The aim of the study is to analyse the structure of
four-operation problems in the field of natural numbers learning in the primary
math textbooks for the first grade through fourth grade. These problems were
analysed with a descriptive approach. In the analysis the problems were classified
based on the categories developed by Riley, Greeno and Heller’e (1984), and
Toluk and Olkun (2002). For the problems covered in the first grade math
textbooks are found as follows: 51,72% of them require the operation of
addition. The results of such problems are unknown in the category of
combination. On the other hand, 48.26% of them require the operation of
subtraction and their results are mostly unknown in the category of
disticntion. The problems covered in the second grade math textbooks are
divided into three groups as follows: of these problems 35.03% require addition
and combination, and their results are unknown; 28.45% require subtraction and
distinction, and their results are unknown; and 36.48% require either
multiplication or division and equal groups, and their results are unknown. In
regard to the math problems included in the textbooks for the third grade, it
was found that 35.78% require addition and combination, and their results are
unknown; 14.73% require subtraction and distinction, and their results are
unknown; and 49.47% require either multiplication or division and equal groups,
and their results are unknown. The problems included in the math textbooks for
the fourth grades have three categories as follows: of them 36.35% require
addition, combination and their results are unknown; 27.27% require subtraction
and distinction, and their results are unknown; and 36.36% require either multiplication
or division and equal groups, and their results are unknown.
Bu çalışma, ilkokul (1-4) ders kitaplarında yer alan
doğal sayılar öğrenme alanı dört işlem becerisine dayalı problemlerin yapılarını
incelemeye yöneliktir. Çalışmada ders kitaplarında yer alan problemler betimsel
analiz çerçevesinde incelenmiştir. Betimsel analizde, dört işlem gerektiren
problemler Riley, Greeno ve Heller’e (1983) ve Toluk ve Olkun (2007) tarafından
belirtilen sınıflamalar temel alınarak incelenmiştir. Doğal sayılar öğrenme alanında:
1. sınıf matematik ders kitabında yer alan dört işleme dayalı sözel
problemlerin %51,72’si toplama işlemi ve daha çok birleştirme ve sonuç
bilinmeyen, %48.26’sı çıkarma işlemi ve daha çok ayrıma kategorisinde sonuç
bilinmeyen problemlerdir. 2. sınıf matematik ders kitabında yer alan dört işleme
dayalı sözel problemlerin %35.03’ü toplama işlemi, daha çok birleştirme ve sonuç
bilinmeyen , %28.45’i çıkarma işlemi, daha çok sonuç bilinmeyen - ayırma,
%36.48’i çarpma / bölme işlemi ve daha çok eşit gruplar sonuç bilinmeyen
kategorisinde yer alan problemlerdir. 3. sınıf matematik ders kitabında yer
alan dört işleme dayalı sözel problemler; incelendiğinde %35.78’i toplama işlemi,
birleştirme ve daha çok sonuç bilinmeyen, %14.73’ü çıkarma işlemi, ayırma ve
sonuç bilinmeyen, %49.47’si çarpma / bölme işlemi ve eşit gruplar
kategorisindedir. 4. sınıf matematik ders kitabında yer alan dört işleme dayalı
sözel problemler incelendiğinde %36.35’i toplama işlem, birleştirme ve daha çok
sonuç bilinmeyen, %27.27’si çıkarma işlemi, ayırma ve daha çok sonuç
bilinmeyen, %36.36’sı çarpma / bölme işlemi, eşit gruplar ve daha çok sonuç
bilinmeyen kategorisinde problemlerdir.
İlkokul matematik dersi dört işlem problemleri problem yapıları ilkokul matematik ders kitabı
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | June 30, 2015 |
Acceptance Date | November 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |