This research has been conducted in order to examine
the effects on children’s problem-solving skills who attend on the psychosocial
development education program of kindergarten. 40 children who take education
in a kindergarten school in the district of Ankara Kecioren have established
the working group of there search. 20 children who take preschool education in
the morning have formed the control group and 20 children who take preschool
education in the afternoon have formed the checking group. The General
Information Form, The Scale of Sullivan Children’s Emotional Intelligence,
Sullivan Brief Empathy Scale for Children and The Evaluating Scale of Children’s
Emotional Intelligence for Sullivan Teachers have been used to collect data as
a tool for the study. The Psychosocial Development-Based Education Program
which has been prepared by the researcher has been administered to thechildren
in the experimental group three times in a week throughout two weeks. As the
results are being interpreted as the level of significance of 0.05 has been
used. At the result of research, it was determined that the area of
Psychosocial Development-Based Education Program is a significant difference in
children’s emotional intelligence in the experimental group (p <0.05). The
training programs which support children’s emotion Intelligence, recognizing
emotions, empathy, emotion management, observed that emotional intelligence has
a significant impact on the irability to such as.
Bu araştırma Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim
Programının, anasınıfına devam eden çocukların duygusal zekalarına etkisinin
incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara
ili Keçiören ilçesinde bulunan bir ilkokulun anasınıfında eğitim alan 40 çocuk
oluşturmuştur. Anasınıfında sabah eğitim alan 20 çocuk kontrol, öğleden sonra eğitim
alan 20 çocuk da deney grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Genel Bilgi Formu, Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zeka Ölçeği, Sullivan
Çocuklar İçin Kısa Empati Ölçeği ve Sullivan Öğretmenler İçin Çocukların
Duygusal Zekasını Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından
hazırlanmış olan Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programı, deney grubunda
yer alan çocuklara on iki hafta boyunca haftada üç gün uygulanmıştır. Sonuçlar
yorumlanırken anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programı alan deney grubundaki çocukların
duygusal zekalarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Çocukların
duygusal zekalarını destekleyen eğitim programlarının, duyguları tanıma, anlama
ve yönetme gibi duygusal zeka yetilerini önemli ölçüde etkilediği görülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | August 19, 2015 |
Acceptance Date | September 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |