Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers’ Opinions Regarding the Difficulties Encountered by 60-66 Month-Old Children in Basic Reading and Writing

Year 2015, Volume: 2015 Issue: 4, 172 - 185, 30.04.2015

Abstract

The aim of the study is to investigate teachers’ opinions regarding the difficulties they encountered in children who started primary school between the ages of 60-66 months in basic reading and writing teaching. The research was carried out in 23 teachers who teach first grade level in Ordu city center in 2012-2013 educational year. The research is based on qualitative data analysis. In the study open-ended survey scales was developed for determining teachers’ opinions. It was concluded that the teachers encountered difficulties about school readiness, basic writing and reading program and the upper age groups educated in the same class. It was recommended that theoretical and empirical researches to be conducted about basic reading and writing program in order to evaluate for 60-66 months students. It was recommended that educational support should be given to 60-66 months old students.

References

  • Atay, M. ve Şahin, S. (2003). Erken çocukluk dönemi, Ataman A. (Ed), Gelişim ve Öğrenme (ss.101-137). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Bay, Y. (2010) Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 257-277.
  • Bayat, S. (2012). İlkokuma yazma programının Stake’in uygunluk/olasılık modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Effect of family supported pre-reading training program given to children in preschool education period on reading success in primary school. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 309-316.
  • Cameron, M.B.,& Wilson, B. J.(1990).The effects of chronological age, gender, and delay of entry on academic achievement and retention: implications for academic redshirting. Psychology in the Schools, 27, 260-263.
  • Carlton, M. P., & Winsler, A. (1999). School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review, 28, 338-352.
  • Crosser, S, L.(1991). Summer birth day children: Kindergarden age and academic achievement. The Journal of Educational Research,84,140-146.
  • Çelenk, S.ve Baycan, D.(2013) İlkokuma yazma öğretiminin tarihçesi, hedefleri, önemi ve ilkeleri. Çelenk S. (Ed), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi (ss.1-11). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Deitz, C., &Wilson, B.J.(1985). Beginning school age and academic achievement. Psychology in the Schools, 22, 93-94.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., ... & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428.
  • Elvan, Z. (2007). Türkçe (1-5. sınıflar) ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Farris, P.J. (1997). Language arts process, product, and assessment (2nd edition). Madison, WI: Brown & Benchmark
  • Gray, S. W. (1964). Okuma ve yazma öğretimi. (Çev. N. Yüzbaşıoğlu) İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gülbaş (Çatak) Ç.(2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Gündüz, F. ve Çalışkan M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve fatih projesi yasa tasarısı, reform mu? İlköğretim Online. 11(3), 556-577. http://ilkogretim-online.org.tr/vol11say3/v11s3m1.pdf Erişim: 30/01/2014
  • Kanmaz, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemini uygulayan birinci sınıf öğretmenlerinin yöntem hakkındaki görüşleri ve öğrencilerin okuma yazma becerilerini değerlendirmeleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kundert, D. K., May, D. C., & Brent, D. (1995). A comparison of students who delay kindergarden entry and those who are retained in grades K-5. Psychology in the Schools, 32, 202-209.
  • K. Canbulat ve Tuncel, M. Okula Alma Uygulamaları ve Bireyselleştirilmiş Destek Eğitiminin Etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3), 2059-2089
  • K. Canbulat, A.N.(2013) Okula ve öğrenmeye hazıroluş. Çelenk S. (Ed), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi (ss.13-49). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1997). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquely to children’s school adjustment. Child Development, 68(6), 1181-1197.
  • Lewit, E. M., & Baker, L. S. (1995). School readiness. The future of children, 5(2), 128-139.
  • Melhuish, E. C., Phan, M. B., Sylva, K., Sammons, P., Siraj Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school. Journal of Social Issues, 64(1), 95-114.
  • O’Neil, R., Welsh, M., Parke, R. D., Wang, S., & Strand, C. (1997). A longitudinal assessment of the academic correlates of early peer acceptance and rejection. Journal of Clinical Child Psychology, 26(3),290-303.
  • Ortabağ Ç, S. (2006). Birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Raver, C. (2003). Young children's emotional development and school readiness. Social Policy Report, 16(3), 3-19.
  • Sarı, H. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Scarpati, S., & Silver, P. G. (1999). Readiness for academic achievement in preschool children. Assessing and screening preschoolers: Psychological and educational dimensions, 2, 262-280
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya.(Baskı 15). Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Sharp, C. (1998). Age Of Starting School and The Early Years Curriculum, Paper prepared for the NFER’s Annual Conference One Great George Street Conference Centre, London, Tuesday, 6th. October 1998.
  • UNESCO, (2011). Global education digest 2011. Comparing Education Statistics Across the World. Canada.
  • Ülkü, B. Ü. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin, çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wentzel, K. R., & Asher, S. R. (1995). The academic lives of neglected, rejected, popular, and controversial children. Child development, 66(3), 754-763. http://onlinelibrary.wiley.com/ Erişim:03/12/2013.

İlkokuma Yazma Öğretiminde 60-66 Aylık Çocuklar ile İlgili Yaşanan Güçlüklere İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2015, Volume: 2015 Issue: 4, 172 - 185, 30.04.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı ilkokuma yazma öğretiminde 60-66 ayında okula başlayan çocuklar ile ilgili karşılaşılan güçlükler hakkında öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2012-2013 eğitim- öğretim yılında Ordu ili merkez ilçesinde görev yapan 23 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Araştırma nitel veri analizine dayalı bir çalışmadır. Araştırmada öğretmen görüşlerini almak için açık uçlu anket formu geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin 60-66 aylık çocukların okul olgunluğu düzeyi, ilkokuma yazma programı ve bu öğrencilerin üst yaş grubu ile aynı sınıfta eğitim görmeleri hakkında güçlükler yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ilkokuma yazma programını 60-66 aylık öğrenciler açısından değerlendirecek teorik ve deneysel araştırmalar yapılabileceği, öğrencilerin okul olgunluğu testinden sonra okula başlaması ve 60-66 aylık öğrencilere destek eğitimleri düzenlenmesi önerileri getirilmiştir.

References

  • Atay, M. ve Şahin, S. (2003). Erken çocukluk dönemi, Ataman A. (Ed), Gelişim ve Öğrenme (ss.101-137). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Bay, Y. (2010) Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 257-277.
  • Bayat, S. (2012). İlkokuma yazma programının Stake’in uygunluk/olasılık modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Effect of family supported pre-reading training program given to children in preschool education period on reading success in primary school. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 309-316.
  • Cameron, M.B.,& Wilson, B. J.(1990).The effects of chronological age, gender, and delay of entry on academic achievement and retention: implications for academic redshirting. Psychology in the Schools, 27, 260-263.
  • Carlton, M. P., & Winsler, A. (1999). School readiness: The need for a paradigm shift. School Psychology Review, 28, 338-352.
  • Crosser, S, L.(1991). Summer birth day children: Kindergarden age and academic achievement. The Journal of Educational Research,84,140-146.
  • Çelenk, S.ve Baycan, D.(2013) İlkokuma yazma öğretiminin tarihçesi, hedefleri, önemi ve ilkeleri. Çelenk S. (Ed), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi (ss.1-11). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Deitz, C., &Wilson, B.J.(1985). Beginning school age and academic achievement. Psychology in the Schools, 22, 93-94.
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., ... & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428.
  • Elvan, Z. (2007). Türkçe (1-5. sınıflar) ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Farris, P.J. (1997). Language arts process, product, and assessment (2nd edition). Madison, WI: Brown & Benchmark
  • Gray, S. W. (1964). Okuma ve yazma öğretimi. (Çev. N. Yüzbaşıoğlu) İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gülbaş (Çatak) Ç.(2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Gündüz, F. ve Çalışkan M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve fatih projesi yasa tasarısı, reform mu? İlköğretim Online. 11(3), 556-577. http://ilkogretim-online.org.tr/vol11say3/v11s3m1.pdf Erişim: 30/01/2014
  • Kanmaz, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemini uygulayan birinci sınıf öğretmenlerinin yöntem hakkındaki görüşleri ve öğrencilerin okuma yazma becerilerini değerlendirmeleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kundert, D. K., May, D. C., & Brent, D. (1995). A comparison of students who delay kindergarden entry and those who are retained in grades K-5. Psychology in the Schools, 32, 202-209.
  • K. Canbulat ve Tuncel, M. Okula Alma Uygulamaları ve Bireyselleştirilmiş Destek Eğitiminin Etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(3), 2059-2089
  • K. Canbulat, A.N.(2013) Okula ve öğrenmeye hazıroluş. Çelenk S. (Ed), İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi (ss.13-49). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1997). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquely to children’s school adjustment. Child Development, 68(6), 1181-1197.
  • Lewit, E. M., & Baker, L. S. (1995). School readiness. The future of children, 5(2), 128-139.
  • Melhuish, E. C., Phan, M. B., Sylva, K., Sammons, P., Siraj Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school. Journal of Social Issues, 64(1), 95-114.
  • O’Neil, R., Welsh, M., Parke, R. D., Wang, S., & Strand, C. (1997). A longitudinal assessment of the academic correlates of early peer acceptance and rejection. Journal of Clinical Child Psychology, 26(3),290-303.
  • Ortabağ Ç, S. (2006). Birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Raver, C. (2003). Young children's emotional development and school readiness. Social Policy Report, 16(3), 3-19.
  • Sarı, H. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Scarpati, S., & Silver, P. G. (1999). Readiness for academic achievement in preschool children. Assessing and screening preschoolers: Psychological and educational dimensions, 2, 262-280
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya.(Baskı 15). Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Sharp, C. (1998). Age Of Starting School and The Early Years Curriculum, Paper prepared for the NFER’s Annual Conference One Great George Street Conference Centre, London, Tuesday, 6th. October 1998.
  • UNESCO, (2011). Global education digest 2011. Comparing Education Statistics Across the World. Canada.
  • Ülkü, B. Ü. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin, çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wentzel, K. R., & Asher, S. R. (1995). The academic lives of neglected, rejected, popular, and controversial children. Child development, 66(3), 754-763. http://onlinelibrary.wiley.com/ Erişim:03/12/2013.
There are 33 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Seher Bayat

Publication Date April 30, 2015
Submission Date February 12, 2015
Acceptance Date April 20, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2015 Issue: 4

Cite

APA Bayat, S. (2015). Teachers’ Opinions Regarding the Difficulties Encountered by 60-66 Month-Old Children in Basic Reading and Writing. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(4), 172-185.