Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTELERDEKİ GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN “GİRİŞİMSEL ÖZ YETKİNLİK” ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2008, Cilt: 3 Sayı: 2, 91 - 111, 31.12.2008

Öz

Girişimci davranışın günümüz iş dünyasındaki önemi artmaktadır. Üretim faktörleri dünya geneline yayıldıkça, faktörlere sahip olanlar arasında rekabet şiddetlenmekte ve rekabeti kazanmada girişimci davranış belirleyici bir konuma gelmektedir. Girişimciliğin, genetik bir özellik olmanın yanında eğitim ve öğrenme sonucunda edinilen bir davranış değişikliği olduğu birçok araştırmacı tarafından ifade edilmektedir. Bu varsayımla, girişimcilik eğitimi almamış bireylerin girişimsel öz yetkinliklerinin farkında olmaları her zaman mümkün olmayabilir. Bu farkındalığı sağlamak için girişimcilik eğitimi önemlidir. Okullarda verilen girişimcilik eğitiminin, bireylerin bu öz yeteneklerinin farkında olmalarına ve bu girişimcilik potansiyelin ekonomik katma değere dönüştürmede fırsatlar sunabileceği araştırılmalıdır. Eğer “girişimcilik eğitimi”, girişimsel öz yetenekler konusunda farkındalık yaratabiliyorsa ve girişimcilik eğilimlerini tetikleyebiliyorsa eğitimin girişimciliği belirleyen bir etken olduğunu söylemek mümkün olacaktır. Bu bağlamda, girişimcilik eğitiminin girişimcilik yeteneklerini desteklediği ve girişimcilik hislerini olumlu etkilediği varsayımıyla, girişimcilik dersi alan öğrenciler ile girişimcilik dersi almamış öğrencilerin girişimsel öz yetkinlik algıları arasında bir farklılık olup olmadığı bu araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Girişimcilik dersi almış öğrenciler ile girişimcilik dersi almamış öğrenciler arasındaki söz konusu farklılığı araştırmak, girişimcilik eğitiminin yarattığı davranış değişikliğini ölçmek ve verilen girişimcilik eğitiminin yeterliliği konusunda yorum yapabilmek bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu araştırma için uygun iki yöntem kullanılabilir. Birincisi boylamsal araştırma yöntemi, ikincisi ise kesitsel araştırma yöntemidir. Bu araştırmadaki zaman kısıtı nedeniyle kesitsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak, eğitim sürecinde öğrencilere girişimsel davranış kazandırmaya yönelik verilen eğitimin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma evreni Selçuk Üniversitelerindeki öğrencilerden oluşmaktadır. Toplanan veriler, istatistiksel paket programlar aracılığıyla analiz edilerek sonuçlar öneri ve yorumlarla birlikte sunulacaktır.

