Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Market Orientation and Innovation on Performance: A Research in Antalya

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 107 - 128, 30.12.2019
https://doi.org/10.31006/gipad.638509

Öz

With the
globalization, the competitive framework of enterprises has expanded. So, to
provide sustainable competitive advantage to businesses; make some changes.
Market orientation; It is an important strategic approach that contributes to
the competitive advantage of enterprises. However, under changing market
conditions, this strategy alone is not enough; further strategies are needed to
strengthen it. However; Innovation has also become an important strategy for
businesses. In this context, the purpose of this research is to investigate the
perspective of the enterprises on innovation and the effect of market
orientation on the performance of the enterprise. In this context, a pilot
study was conducted. In the pilot study, data were collected from enterprises
operating in Isparta province. This study was conducted on the enterprises
operating in various sectors in Antalya Organized Industrial Zone. In the
literature, there are studies that determine whether there is a positive effect
of innovation and market orientation on performance or evaluate any aspect of
market orientation or innovation. However, this research is important because
it is a study that will contribute to the field, since there are not enough
studies that deal with the accepted dimensions of innovation and market
orientation in a holistic way.

Kaynakça

  • Abdulai Mahmoud, M., & Hinson, R. E. (2012). Market Orientation, İnnovation And Corporate Social Responsibility Practices İn Ghana's Telecommunication Sector. Social Responsibility Journal, 8(3), 327-346.
  • Aydoğan, O. (2012). Pazar Yönlü İşletme Anlayışının İhracat Bağlamındaki Belirleyicileri ve İhracat Performansına Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Cambra-Fierro, J. J., Hart, S., Fuster Mur, A., and Polo Redondo, Y. (2011). Looking For Performance: How İnnovation And Strategy May Affect Market Orientation Models. Innovation, 13(2), 154-172.
  • Carmen, C., & María José, G. (2008). The Role Of Technological And Organizational İnnovation İn The Relation Between Market Orientation And Performance İn CulturaOrganizations. European Journal Of Innovation Management, 11(3), 413- 434.
  • Cheng, C. C., & Krumwiede, D. (2010). The Effects Of Market Orientation And Service İnnovation On Service İndustry Performance: An Empirical Study.Operations Management Research, 3(3-4), 161-171.
  • Çeliktaş, H. (2008). İnovasyon Yönetimi: Çukurova Bölgesinde Faaliyet Gösteren Şirketlerde İnovasyon Uygulamalarının Tespitine Yönelik Bir Araştırma.Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Damanpour, F., & Evan, W. M. (1984). Organizational İnnovation and Performance: The Problem of" Organizational Lag". Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409.
  • Dwairi, M. A. (2004). The Moderating Roles Of National Culture and The Country İnstitutional Profiles on The Effect Of Market Orientation And Entrepreneurial Orientation On The Performance Of Banks İn Jordan: An Empirical İnvestigation, College Of Admınstratıon And Busıness Louısıana Tech Unıversıty , Doctoral Dissertation.
  • Erdem, B., Gül, K., & Gül, M. (2013). Pazar Yönlülük, İnovasyon Yönlülük Ve Firma Performansı İlişkisi: Ankara’da Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde. Journal Of Busıness Research Turk, 5(2), 74-104.
  • Eren, D. (2003). Otel İşletmeciliğinde Pazarlama Anlayışı Ve Pazar Yönlülük: Türkiye' de Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otellerde Yapılan Bir Araştırma ve Sonuçları. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • Eren, M. Ş., Tokgöz, E., Hasan, G. Ü. L., & Saylan, O. (2013). Pazar Odaklılığın Nitel Performans Üzerindeki Etkisinde Öğrenme Odaklılık Ve Yenilikçiliğin Düzenleyici Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 1-39.
  • Ertokatlı, D. (2007). Öğrenme Yönelimi, Pazar Yönelimi ve Yenilikçilik İlişkisinde Kalite Yönetiminin Rolü. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Eskiler, E. (2009). Bilgi Yönetimi Ve Pazar Odaklılık İle Pazarlama Yeniliği Arasındaki İlişkiyi Ölçmeye Yönelik Mobilya Sektöründe Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Galer, M. M. (2000). The Effect Of Market Orientation On Customer Satisfaction and Employee Satisfaction On Service Quality (Order No. 9963644). Available From Proquest Dissertations & Theses Global. (304677814).
  • Günday, G. (2007). Innovation Models And İmplementations At Firm Level İn Manufacturing İndustry.Sabancı University, Master Dissertation, İstanbul.
  • Gürel, G. (2011). Örgütsel Öğrenme, Dönüşümcü Liderlik, Pazar Yönlendirmesi Ve Örgütsel İnovasyonun Firma Performansı Üzerine Etkilerinin Analizi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi:İlaçSektöründe Yapılan Bir Çalışma. Ege Akademik Bakış, 11(1), 91-101.Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K. (1998). Market Orientation And Organizational Performance: İs İnnovation A Missing Link?. The Journal Of Marketing, 62(4), 30-45.
  • Hassim, A. A., Asmat-Nizam, A. T., & Bakar, A. R. A. (2011). The Effects Of Entrepreneurial Orientation On Firm Organisational İnnovation And Market Orientation Towards Firm Business Performance.International On Sociality Nd Economics Development. Ipedr, 10, 280-284.
  • Hobikoğlu, E. H. (2009). Yeni Ekonomide İnovasyon Ve Sürdürülebilir Rekabetin Yarattığı Katma Değerin Bilgi Toplumunda Etkisi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Jiménez-Jimenez, D., Sanz Valle, R., & Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering İnnovation: The Role Of Market Orientation And Organizational Learning.European Journal Of Innovation Management, 11(3), 389-412.
  • Kılıç, S. (2015). The Effects Of Responsıve And Proactıve Market Orıentatıons, Product Innovatıon Capabılıtıes, And Innovatıveness On New-Product And Busıness Performance. Is, Guc: The Journal Of Industrial Relations & Human Resources, 17(2), 130-155.
  • Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, And Managerial İmplications. The Journal Of Marketing, 54(2), 1- 18.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J., & Kumar, A. (1993). Markor: A Measure Of Market Orientation. Journal Of Marketing Research, 30(4), 467-477.
  • Langerak, F., Hultink, E. J., & Robben, H. S. (2000). The Mediating Effect Of Npd- Activities And Npd- Performance On The Relationship Between Market Orientation And Organizational Performance. Erım Report Series Reference No. Ers- 2000-50-Mkt. Available At Ssrn: Http://Ssrn.Com/Abstract=370851
  • Ledwith, A., & O'dwyer, M. (2009). Market Orientation, Npd Performance, and Organizational Performance İn Small Firms. Journal Of Product Innovation Management, 26(6), 652-661.
  • Lin, C. H., Peng, C. H., & Kao, D. T. (2008). The İnnovativeness Effect of Market Orientation And Learning Orientation On Business Performance.International Journal Of Manpower, 29(8), 752-772.
  • Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The Effect Of A Market Orientation On Business Profitability. The Journal Of Marketing, 54(4), 20-35.
  • Oudan, R. (2006). Marketing Role İn Economic Development: The İnfluence Of Market Orientation On Business Performance Toward Economic Development İn Developing Countries. Nova Southeastern University, Doctoral Dissertation.
  • Rapp, A., Schillewaert, N., & Hao, A. W. (2008). The İnfluence Of Market Orientation On E-Business İnnovation And Performance: The Role Of The Top Management Team. Journal Of Marketing Theory And Practice, 16(1), 7-25.
  • Tajeddini, K., Trueman, M., & Larsen, G. (2006). Examining The Effect Of Market Orientation On İnnovativeness. Journal Of Marketing Management,22(5-6), 529-551.
  • Verayangkura, M. (2000). Factors Affecting Market Orientation İn High Technology Firms İn Asia Pacific, Nova Southeastern University, (Doctoral Dissertation).Verhees, F. J., & Meulenberg, M. T. (2004). Market Orientation, İnnovativeness, Product İnnovation, And Performance İn Small Firms. Journal Of Small Business Management, 42(2), 134-154.
  • Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2004). The Development And Validation Of The Organisational İnnovativeness Construct Using Confirmatory Factor Analysis. European Journal Of İnnovation Management, 7(4), 303-313.

Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 6, 107 - 128, 30.12.2019
https://doi.org/10.31006/gipad.638509

Öz

Küreselleşme ile birlikte işletmelerin rekabet
çerçevesi genişlemiştir. Bu yüzden işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajı
sağlamak için; birtakım değişiklikler yapması gerekmektedir. Pazar yönlülük;
işletmelerin rekabet avantajı sağlamasına katkı sağlayan önemli bir stratejik
yaklaşımdır. Ancak değişen pazar şartlarında bu strateji tek başına yeterli
olmamakta; onu güçlendirecek daha başka stratejilere ihtiyaç duyulmaktadır.
Bununla birlikte; inovasyon da işletmeler için önemli bir strateji haline
gelmiştir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, işletmelerin inovasyona bakış açısını
ve pazar yönlülüğün işletme performansına etkisini araştırmaktır. Bu kapsamda
bir pilot araştırma yapılmıştır. Yapılan pilot araştırmada Isparta ilinde
faaliyet gösteren işletmelerden veri toplanmıştır. Bu çalışma ise Antalya
Organize Sanayii bölgesindeki çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler
üzerinde yapılmıştır. Literatürde inovasyon ve pazar yönlülüğün performans
üzerinde pozitif etkisi olduğunu tespit eden veya pazar yönlülüğün ya da
inovasyonun herhangi bir boyutuyla değerlendiren çalışmalar bulunmaktadır.
Ancak inovasyon ve pazar yönlülüğün kabul gören boyutlarını bütüncül bir
şekilde ele alan çalışmaların yeterince olmaması nedeniyle, bu araştırma alana
katkı sağlayacak bir çalışma olması nedeniyle önem taşımaktadır. 

Kaynakça

  • Abdulai Mahmoud, M., & Hinson, R. E. (2012). Market Orientation, İnnovation And Corporate Social Responsibility Practices İn Ghana's Telecommunication Sector. Social Responsibility Journal, 8(3), 327-346.
  • Aydoğan, O. (2012). Pazar Yönlü İşletme Anlayışının İhracat Bağlamındaki Belirleyicileri ve İhracat Performansına Etkileri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Cambra-Fierro, J. J., Hart, S., Fuster Mur, A., and Polo Redondo, Y. (2011). Looking For Performance: How İnnovation And Strategy May Affect Market Orientation Models. Innovation, 13(2), 154-172.
  • Carmen, C., & María José, G. (2008). The Role Of Technological And Organizational İnnovation İn The Relation Between Market Orientation And Performance İn CulturaOrganizations. European Journal Of Innovation Management, 11(3), 413- 434.
  • Cheng, C. C., & Krumwiede, D. (2010). The Effects Of Market Orientation And Service İnnovation On Service İndustry Performance: An Empirical Study.Operations Management Research, 3(3-4), 161-171.
  • Çeliktaş, H. (2008). İnovasyon Yönetimi: Çukurova Bölgesinde Faaliyet Gösteren Şirketlerde İnovasyon Uygulamalarının Tespitine Yönelik Bir Araştırma.Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Damanpour, F., & Evan, W. M. (1984). Organizational İnnovation and Performance: The Problem of" Organizational Lag". Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409.
  • Dwairi, M. A. (2004). The Moderating Roles Of National Culture and The Country İnstitutional Profiles on The Effect Of Market Orientation And Entrepreneurial Orientation On The Performance Of Banks İn Jordan: An Empirical İnvestigation, College Of Admınstratıon And Busıness Louısıana Tech Unıversıty , Doctoral Dissertation.
  • Erdem, B., Gül, K., & Gül, M. (2013). Pazar Yönlülük, İnovasyon Yönlülük Ve Firma Performansı İlişkisi: Ankara’da Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde. Journal Of Busıness Research Turk, 5(2), 74-104.
  • Eren, D. (2003). Otel İşletmeciliğinde Pazarlama Anlayışı Ve Pazar Yönlülük: Türkiye' de Faaliyet Gösteren Dört Ve Beş Yıldızlı Otellerde Yapılan Bir Araştırma ve Sonuçları. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • Eren, M. Ş., Tokgöz, E., Hasan, G. Ü. L., & Saylan, O. (2013). Pazar Odaklılığın Nitel Performans Üzerindeki Etkisinde Öğrenme Odaklılık Ve Yenilikçiliğin Düzenleyici Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 1-39.
  • Ertokatlı, D. (2007). Öğrenme Yönelimi, Pazar Yönelimi ve Yenilikçilik İlişkisinde Kalite Yönetiminin Rolü. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Eskiler, E. (2009). Bilgi Yönetimi Ve Pazar Odaklılık İle Pazarlama Yeniliği Arasındaki İlişkiyi Ölçmeye Yönelik Mobilya Sektöründe Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Galer, M. M. (2000). The Effect Of Market Orientation On Customer Satisfaction and Employee Satisfaction On Service Quality (Order No. 9963644). Available From Proquest Dissertations & Theses Global. (304677814).
  • Günday, G. (2007). Innovation Models And İmplementations At Firm Level İn Manufacturing İndustry.Sabancı University, Master Dissertation, İstanbul.
  • Gürel, G. (2011). Örgütsel Öğrenme, Dönüşümcü Liderlik, Pazar Yönlendirmesi Ve Örgütsel İnovasyonun Firma Performansı Üzerine Etkilerinin Analizi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi:İlaçSektöründe Yapılan Bir Çalışma. Ege Akademik Bakış, 11(1), 91-101.Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K. (1998). Market Orientation And Organizational Performance: İs İnnovation A Missing Link?. The Journal Of Marketing, 62(4), 30-45.
  • Hassim, A. A., Asmat-Nizam, A. T., & Bakar, A. R. A. (2011). The Effects Of Entrepreneurial Orientation On Firm Organisational İnnovation And Market Orientation Towards Firm Business Performance.International On Sociality Nd Economics Development. Ipedr, 10, 280-284.
  • Hobikoğlu, E. H. (2009). Yeni Ekonomide İnovasyon Ve Sürdürülebilir Rekabetin Yarattığı Katma Değerin Bilgi Toplumunda Etkisi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Jiménez-Jimenez, D., Sanz Valle, R., & Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering İnnovation: The Role Of Market Orientation And Organizational Learning.European Journal Of Innovation Management, 11(3), 389-412.
  • Kılıç, S. (2015). The Effects Of Responsıve And Proactıve Market Orıentatıons, Product Innovatıon Capabılıtıes, And Innovatıveness On New-Product And Busıness Performance. Is, Guc: The Journal Of Industrial Relations & Human Resources, 17(2), 130-155.
  • Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, And Managerial İmplications. The Journal Of Marketing, 54(2), 1- 18.
  • Kohli, A. K., Jaworski, B. J., & Kumar, A. (1993). Markor: A Measure Of Market Orientation. Journal Of Marketing Research, 30(4), 467-477.
  • Langerak, F., Hultink, E. J., & Robben, H. S. (2000). The Mediating Effect Of Npd- Activities And Npd- Performance On The Relationship Between Market Orientation And Organizational Performance. Erım Report Series Reference No. Ers- 2000-50-Mkt. Available At Ssrn: Http://Ssrn.Com/Abstract=370851
  • Ledwith, A., & O'dwyer, M. (2009). Market Orientation, Npd Performance, and Organizational Performance İn Small Firms. Journal Of Product Innovation Management, 26(6), 652-661.
  • Lin, C. H., Peng, C. H., & Kao, D. T. (2008). The İnnovativeness Effect of Market Orientation And Learning Orientation On Business Performance.International Journal Of Manpower, 29(8), 752-772.
  • Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The Effect Of A Market Orientation On Business Profitability. The Journal Of Marketing, 54(4), 20-35.
  • Oudan, R. (2006). Marketing Role İn Economic Development: The İnfluence Of Market Orientation On Business Performance Toward Economic Development İn Developing Countries. Nova Southeastern University, Doctoral Dissertation.
  • Rapp, A., Schillewaert, N., & Hao, A. W. (2008). The İnfluence Of Market Orientation On E-Business İnnovation And Performance: The Role Of The Top Management Team. Journal Of Marketing Theory And Practice, 16(1), 7-25.
  • Tajeddini, K., Trueman, M., & Larsen, G. (2006). Examining The Effect Of Market Orientation On İnnovativeness. Journal Of Marketing Management,22(5-6), 529-551.
  • Verayangkura, M. (2000). Factors Affecting Market Orientation İn High Technology Firms İn Asia Pacific, Nova Southeastern University, (Doctoral Dissertation).Verhees, F. J., & Meulenberg, M. T. (2004). Market Orientation, İnnovativeness, Product İnnovation, And Performance İn Small Firms. Journal Of Small Business Management, 42(2), 134-154.
  • Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2004). The Development And Validation Of The Organisational İnnovativeness Construct Using Confirmatory Factor Analysis. European Journal Of İnnovation Management, 7(4), 303-313.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Şimşek 0000-0002-9466-729X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Şimşek, H. (2019). Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), 107-128. https://doi.org/10.31006/gipad.638509
AMA Şimşek H. Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. GİPAD. Aralık 2019;3(6):107-128. doi:10.31006/gipad.638509
Chicago Şimşek, Hatice. “Pazar Yönlülük Ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 3, sy. 6 (Aralık 2019): 107-28. https://doi.org/10.31006/gipad.638509.
EndNote Şimşek H (01 Aralık 2019) Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 3 6 107–128.
IEEE H. Şimşek, “Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma”, GİPAD, c. 3, sy. 6, ss. 107–128, 2019, doi: 10.31006/gipad.638509.
ISNAD Şimşek, Hatice. “Pazar Yönlülük Ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 3/6 (Aralık 2019), 107-128. https://doi.org/10.31006/gipad.638509.
JAMA Şimşek H. Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. GİPAD. 2019;3:107–128.
MLA Şimşek, Hatice. “Pazar Yönlülük Ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 6, 2019, ss. 107-28, doi:10.31006/gipad.638509.
Vancouver Şimşek H. Pazar Yönlülük ve İnovasyonun Performans Üzerindeki Etkisi: Antalya’da Bir Araştırma. GİPAD. 2019;3(6):107-28.