In the current study, which aims to examine the perception of social support, psychological resilience and emotional eating behaviors among adolescents aged 13-16 in relation to different variables and to determine the relationships between these variables, the relational survey model, one of the quantitative research methods, was used. A total of 400 adolescents were included in the study. In line with the purpose of the study, consent forms were obtained from adolescents aged 13-16 and their parents and the application was carried out. The data of the study were collected using a Demographic Information Form, the “Social Support Assessment Scale for Children and Adolescents”, the “Child and Adolescent Psychological Resilience Scale” and the “Emotional Eating Scale for Children and Adolescents”. According to the findings, as the perceptions of adolescents about their relationships with family and friends improve, their perceived social support and psychological resilience increase. When adolescents were asked what they did when they had problems, it was determined that they mostly preferred to tell their families. When the social support perceptions of adolescents were examined in relation to the relationship between their eating behaviors and their emotions, significant results were reached in all the dimensions. In addition, it was determined that adolescents who stated that their eating behaviors were related to their emotions had higher depressive symptom scores. As a result of the study, it was found that there was a significant correlation between the perception of social support and psychological resilience in adolescents aged 13-16. In light of the results of the study, some suggestions were made.
13-16 yaş arası ergenlerde sosyal destek algısı ve psikolojik sağlamlık ile duygusal yeme davranışlarının çeşitli değişkenlerce incelenmesi ve bu değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 400 ergen dâhil edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 13-16 yaş arası ergenlerden ve velilerinden onam formu alınmıştır ve uygulama yapılmıştır. Araştırmanın verileri; Demografik Bilgi Formu, “Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği”, “Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ile “Çocuk ve Adölesanlar İçin Duygusal Yeme Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Bulgulara göre ergenlerin aileyle ve arkadaşlarla ilişkileri hakkındaki algıları iyileştikçe algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlıkları artmaktadır. Ergenlere sorun yaşadıkları zamanlarda ne yaptığı sorulduğunda en çok ailesine anlatmayı seçtikleri tespit edilmiştir. Araştırmada ergenlerin yeme davranışlarının duygularıyla ilişkisine göre sosyal destek algıları incelendiğinde tüm boyutlarda anlamlı sonuca ulaşılmıştır. Ek olarak yeme davranışlarının duygularıyla ilişkisi olduğunu belirten ergenlerin sahip olduğu depresif belirtiler puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda 13-16 yaş arası ergenlerde sosyal destek algısı ve psikolojik sağlamlık puanları arasında anlamlı bir farklılık oluşturduğu bulunmuştur. Elde edilen bilgiler doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Child and Adolescent Development |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | July 19, 2024 |
| Acceptance Date | June 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 36 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.