Kaynakça

  • AKTAN, Oğuz; (1996), Türk İşadamı ve İşletmesi, Ankara, Gündoğan Yayınları.
  • BİNKS, M. , STARKEY, Ken ve CHISTOPHER L. Mahon ;(2006), “Entrepreneurship Education and the Business School”, Technology Analysis and Strategic Management, Vol.18, No.1, Fabruary, 1-18.
  • BROCKHAUS, R. H.; HORWİTZ, P. S. ; (1986), “The psychology of the entrepreneur”, The Art and Science of Entrepreneurship, Ballinger, Cambridge.
  • COPE, J; (2005), “Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and Practice, July, 373-397.
  • CUNINGHAM, J. B. ; LISSCHERON, J.; (1991) “Defining entrepreneurship” , Journal of Small Business Management, vol. 29, pp.45-61.
  • DICKSON, P.R. and GIGILIERANO, J.J.; (1986), “Missing the Boat and Sinking the Boat: A Conceptual Model of Entrepreneurial Risk”, Journal of Marketing, vol.50, 58-70.
  • GERBER, Michael E; (1996), çev. Tayfur Keskin, Girişimcilik Tutkusu, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • GRIFFIN, Ricky, W. and EBERT, Ronald J.;(2002), Business, Fourth Edition, New Jersey,Prentice-Hall.
  • HISRICH, Robert D., PETERS, Michael P.; (2002), Entrepreneurship, McGraw-Hill Higher Education.
  • Hynes, B.(1996). Entrepreneurship Education and Training Introducing Entrepreneurship in to Non-Business Disciplines, Journal of European Industrial Training, 20/8, 10-17.
  • KAMALANABHAN, T.J., SUNDER, D.L. and MANSHOR, Amat Taap; (2006), “Evaluation of Entrepreneurial Risk-Taking Using Magnitude of Loss Scale”, The Journal of Entrepreneurship, 15,1,37-46.
  • KAPLAN, Carol B. and MC FARLANE, C.; (1981), “A special Issue on Entrepreneurship Education”, Journal of Career Education , December, 83-85.
  • KENT, C.A., SEXTON, D., and VESPER, K.H.; (1982), Encyclopedia of Entrepreneurship, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, pp 288-316.
  • KESKİN, H. ALPKAN, L., ZEHİR, C.; (2002), “Girişimcilik Hisleriyle Girişimcilik Potansiyeli Arasındaki İlişki: Gebze ve Civarındaki Girişimciler Üzerine Bir Saha Araştırması”, Doğu Akdeniz Üniversitesi 21. Yüzyılda Kobiler: Sorunlar, Fırsatlar ve Çözüm Önerileri Sempozyum Bildirileri, Ocak 2002. (http://www.emu.edu.tr/smeconf/paper_list.htm. 01/04/2008).
  • KRUEGER Jr., N.; (2007), “ What Lies Beneath? The Experiential Esence Of Entrepreneurial Thinking”, Entrepreneurship Theoy and Practice, January, 123-138.
  • KURATKO, Donald F.; (2005), “The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends and Challenges”, Entrepreneurship Theory and Practice, September, 577-598.
  • LEYENBURG, Nancy M. , LANE, Paul M. and THOMAS, Schwarz V.; (2006), “Interdisciplinary Dimensions in Entrepreneurship”, Journal of Education for Business, May/June , 275-281.
  • LI, Dr Jun; (2006), Entrepreneurship and Small Business Development in China. Bradford, UK, Emerald Group Publishing Limited.
  • LUMPKIN, G.T., DESS,G.G.; (1996), “Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct and Linking into Performance”, Academy of Management Review, 21,135-172.
  • LUNNAN, Anders, NYBAKK, Erlend, VENNESLAND, Birger; (2006), “Entrepreneurial Attitudes and Probability for Start-ups an Investigation of Norwegian Non-industrial Private Forest Owner”, Forest Policy and Economics, 8, pp.683-690.
  • MARTIN, Steven S.; (1984), “Exploring the Concept of Entreprise”, Nursing Economics, Nov.-Dec., Vol.2, 406-408.
  • MC MULLAN, W.E. ve GILLIN, L.M. (1998), “Industrial Wievpoint-Entrepreneurship Education”, Technovation,18(4), 275-286.
  • MITTON, D. G.; (1989), “The Complete Entrepreneur” , Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 13, pp. 9-15.
  • MÜFTÜOĞLU, Tamer; (1993), Türkiye' de Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler; Sorunlar ve Öneriler, 3. Baskı, Ankara, Desen Ofset A.Ş.
  • NAKİP, M.; (2003), Pazarlama Araştırması, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • PALMER, M.; (1971), “The Application of Psychological Testing to Entrepreneurial Potantial”, California Management Review, 13, 32-38.
  • PERVIN, L. A. ; (1980), Personality: Theory, Assesment and Research, New York, John Wiley & Sons.
  • PETERMAN, E N. and KENNEDY J.; (2003), “Enterprise Education: Influencing Students’ Perceptions of Entrepreneurship”, Entrepreneurship Theoy and Practice, Winter, 129-143
  • PLASCHKA, Gerhard R.and WELSCH, Harold P.; (1990), “Emerging Structures in Entrepreneurship Education: Curricular Designs And Strategies”, Entrepreneurship Theoy and Practice, Spring, 55-71.
  • POLITS, D.; (2005), “The Process of Entrepreneurial Learning: A Conceptual Framework”, Entrepreneurship Theoy and Practice, July, 399-421.
  • PRICE, Robert W.; (2004), Roadmap to Entrepreneurial Success : Powerful Strategies for Building a High-Profit Business, Saranac Lake, NY, USA, Amacom.
  • RAICHAUDHURI, A.; (2005), “Issues in Entrepreneurship Education”, Decision, Vol.32, No.2, July-December, 73-84.
  • RASMUSSEN ,Einar A. and SORHEIM, R.; (2006), “Action-Based Entrepreneurship Education”, Technovation, 26, 185-194.
  • ROBBINS, Stephen P. and COULTER, Mary; (1996), Management, Fifth Edition, New Jersey,Prentice-Hall Inc.
  • ROTTER, J. B.; (1996), “Generalized expectancies for internal versus external locus of control of reinforcement” , Psychological Monographs: General and Applied, Serial Number 609, Vol. 80, PP.1-28.
  • SANG, Lee M. and PETERSON, Suzanne J.;(2000), “Culture, Entrepreneurial Orientatiton, and Global Competitiveness”, Journal of World Business, 35(4), 401-415.
  • SARACHEK, B.; (1978), “American entrepreneurs and the Horatio Alger Myth” , Journal of Economic History, Vol. 38, PP.439-456.
  • SCRANTON, P.; (1986), “Learning Manufacture: Education and Shop-Floor Schooling inThe Family Firm”, Technology and Culture, 27:1, January , 40-62.
  • SEXTON, Donald L. and BOWMAN, Nancy B.; (1984), “Entrepreneurship Education: Suggestions for Increasing Effectiveness”, Journal of Small Business Management, April, 18-25.
  • SEXTON, Donald L. and UPTON, Nancy B.; (1987), “Evaluation of an Innovative Approach to Teaching Entrepreneurship”, Journal of Small Business Management, January, 35-42.
  • SOLOMAN, George T. , FERNALD Jr, and LLOYD W.;(1991), “Trends in Small Business Management and Entrepreneurship Education in the United States”, Entrepreneurship Theory and Practice, Spring, 25-39.
  • SOUITIRIS, V., ZERBINATI, S. and AL-LAHAM, A.; (2006), “Do Entrepreneurship Programmes Raise Entreprenerial Intention of Science And Enginerring Students? The Effdect of Learning, Inspreation and Resources”, Journal of Business Venturing, 1-26.
  • STONER, James A., FREEMAN, Edward R.; (1992) Management, Fifth Edition, Prentice-Hall Inc., New Jersey.
  • TCHOYAKHINA, M.; (2004), “Kfw And The Promotion of Entrepreneurship Training in Germany”, Higher Education İn Europe, Vol.29, No.2, July, 233-236.
  • TJAN, Kwang W.; (2004), “Education Entrepreneurs”, Innovation, Vol.15, No.1, 71-72.
  • UFUK, H., OZGEN, O., (2001), “The profile of Women Entrepreneurs: a Sample From Turkey”, International Journal of Consumer Studies, 25, 4, December , pp.299–308. Universities”, Journal of Small Business Management, January, pp.48-56.
  • VOLKMANN, C.; (2004), “Entrepreneurship Studies- An Ascending Academic Discipline in the Twenty-First Century”, Higher Education In Europe, Vol.29, No.2, July , 177-185.
  • YEŞİLYURT, Sema,(1996), “Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi (KOS) İşletmelerinde stratejik Yönetim ve Yöneticinin Önemi Konusunda Tespit ve Öneriler” , Çimento İşveren Dergisi, Ocak , ss. 19-21.
  • ZEITHAML, Carl P. and RICE, H. Jr, G..( 1987). “Entrepreneurship/Small Business Education in American.
  • ZIMMERER, Thomas W. and SCORBOROUGH, Norman M.; (1998), Scorborough, Essential of Entrepreneurship and Small Business Management, NewJersey , Prentice-Hall.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi
Yazarlar

Hasan Tağraf

Muhsin Halis

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2008
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tağraf, H., & Halis, M. (2008). ÜNİVERSİTELERDEKİ GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN “GİRİŞİMSEL ÖZ YETKİNLİK” ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 91-111.