Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Liselerde Okuyan Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora Karşı Tutumlarının ve Spor Katılımlarının Araştırılması

Year 2021, Volume: 9 Issue: 23, 81 - 99, 30.04.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı iki yönlüdür. Araştırmanın ilk amacı, Erzurum ilinde farklı lise türlerinde
okuyan 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora yönelik tutumlarını ölçerek aralarındaki tutum
farklılıklarını belirlemektir. Araştırmanın ikinci amacı, spora katılım oranını belirleyerek spora katkı
sağlayan faktörleri araştırmaktır. Demirhan ve Altay (2001) tarafından hazırlanan beden eğitimi ve
spora tutum ölçeğine ek olarak, Erzurum’un merkez ilçelerindeki 8 okula ve dört farklı liseye giden
rastgele seçilmiş 605 tane 9. sınıf öğrencisine öğrencilerin demografik özelliklerini ve spora hangi
faktörlerin katkıda bulunduğunu soran bir anket dağıttık. Çalışma, beden eğitimi ve spora yönelik
tutumların genel olarak olumlu olduğunu ve erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre beden eğitimi
ve spora yönelik daha olumlu tutuma sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca araştırma, kız
meslek liselerindeki öğrencilerin tutumlarının diğer lise türlerine göre daha olumsuz olduğunu
ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini doğru bir şekilde keşfedip uygulayabilmeleri
için okullarındaki tesislerin sayısı ve kullanımı ve çeşitli sportif faaliyetler gibi uygun ortamların
hazırlanması, beden eğitimi ve spora yönelik tutumlarını geliştirebilir.

References

  • 1-Alpaslan, S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına Karşı Algıları ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları.(Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu).
  • 2-Alparslan, A.H. Ergen Ruh Sağlığı ve Spor, Kocatepe Tıp Dergisi Koc Medical Journal 13: 2012: 181-185
  • 3-Aydemir, F. Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Akran Destek Düzeylerinin Spor Yapma Alışkanlıkları Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erzurum, 2019
  • 4- Cimilli V. Spor Lisesi Öğrencilerinde Bedensel , Kinestetik Zeka İle Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İstanbul, 2017
  • 5-Demirhan, G. ve Altay, F. "Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçeği II". Spor Bilimleri Dergisi. 2001:10,2,9- 20.
  • 6-Dikel B. Erzurum İlinde Farklı Tür Liselerde Okuyan 9. Sınıf Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının Karşılaştırılması veSpor Yapıp Yapmama Nedenlerinin Araştırılması, Erzurum, 2019
  • 7-Erzurum Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü, Bilgi Doküman Sistemi, 2016
  • 8-Ekici S. Bayraktar A. Hacıcaferoğlu B. Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi ‘011:8(!) 829 839
  • 9-Eroğlu B. Öğretmenlik Uygulamasının Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Mesleki Yeterlilik ve Mesleğe Yönelik Tutumları Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, s;47-53,2011
  • 10-Güllü M, Güçlü M. Ortaöğretim Öğrencileri için Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirmesi, Niğde üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,3(2), 2016
  • 11-İmamoğlu, C. Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 2011
  • 12-Kaya A. Eğitim Psikolojisi. 6. Baskı, Ankara, Pegem Akademi 2011: 53-54
  • 13-Külahcı B. Lise Öğrencilerinin Sosyalleşmesinde Beden Eğitimi ve Spor Aktiviteleri, Muğla:2018
  • 14-Koparan Ş. ve Öztürk F. Uludağ Üniversitesi personelinin Üniversite Sportif Olanaklarından Yararlanma Düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 2002:15:1

Investigation of Sports Participation and Attitudes of Students Studying in Different High Schools Toward Physical Education and Sports

Year 2021, Volume: 9 Issue: 23, 81 - 99, 30.04.2021

Abstract

The aim of this study is two-fold. The study’s first aim is determining the attitude differences
between 9th grade students attending different high school types in Erzurum, Turkey by measuring
their attitudes toward physical education and sports. The study’s second aim is to investigate the
factors that contribute to sports by determining the rate of participation in sports. Together with the
physical education and sports attitude scale prepared by Demirhan and Altay (2001), we distributed a
questionnaire soliciting students’ demographic characteristics and what factors contributed to sports
to 605 randomly selected 9th grade students attending four different types of high schools and 8 schools
in the central districts of Erzurum. The study revealed that attitudes toward physical education and
sports were generally positive and that male students have more positive attitudes toward physical
education and sports than female students. Furthermore, the study found that students’ attitudes
in girls’ vocational high schools were more negative than the other the high school types. Preparing
suitable environments, such as the number and use of facilities and the variety of sporting activities
in their schools so that students may be able to discover and practice their interests and abilities
properly, may improve their attitudes toward physical education and sports.

References

  • 1-Alpaslan, S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına Karşı Algıları ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları.(Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu).
  • 2-Alparslan, A.H. Ergen Ruh Sağlığı ve Spor, Kocatepe Tıp Dergisi Koc Medical Journal 13: 2012: 181-185
  • 3-Aydemir, F. Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Akran Destek Düzeylerinin Spor Yapma Alışkanlıkları Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erzurum, 2019
  • 4- Cimilli V. Spor Lisesi Öğrencilerinde Bedensel , Kinestetik Zeka İle Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İstanbul, 2017
  • 5-Demirhan, G. ve Altay, F. "Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçeği II". Spor Bilimleri Dergisi. 2001:10,2,9- 20.
  • 6-Dikel B. Erzurum İlinde Farklı Tür Liselerde Okuyan 9. Sınıf Öğrencilerinin Spora Bakış Açılarının Karşılaştırılması veSpor Yapıp Yapmama Nedenlerinin Araştırılması, Erzurum, 2019
  • 7-Erzurum Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü, Bilgi Doküman Sistemi, 2016
  • 8-Ekici S. Bayraktar A. Hacıcaferoğlu B. Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi ‘011:8(!) 829 839
  • 9-Eroğlu B. Öğretmenlik Uygulamasının Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Mesleki Yeterlilik ve Mesleğe Yönelik Tutumları Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, s;47-53,2011
  • 10-Güllü M, Güçlü M. Ortaöğretim Öğrencileri için Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirmesi, Niğde üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,3(2), 2016
  • 11-İmamoğlu, C. Aktif Olarak Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 2011
  • 12-Kaya A. Eğitim Psikolojisi. 6. Baskı, Ankara, Pegem Akademi 2011: 53-54
  • 13-Külahcı B. Lise Öğrencilerinin Sosyalleşmesinde Beden Eğitimi ve Spor Aktiviteleri, Muğla:2018
  • 14-Koparan Ş. ve Öztürk F. Uludağ Üniversitesi personelinin Üniversite Sportif Olanaklarından Yararlanma Düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 2002:15:1
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Barbaros Dikel 0000-0001-8113-6978

Fatih Kıyıcı 0000-0003-1982-3894

Publication Date April 30, 2021
Acceptance Date March 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 23

Cite

APA Dikel, B., & Kıyıcı, F. (2021). Farklı Liselerde Okuyan Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora Karşı Tutumlarının ve Spor Katılımlarının Araştırılması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(23), 81-99.

IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.