Araştırma sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımı
öğrencilere bilimsel düşünme becerileri kazandırılmasında, problem çözen
sorgulayan bireyler olarak yetiştirilmesinde etkili bir yaklaşımdır. Öğretim
programlarındaki değişikliklerle ülkemizde fen öğretiminde benimsenen yaklaşım
araştırma sorgulamaya dayalı öğretimdir. Sınıflarda bu yaklaşımı uygulayacak
olan fen öğretmenlerinin bu yaklaşımı benimsemeleri ve yaklaşıma yönelik
tutumları uygulamaların etkisinde oldukça önemlidir. Literatür incelendiğinde
araştırma sorgulama yaklaşımına yönelik öğretmen tutumlarının çok fazla
çalışılmadığı ve Türkçe bir ölçek bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın
amacı, Dibiase ve Mcdonald (2015) tarafından geliştirilen "Araştırma
Sorgulamaya Yönelik Öğretmen Anketi"ni Türkçe'ye uyarlamaktır. Bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma evreni Adıyaman ve Tokat illerinde görev yapan fen (fen bilgisi,
fizik, kimya, biyoloji ) öğretmenleri, örneklem 300 öğretmendir. Anket
öncelikle araştırma ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiş, daha sonra Türkçe
olan form ile orijinalinin tutarlılığı, fen alan eğitimi ve yabancı dil eğitimi
alanlarında ikişer uzman tarafından kontrol edilmiş ve öneriler doğrultusunda
yeniden düzenlenmiştir. Türkçe'ye çevrilen ankette yer alan maddeler bir dil
uzmanı tarafından tekrar İngilizceye çevrilmiştir. Uyum kontrolü için fen eğitimi, yabancı dil
ve alan eğitimi olmak üzere 3 uzman grubundan yazılı görüşler alınmış ve
anketin hem Türkçesi hem de İngilizcesi ikişer hafta aralıklarla her iki dile hakim
olan 12 fen eğitimcisine uygulanmıştır. Demografik özellikler bölümü dışında 51
maddeden oluşan anket formuna son hali verilerek örneklemi oluşturan fen
öğretmenlerine uygulanmıştır. Orijinal ölçekte "Araştırma Sorgulamaya
Yönelik Görüşler", "Fen Öğretiminin Önemi" ve "Araştırma
Sorgulamaya Yönelik Endişeler" boyutları yer almaktadır. Her boyut kendi
içerisinde farklı ölçekler olarak değerlendirilmiş ve güvenirlikler sırasıyla 0,801; 0,776 ve 0,816 toplam
güvenirlik Cronbach Alpha 0,81 bulunmuştur. Uyarlama çalışmasında doğrulayıcı
ve açımlayıcı faktör analizleri ile geçerlik çalışmaları yapılarak Türkçe fen
eğitimi literatürüne güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı kazandırılmaya
çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2018 |
Submission Date | May 31, 2018 |
Acceptance Date | September 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2018 Issue: 11 |