Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use Oral History Method in Teaching Social Studies: A Quality Study

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 176 - 189, 31.10.2017

Öz

The main
purpose of the study is to evaluate the teachers' opinions who are
practitioners of social studies curriculum on oral history method. Research was
carried out within the framework of phenomenological of qualitative research
methods. The research study group was conducted with the participation of 10
Social Studies and 10 classroom teachers who have been working in city of Rize.
Semi-structured interview form with 6 open-ended questions was used in this
study as data collection tool. The data obtained were analyzed using
descriptive and content analysis techniques in accordance with the qualitative
method. As a result of the analysis of data, it was determined that the
teachers had sufficient knowledge about the oral history method. Teachers have
defined the oral history in content, purpose and method categories. They also
stated that the application of the oral history method would be beneficial in
acquiring knowledge, value and skills to the students.

Kaynakça

  • AKÇALI, A. A.,&ASLAN, E. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternatif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 669-688.
  • ARSLAN Y. (2013). “Sözlü Tarihîn Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Yansımaları (Tunceli Merkez Örneği)”, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2 (1), 1-29.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş.,ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • DEMİRCİOĞLU, İ. H. (2005). Sözlü Tarihîn Bir Öğretim Yaklaşımı Olarak Tarih Derslerinde Kullanımı, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri, 26-28 Mayıs 2005, Van
  • DOĞAN, Y. (2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sözlü Tarih, Ahmet Şimşek ve Selahattin Kaymakçı (Editörler), Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s.113-141),Ankara:Pegem Akademi.
  • EKİZ, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • GÜÇLÜ, M. (2013). “Eğitim Tarihî Araştırmalarında Sözlü Tarih Uygulaması”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 100-113.
  • KAYA, M. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Sözlü Tarih: Amaç, İçerik, Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • KÜPÜÇ, E. (2014). Sözlü Tarih Kavramı ve Sözlü Tarihin Tarih Öğretimindeki Rolü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • MEB, (2005). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Web: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx? islem=1&kno=39 adresinden 28 Aralık 2016’de alınmıştır.
  • MEB, (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Web:http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=155 adresinden 3 Ağustos 2017’de alınmıştır.
  • MILES, M. B.,&HUBERMAN, M. A. (1994). An ExpandedSourcebookQualitative Data Analysis,London: Sage.
  • ÖZTÜRKMEN, A. (1998), “Sözlü Tarihîn Yerel Tarih Araştırmalarına Katkısı”, Yerel Tarih Yarışma Dergisi, 1(1), 12-15.
  • PAYKOÇ, F, Tarih Öğretimi, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları,1991.
  • SAFRAN, M ve ATA, B. (1998). “Okul Dışı Tarih Öğretimi”, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (1), 87-94.
  • SARI, İ. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sözlü Tarih Etkinliklerinin Öğrenci Başarı, Beceri ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • SOMERSAN, S. (1998). Sözlü Tarih, Araştırmacılık ve Tarih Yazımına Katılım, Salih Özbaran (Haz.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları içinde (s.381-392). İzmir: Dokuz Eylül
  • THOMPSON, P. (1999) Geçmişin Sesi: Sözlü Tarih (Çeviren Şehnaz Layıkel), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999.
  • ULUSOY, K. (2010). “Değer Eğitimi: Davranışçı Ve Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Hazırlanan Tarih Programlarında Değer Aktarımı”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 32-51.
  • ÜNAL, Ç. ve ÇELİKKAYA, T. (2009). “Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5. Sınıf Örneği)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 197-212.
  • WELTON, D. & MALLAN, T. (1999). Children and Their World: Strategies for Teaching Social Studies, Boston: Hougton Mifflin Company.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi.

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sözlü Tarih Yönteminin Kullanımı: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 176 - 189, 31.10.2017

Öz

Çalışmanın temel amacı, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın uygulayıcıları olan öğretmenlerin sözlü tarih yöntemine ilişkin görüşlerinin incelenip değerlendirilmesidir. Çalışma nitel yönteme uygun olarak olgubilim çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Rize ilinde ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan 10 sınıf ve 10 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 6 açık uçlu sorunun yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nitel yönteme uygun olarak betimsel ve içerik analiz teknikleri birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmenlerin sözlü tarih yöntemi hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih kullanımına ilişkin yanıtları içerik, amaç ve yöntem kategorilerinde toplanmıştır. Ayrıca öğretmenler, sözlü tarih yöntemin uygulanmasının öğrenciye bilgi, değer ve beceri kazandırmada faydalı olacağını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • AKÇALI, A. A.,&ASLAN, E. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternatif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 669-688.
  • ARSLAN Y. (2013). “Sözlü Tarihîn Ortaöğretim Öğrencileri Üzerindeki Yansımaları (Tunceli Merkez Örneği)”, Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2 (1), 1-29.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş.,ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • DEMİRCİOĞLU, İ. H. (2005). Sözlü Tarihîn Bir Öğretim Yaklaşımı Olarak Tarih Derslerinde Kullanımı, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri, 26-28 Mayıs 2005, Van
  • DOĞAN, Y. (2015). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sözlü Tarih, Ahmet Şimşek ve Selahattin Kaymakçı (Editörler), Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s.113-141),Ankara:Pegem Akademi.
  • EKİZ, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • GÜÇLÜ, M. (2013). “Eğitim Tarihî Araştırmalarında Sözlü Tarih Uygulaması”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 100-113.
  • KAYA, M. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Sözlü Tarih: Amaç, İçerik, Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • KÜPÜÇ, E. (2014). Sözlü Tarih Kavramı ve Sözlü Tarihin Tarih Öğretimindeki Rolü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • MEB, (2005). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Web: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx? islem=1&kno=39 adresinden 28 Aralık 2016’de alınmıştır.
  • MEB, (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Web:http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=155 adresinden 3 Ağustos 2017’de alınmıştır.
  • MILES, M. B.,&HUBERMAN, M. A. (1994). An ExpandedSourcebookQualitative Data Analysis,London: Sage.
  • ÖZTÜRKMEN, A. (1998), “Sözlü Tarihîn Yerel Tarih Araştırmalarına Katkısı”, Yerel Tarih Yarışma Dergisi, 1(1), 12-15.
  • PAYKOÇ, F, Tarih Öğretimi, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları,1991.
  • SAFRAN, M ve ATA, B. (1998). “Okul Dışı Tarih Öğretimi”, GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (1), 87-94.
  • SARI, İ. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sözlü Tarih Etkinliklerinin Öğrenci Başarı, Beceri ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • SOMERSAN, S. (1998). Sözlü Tarih, Araştırmacılık ve Tarih Yazımına Katılım, Salih Özbaran (Haz.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları içinde (s.381-392). İzmir: Dokuz Eylül
  • THOMPSON, P. (1999) Geçmişin Sesi: Sözlü Tarih (Çeviren Şehnaz Layıkel), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999.
  • ULUSOY, K. (2010). “Değer Eğitimi: Davranışçı Ve Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Hazırlanan Tarih Programlarında Değer Aktarımı”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 32-51.
  • ÜNAL, Ç. ve ÇELİKKAYA, T. (2009). “Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5. Sınıf Örneği)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 197-212.
  • WELTON, D. & MALLAN, T. (1999). Children and Their World: Strategies for Teaching Social Studies, Boston: Hougton Mifflin Company.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Beldağ

Mehmet Balcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 29 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Beldağ, A., & Balcı, M. (2017). Use Oral History Method in Teaching Social Studies: A Quality Study. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(9), 176-189.