Amaç: Organ bağışı konusundaki bilgi eksikliği veyetersizliği bu davranışın gerçekleşmesini olumsuz yönde etkilemektedir. Sunulan çalışmada yüksekokul öğrencilerinin organ bağışı konusundaki bilgi düzeylerinin ve tutumlarının araştırılması amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırma Meslek Yüksekokulu 2015-2016 Öğretim Yılı Bahar Döneminde kayıt yaptıran ve çalışmaya katılmayı kabul eden 182 öğrenci ile yapılmıştır %76,79 . Tanımlayıcı olarak planlanan çalışmanın verileri kişisel bilgi formu veorgan bağışının sosyal, eğitsel ve dinsel yönden algılayışlarını araştıran anket formu ile toplanmıştır. İstatistiksel analizlerde tanımlayıcı istatistikler; karşılaştırmalı analizlerde ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada erkeklerin kadınlara kıyasla daha fazla organ bağışında bulundukları saptanmıştır p=0,012 . Anne eğitim düzeyi organ bağışının nasıl ve nereye yapıldığı bilgisini de olumlu yönde etkilemektedir p=0,043 . Annesi çalışanların çalışmayanlara kıyasla organ bağışına olumlu baktıkları p=0,019 , yakınlarında beyin ölümü gerçekleşirse onun organlarını daha yüksek sıklıkta bağışlayabilecekleri saptanmıştır p=0,040 . Okunan program, sınıf, yaşanılan yer, ailenin eğitim ve gelir düzeyi gibi parametreler öğrencilerin organ bağışını sosyal, eğitsel ve dinsel yönden algılayışlarını etkilememiştir p>0,05 . Kadınlar erkeklere göre organ bağışı yapılan kişinin kim olduğunu daha az önemsemektedirler p=0,032 .Sonuç: Organ bağışı ve nakli ile ilgili bilgi düzeyi ve bağışçı sayısı istenenin altındadır. Genel olarak organ bağışına olumlu bakılmakla birlikte, organ almak isteyenlerin sıklığı vermek isteyenlerden fazladır. Çalışmada konu ile ilgili farkındalığı arttırmak, bilgi ve tutum geliştirmek için en önemli faktör anne eğitimi bulunmuştur. Üniversiteler ve Sağlık Bakanlığı, yerel ve ulusal basın yayın organlarına doğru bilgi konusunda destek olmalıdır. Eğitim etkinlikleri, broşürler, afişler vb. yoluyla farkındalık geliştirilebilir, bilgi, tutum ve olumlu yönde davranış değişikliği sağlanabilir
Objective: Lack of information and inadequacy on organ donation affects the realization of this behavior negatively. In this study, it was aimed to investigate the knowledge levels and attitudes of vocational college students about organ donation. Material and Methods: This study was carried out with 182 students registered at Vocational School 2015-2016 Spring Semester who accepted to participate in the study Ratio 76.79% . The data of the planned work as a descriptive study were collected through a questionnaire that investigated the social, educational and religious perceptions of organ donation as well as the personal information form. Descriptive statistics were used in statistical analyzes and chi-square test was used in comparative analyzes. Findings: In the study, it was found that males had more donations than females p = 0.012 . The educational level of the mother affects the knowledge of how and where the organ donation is done positively p = 0.043 . It is seen that the working of the mothers is positive for organ donation according to the other groups p = 0.019 . It was also found that if the brain death occurred in the vicinity, the organs could be donated at a higher frequency p = 0.040 . Parameters such as education program, class, place of residence, education and income level of the family, educational and religious perception did not effect of organ donation p> 0.05 . It was observed that women were less concerned about who was organ donated than men p = 0.032 . Results: The level of knowledge about organ donation and transplantation and the number of donors are below the desired level. In general, there is a positiveperspective for organ donation. However, the number of people who think they will need an organ is more than those who consider organ donation. It has been determined that mother education is the most important factor in raising awareness and improving knowledge and attitude about organ donation. Universities and the Ministry of Health should be able to provide accurate information to local and national media. With educational events, brochures, posters, etc. awareness can be improved through knowledge, attitude and positive attitude change.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 4 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).