The purpose of this qualitative study based on document analysis is to reveal out the approaches to undesirable student behaviors in classical Islamic education. The study includes 13 works of 12 authors from the early period up to the Ottoman rise period in which the Islamic thought had just become efficient and productive. The study is carried out on the basis of primary sources by considering the chronological order. The results obtained from the research are limited to the works included in the sample group. In classical Islamic education, the undesirable student behaviors are advised to be ignored at first. Afterwards, it is necessary to imply the misbehavior, make a private conservation, indicate the misbehavior and to explicitly talk about it in the classroom environment, respectively. For the circumstances where none of the warnings produce any result, the authors of the early period offered the option for limited beating, the authors of the further periods did not mention of this approach in their works; on the contrary, they expressly stated the obvious negativities of violence in education.
Doküman analizine dayalı nitel bir çalışma olan bu araştırmanın amacı, klasik İslam eğitim anlayışında istenmeyen öğrenci davranışlarına yaklaşımları ortaya koymaktır. Çalışmaya ilk dönem eserlerinden başlamak üzere İslam düşüncesinin henüz etkin ve üretken olduğu Osmanlı’nın yükselme dönemine kadar ortaya konan 12 müellifin 13 eseri dâhil edilmiştir. Kronolojik sıra gözetilerek yapılan çalışma, birincil kaynaklar üzerinden yürütülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, çalışmaya dâhil edilen eserlerle sınırlıdır. Bu eserlere bakıldığında, klasik İslam eğitim anlayışında istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öncelikle davranışın görmezden gelinmesi tavsiye edilmektedir. Ardından sırasıyla hatanın ima yolu ile ifade edilmesi, özel görüşme, işaret yoluyla bildirme, hatanın sınıf ortamında açıkça söylenmesi gerektiği gibi hususlara değinilmektedir. Yapılan bütün ikazların sonuç vermediği durumlarda, ilk dönem müellifleri sınırları çizilmiş fiziksel ceza seçeneğinden bahsetseler de, sonraki müelliflerin eserlerinde genel olarak bu anlayışa yer vermedikleri, hatta eğitimde fiziksel cezanın zararlarını açık bir şekilde dile getirdikleri görülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Submission Date | September 20, 2017 |
Acceptance Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2017 Issue: 9 |