Parents and teachers of gifted students suggest different ideas for skills, subjects, teaching ways and evaluation of learning. These suggestions affect evaluations of current teaching and teaching outcomes in gifted education. Hence the purpose of this research is to determine suggestions of gifted students’ parents and teachers about content, teaching ways and evaluation of learning. 350 parents and 157 Science and Art (BİLSEM) teacher participated in this research. In the research as a data collection tool the four diffferent surveys involving “which skills should be taught to gifted students in addition to skills learned in school?”, “which subjects should be taught to gifted students in addition to subjects learned in school?”, “which ways of teaching should be used in gifted education?” and “which ways of evaluation should be used in gifted education?”. In the surveys there are one question and 40 blank fields for writing suggestions. The most important suggestion should be written to first blank field and the others should be put in the following fields. The results of the research.showed that the participants gave 85 suggestions for skills while they suggested 133 subjects. Moreover they provided 50 different suggestions about teaching ways and 27 suggestions for evaluation.
Özel
yetenekli öğrencilerin eğitimi ile ilgili veliler ve öğretmenler farklı
beceriler, konular, öğretim şekilleri ve değerlendirme yolları önermektedirler.
Bu öneriler mevcut öğretim ve öğretimin çıktılarının kalitesini değerlendirmede
temel oluşturmaktadır. Böylelikle bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde
söz sahibi olan iki paydaş (Veliler, BİLSEM öğretmenleri) grubun öğretim içeriği,
öğretim süreci ve değerlendirmeye ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmaya 350 özel yetenekli çocuğu olan veli ve 157 BİLSEM öğretmeni katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak dört farklı anket kullanılmıştır: “Özel
Yeteneklilere Okuldakilerden Farklı Hangi Beceriler Öğretilmeli?”, “Özel Yeteneklilere
Okuldakilerden Farklı Hangi Konular Öğretilmeli?”, “Özel Yeteneklilere Hangi
Yollarla Öğretim Yapılmalı?” ve “Özel Yeteneklilerin Öğrenmesi Nasıl Değerlendirilmeli?”.
Anketlerde 1’den 40’a kadar sıralanmış boşluklar verilmiştir, en önemli görülen
görüşün 1. sıradaki boşluğa, daha az önemli olanların ise sırasıyla diğer boşluklara
yazılması gerekmektedir. Katılımcılar öğretilmesi gereken becerilerle ilgili 85
görüş, öğretilmesi gereken konularla ilgili 133 görüş önermişlerdir. Öğretim yöntemleri
için 50 farklı görüş,değerlendirme için ise 27 farklı görüş önermişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | July 20, 2017 |
Acceptance Date | October 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |