Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemi Sürecinde Gençlerin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, , 52 - 68, 29.12.2021
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.950433

Öz

Medya okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık, içinde yaşadığımız dijital teknoloji çağında ihtiyaç duyulan 21.
yüzyıl becerileri arasında yer almaktadır. Medya okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık COVID-19 pandemi
sürecinin de etkisiyle günümüz eğitim uygulamaları için anahtar bir beceri olarak değerlendirilebilir.
Araştırma gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Yöntem olarak nicel araştırma desenin kullanıldığı araştırmanın örneklem grubunda
188 genç yer almaktadır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu ve Yeni Medya Okuryazarlık Ölçeği kullanılarak
elde edilmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi ve Tamhane Post Hoc
testleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğunu
göstermiştir. Gençlerin medya okuryazarlık düzeyleri cinsiyet, yaş, sınıf ve okul türü değişkenlerine göre
incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, yaş ve
sınıf değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; okul türü değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık
göstermediği belirlenmiştir. Yapılan araştırmanın gençlerin medya okuryazarlık düzeylerine pandemi
sürecinin etkisini de ortaya koyması açısından önemli bir araştırma olduğu ve alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akbar, M. F. ve Anggaraeni, F. D. (2017). Teknologi dalam Pendidikan: Literasi Digital dan Selfdirected Learning pada Mahasiswa Skripsi. Jurnal Indigenous, 2(1), 28–38. https://doi.org/10.23917/indigenous.v1i1.4458Shopova T 2014 J. Effic. Responsib. Educ. Sci. 7 26–32
  • American Academy of Pediatrics. (2020). COVID-19 clinical guidance. Q & A. Retrieved from https://services.aap.org/en/pages/covid-19-clinical-guidance-q-a/.
  • Aslan, A., Turgut, Y. E., Göksu, İ. ve Aktı Aslan, S. (2019). Çocukların medya okuryazarlık düzeylerinin ve kullanım alışkanlıklarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 39(2), 793-815
  • Banaz, E. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyleri (Giresun İli örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun. Bergsma, L. J. ve Carney, M. E. (2008). Effectiveness of health-promoting media literacy education: a systematic review. Health education research, 23(3), 522-542.
  • Budden, C. B., Anthony, J. F., Budden, M. C. ve Jones, M. A. (2007). Managing the evolution for a revolution: Marketing implications of internet media usage among callege students. https://clutejournals.com/index.php/CTMS/article/view/5283
  • Çam, E., & Kıyıcı, M. (2017). Perceptions of prospective teachers on digital literacy. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 5(4), 35-50.
  • Fahlevi, R. (2018). Pengaruh fılm anıması upın dan ıpın terhadap pemerolehan bahasa kedua anak. Kata Pengantar, 129.
  • Fidan, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 121-137.
  • Friesem, Y. (2013). Review: Media literacy in the K-12 classroom. Journal of Media Literacy Education 5 (2), 395-396.
  • Friesem, Y., Quaglia Beltran, D. ve Crane, E. (2014). Media now: A historical review of a media literacy curriculum. Journal of Media Literacy Education 6 (2), 35-55.
  • Griffin, P. ve Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills. London: Springer
  • Güven, İ. (2004). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi, Turkish Studie -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 787-800. doi: 10.7827/TurkishStudies.6395
  • Hague, C. ve Payton, S. (2010), Digital literacy across the curriculum, Futurelab. Retrieved from: http://www.nfer.ac.uk/publications/FUTL06/FUTL06.pdf
  • Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Koç, M. ve Barut, E. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for University Students. Computers in Human Behavior, 63, 834-843.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Neag, A. (2015). Media literacy and the hungarian national core curriculum – A curate’s egg, Journal of Media Literacy Education, 7(1), 35-45.
  • Özer, N., Çelik, S. ve Özatlı, N. S. (2021). Dijital çağda X, Y, Z kuşaklarının medya okuryazarlık düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 217-232.
  • Segers, K. ve Bauwens, J. (2010). Maak mij wat wijs. Media kennen, begrijpen en zelf creëren. Tielt: Lannoo.
  • Semiz, L. (2013). Ortaokul öğrencı̇lerı̇nı̇n medya okuryazarlığı yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersı̇nı̇ yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Simons, M., Meeus, W. ve T'Sas, J. (2017). Measuring media literacy for media education: Development of a questionnaire for teachers' competencies. Journal of Media Literacy Education, 9(1), 99-115.
  • Skills, C. (2003). Literacy in the digital age. Naperville, IL: NCREL.
  • Som, S. ve Kurt, A.A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, (2)1, 104-119.
  • Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Üstündağ, A. (2020). Çocuk ve ekran. Dijital medya ve çocuk gelişimi. Ankara: Eğiten Kitap Yazdi, M. (2012). E-learning sebagai media pembelajaran interaktif berbasis teknologi informasi. Jurnal ilmiah foristek, 2(1), 143–152.
  • Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, Ş. (2017). Türkçe ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilgili becerileri ve görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Zulkarnain, Z., Heleni, S. ve Thahir, M. (2020). Digital literacy skills of math students through e-learning in COVID-19 era: a case study in Universitas Riau. Journal of Physics: Conference Series, 1663(1), 12-15.

Media Literacy In Young People During The COVID-19 Pandemic In Light Of Different Variables

Yıl 2021, , 52 - 68, 29.12.2021
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.950433

Öz

Media and digital literacy are two of the 21st-century skills required in the current age of digital technology
in which we live. Given the impact of the COVID-19 pandemic, media and digital literacy are considered
key skills for today’s educational practices. Following a qualitative design, this study seeks to gauge young
people’s media literacy levels and to examine them in light of different variables. The sample group
consisted of 188 young people. After a personal information form and the New Media Literacy Scale to collect
data, we subjected the data obtained to a Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test, and Tamhane Post Hoc
Test for analysis. The findings revealed that young people’s media literacy levels are high. Young people’s
media literacy levels were analyzed by gender, age, grade level, and school type. The findings revealed that
young people’s media literacy levels differed significantly by gender, age, and grade level but not by school
type. This study is important because it sheds light on the impact that the COVID-19 pandemic has had on
young people’s media literacy levels.

Kaynakça

  • Akbar, M. F. ve Anggaraeni, F. D. (2017). Teknologi dalam Pendidikan: Literasi Digital dan Selfdirected Learning pada Mahasiswa Skripsi. Jurnal Indigenous, 2(1), 28–38. https://doi.org/10.23917/indigenous.v1i1.4458Shopova T 2014 J. Effic. Responsib. Educ. Sci. 7 26–32
  • American Academy of Pediatrics. (2020). COVID-19 clinical guidance. Q & A. Retrieved from https://services.aap.org/en/pages/covid-19-clinical-guidance-q-a/.
  • Aslan, A., Turgut, Y. E., Göksu, İ. ve Aktı Aslan, S. (2019). Çocukların medya okuryazarlık düzeylerinin ve kullanım alışkanlıklarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 39(2), 793-815
  • Banaz, E. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyleri (Giresun İli örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun. Bergsma, L. J. ve Carney, M. E. (2008). Effectiveness of health-promoting media literacy education: a systematic review. Health education research, 23(3), 522-542.
  • Budden, C. B., Anthony, J. F., Budden, M. C. ve Jones, M. A. (2007). Managing the evolution for a revolution: Marketing implications of internet media usage among callege students. https://clutejournals.com/index.php/CTMS/article/view/5283
  • Çam, E., & Kıyıcı, M. (2017). Perceptions of prospective teachers on digital literacy. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 5(4), 35-50.
  • Fahlevi, R. (2018). Pengaruh fılm anıması upın dan ıpın terhadap pemerolehan bahasa kedua anak. Kata Pengantar, 129.
  • Fidan, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 121-137.
  • Friesem, Y. (2013). Review: Media literacy in the K-12 classroom. Journal of Media Literacy Education 5 (2), 395-396.
  • Friesem, Y., Quaglia Beltran, D. ve Crane, E. (2014). Media now: A historical review of a media literacy curriculum. Journal of Media Literacy Education 6 (2), 35-55.
  • Griffin, P. ve Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills. London: Springer
  • Güven, İ. (2004). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi, Turkish Studie -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 787-800. doi: 10.7827/TurkishStudies.6395
  • Hague, C. ve Payton, S. (2010), Digital literacy across the curriculum, Futurelab. Retrieved from: http://www.nfer.ac.uk/publications/FUTL06/FUTL06.pdf
  • Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Koç, M. ve Barut, E. (2016). Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for University Students. Computers in Human Behavior, 63, 834-843.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Neag, A. (2015). Media literacy and the hungarian national core curriculum – A curate’s egg, Journal of Media Literacy Education, 7(1), 35-45.
  • Özer, N., Çelik, S. ve Özatlı, N. S. (2021). Dijital çağda X, Y, Z kuşaklarının medya okuryazarlık düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 217-232.
  • Segers, K. ve Bauwens, J. (2010). Maak mij wat wijs. Media kennen, begrijpen en zelf creëren. Tielt: Lannoo.
  • Semiz, L. (2013). Ortaokul öğrencı̇lerı̇nı̇n medya okuryazarlığı yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersı̇nı̇ yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Simons, M., Meeus, W. ve T'Sas, J. (2017). Measuring media literacy for media education: Development of a questionnaire for teachers' competencies. Journal of Media Literacy Education, 9(1), 99-115.
  • Skills, C. (2003). Literacy in the digital age. Naperville, IL: NCREL.
  • Som, S. ve Kurt, A.A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, (2)1, 104-119.
  • Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Üstündağ, A. (2020). Çocuk ve ekran. Dijital medya ve çocuk gelişimi. Ankara: Eğiten Kitap Yazdi, M. (2012). E-learning sebagai media pembelajaran interaktif berbasis teknologi informasi. Jurnal ilmiah foristek, 2(1), 143–152.
  • Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki. (Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, Ş. (2017). Türkçe ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilgili becerileri ve görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Zulkarnain, Z., Heleni, S. ve Thahir, M. (2020). Digital literacy skills of math students through e-learning in COVID-19 era: a case study in Universitas Riau. Journal of Physics: Conference Series, 1663(1), 12-15.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alev Üstündağ 0000-0001-5832-6810

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Kabul Tarihi 4 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Üstündağ, A. (2021). COVID-19 Pandemi Sürecinde Gençlerin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(25), 52-68. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.950433

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.