With the
globalization, the competitive framework of enterprises has expanded. So, to
provide sustainable competitive advantage to businesses; make some changes.
Market orientation; It is an important strategic approach that contributes to
the competitive advantage of enterprises. However, under changing market
conditions, this strategy alone is not enough; further strategies are needed to
strengthen it. However; Innovation has also become an important strategy for
businesses. In this context, the purpose of this research is to investigate the
perspective of the enterprises on innovation and the effect of market
orientation on the performance of the enterprise. In this context, a pilot
study was conducted. In the pilot study, data were collected from enterprises
operating in Isparta province. This study was conducted on the enterprises
operating in various sectors in Antalya Organized Industrial Zone. In the
literature, there are studies that determine whether there is a positive effect
of innovation and market orientation on performance or evaluate any aspect of
market orientation or innovation. However, this research is important because
it is a study that will contribute to the field, since there are not enough
studies that deal with the accepted dimensions of innovation and market
orientation in a holistic way.
Küreselleşme ile birlikte işletmelerin rekabet
çerçevesi genişlemiştir. Bu yüzden işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajı
sağlamak için; birtakım değişiklikler yapması gerekmektedir. Pazar yönlülük;
işletmelerin rekabet avantajı sağlamasına katkı sağlayan önemli bir stratejik
yaklaşımdır. Ancak değişen pazar şartlarında bu strateji tek başına yeterli
olmamakta; onu güçlendirecek daha başka stratejilere ihtiyaç duyulmaktadır.
Bununla birlikte; inovasyon da işletmeler için önemli bir strateji haline
gelmiştir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, işletmelerin inovasyona bakış açısını
ve pazar yönlülüğün işletme performansına etkisini araştırmaktır. Bu kapsamda
bir pilot araştırma yapılmıştır. Yapılan pilot araştırmada Isparta ilinde
faaliyet gösteren işletmelerden veri toplanmıştır. Bu çalışma ise Antalya
Organize Sanayii bölgesindeki çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler
üzerinde yapılmıştır. Literatürde inovasyon ve pazar yönlülüğün performans
üzerinde pozitif etkisi olduğunu tespit eden veya pazar yönlülüğün ya da
inovasyonun herhangi bir boyutuyla değerlendiren çalışmalar bulunmaktadır.
Ancak inovasyon ve pazar yönlülüğün kabul gören boyutlarını bütüncül bir
şekilde ele alan çalışmaların yeterince olmaması nedeniyle, bu araştırma alana
katkı sağlayacak bir çalışma olması nedeniyle önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |