One of the purposes of geography education is to explain the human dimension and its relation to environment. This dimension and relationship can only be understood through critical thinking, problem solving, having experiences, observing and creating practice. Case study is one of the teaching methods which can be used in permanent behavioral changes and in the acquisition of the skills, values and concepts regarding geography education. The starting point of this method is to expose the students to real-life problems about humans and nature. By this way, a student-oriented modern teaching can be achieved in geography lessons. In this study, the geography lesson in geography textbook example of one of the important basic resources and teaching materials have been examined where the extent to which the incident. Four textbooks of 2015-2016 schools year, all approved by Board of Education and Discipline,were analyzed. In this study, document review is used along with the use of quantitative methodology. Descriptive analysis is used in the analysis of the data. According to the findings of the research results achieved,53 case studies in 9th grade textbooks, 31 case studies in 10th grade textbooks, 51 case studies in 11th grade textbook, and 64 case studies in 12th grade textbook were used. It is observed that case studies are rather textual and they are mainly used in learning areas regarding actual events.
Coğrafya eğitiminin hedeflerinden
birisi insanın boyutlarını ve onun çevre ilişkileri anlamaktır. Bu boyut ve ilişkiler
ancak eleştirel düşünme, problem çözme, deneyim kazanmak, gözlem yapmak ve
pratik geliştirmek yoluyla anlaşılabilir. Coğrafya eğitimine ilişkin kavramların,
becerilerin ve değerlerin kazanımında ve kalıcı izli davranış değişikliğinde
kullanılabilecek öğretim yöntemlerinden biriside örnek olaydır. Bu yöntemin
temel çıkış noktası öğrencileri insana ve doğaya ilişkin gerçek problemlerle
karşı karşıya getirmektedir. Coğrafya derslerinde bu bağlamda örnek olaylar
kullanılarak öğrenci merkezli modern bir öğretim yapılabilir. Bu çalışmada coğrafya
derslerinin temel kaynaklarından ve önemli öğretim materyallerinden biri olan
coğrafya ders kitaplarında örnek olayların hangi ölçüde yer aldığı incelenmiştir.
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’ndan onay almış, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında
Coğrafya ders kitapları olarak okutulan 4 kitap incelenmiş ve çalışmada nitel
metodolojiden yararlanılarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde
betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır. Araştırma sonunda ulaşılan
bulgulara göre, 9. sınıf ders kitabında 53, 10. sınıf ders kitabında 31, 11. sınıf
ders kitabında 51, 12. sınıf ders kitabında 64 adet örnek olay kullanılmıştır. Örnek
olayların daha çok yazısal olduğu ve güncel olayları ilgilendiren öğrenme
alanlarında kullanıldığı tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | October 13, 2015 |
Acceptance Date | October 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |