The main
purpose of the study is to evaluate the teachers' opinions who are
practitioners of social studies curriculum on oral history method. Research was
carried out within the framework of phenomenological of qualitative research
methods. The research study group was conducted with the participation of 10
Social Studies and 10 classroom teachers who have been working in city of Rize.
Semi-structured interview form with 6 open-ended questions was used in this
study as data collection tool. The data obtained were analyzed using
descriptive and content analysis techniques in accordance with the qualitative
method. As a result of the analysis of data, it was determined that the
teachers had sufficient knowledge about the oral history method. Teachers have
defined the oral history in content, purpose and method categories. They also
stated that the application of the oral history method would be beneficial in
acquiring knowledge, value and skills to the students.
Çalışmanın temel amacı, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın uygulayıcıları olan öğretmenlerin sözlü tarih yöntemine ilişkin görüşlerinin incelenip değerlendirilmesidir. Çalışma nitel yönteme uygun olarak olgubilim çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Rize ilinde ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan 10 sınıf ve 10 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 6 açık uçlu sorunun yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nitel yönteme uygun olarak betimsel ve içerik analiz teknikleri birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmenlerin sözlü tarih yöntemi hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih kullanımına ilişkin yanıtları içerik, amaç ve yöntem kategorilerinde toplanmıştır. Ayrıca öğretmenler, sözlü tarih yöntemin uygulanmasının öğrenciye bilgi, değer ve beceri kazandırmada faydalı olacağını ifade etmişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | August 11, 2017 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |