In recent years, increasing attention given to education, so many researches in the field of education maintained. Teachers are the most important element of training. Therefore, most of the research is focused on especially teachers' level of satisfaction or dissatisfaction.This study was conducted with the aim of investigating job satisfaction levels of pre-school and special education teachers. Hackman and Oldman job satisfaction scale (Job Satifaction Survey) was used as a means of data collection (1980).With the help of this scale pre-school and special education teachers' job satisfaction levels were evaluated.The results obtained from research show; there are significant differences in job satisfaction levels according to some variables such as branches of the teachers surveyed, gender and professional service time. Pre-school teacher’s job satisfaction is higher than the special education teachers’ and also job satisfaction level is higher in man compered to women. Age and marital status of the surveyed teachers do not affect the attitude towards the job satisfaction level.
Son yıllarda eğitime verilen önem
giderek artmakta, bu yüzden eğitim alanında birçok araştırmalar yapılmaktadır. Öğretmenler,
eğitim ordusunun en önemli öğelerindendir. Dolayısıyla araştırmaların çoğu öğretmen
odaklıdır. Özellikle de öğretmenlerin doyum ya da doyumsuzluk konusu araştırmacıların
ilgisini çeken bir alandır. Bu çalışma zihin engelliler sınıf öğretmenleri ve
okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumunu incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Hackman ve Oldman (1980) tarafından geliştirilen
iş tanımlayıcı ölçeğinin bir alt ölçeği olan iş doyum ölçeği
(JobSatifactionSurvey) kullanılmıştır.Bu ölçek yardımıyla zihin engelliler sınıf
öğretmenlerinin ve okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları incelenmiştir.Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin branş, cinsiyet ve mesleki hizmet süresi
değişkenlerine göre iş doyumlarına yönelik tutum düzeyleri arasında anlamlı bir
farklılık vardır. Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları zihin engelliler sınıf
öğretmenlerine göre daha yüksektir. Erkek öğretmenlerin iş doyumuna yönelik
tutumları daha yüksektir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yaşlarıve medeni
durumdeğişkenlerine göre iş doyumlarına yönelik tutum düzeyleri arasında ise
anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | September 3, 2015 |
Acceptance Date | September 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |