Medya okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık, içinde yaşadığımız dijital teknoloji çağında ihtiyaç duyulan 21.
yüzyıl becerileri arasında yer almaktadır. Medya okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık COVID-19 pandemi
sürecinin de etkisiyle günümüz eğitim uygulamaları için anahtar bir beceri olarak değerlendirilebilir.
Araştırma gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Yöntem olarak nicel araştırma desenin kullanıldığı araştırmanın örneklem grubunda
188 genç yer almaktadır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu ve Yeni Medya Okuryazarlık Ölçeği kullanılarak
elde edilmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi ve Tamhane Post Hoc
testleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğunu
göstermiştir. Gençlerin medya okuryazarlık düzeyleri cinsiyet, yaş, sınıf ve okul türü değişkenlerine göre
incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda gençlerin medya okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, yaş ve
sınıf değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; okul türü değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık
göstermediği belirlenmiştir. Yapılan araştırmanın gençlerin medya okuryazarlık düzeylerine pandemi
sürecinin etkisini de ortaya koyması açısından önemli bir araştırma olduğu ve alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Media and digital literacy are two of the 21st-century skills required in the current age of digital technology
in which we live. Given the impact of the COVID-19 pandemic, media and digital literacy are considered
key skills for today’s educational practices. Following a qualitative design, this study seeks to gauge young
people’s media literacy levels and to examine them in light of different variables. The sample group
consisted of 188 young people. After a personal information form and the New Media Literacy Scale to collect
data, we subjected the data obtained to a Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test, and Tamhane Post Hoc
Test for analysis. The findings revealed that young people’s media literacy levels are high. Young people’s
media literacy levels were analyzed by gender, age, grade level, and school type. The findings revealed that
young people’s media literacy levels differed significantly by gender, age, and grade level but not by school
type. This study is important because it sheds light on the impact that the COVID-19 pandemic has had on
young people’s media literacy levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.