2017-2024 Öğrenci Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi. GUJGEF. 2025;45(2):689-701.