Research Article
BibTex RIS Cite

8. SINIF T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ VE ÖĞRENCİLERİN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMASINA KARŞI TUTUMLARI

Year 2020, Volume: 2020 Issue: 15, 99 - 113, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.780344

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 8.sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması ile konuların öğretiminin, öğrencilerin akademik başarılarına etkisini ve öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamasına karşı tutumlarını ortaya koymaktır. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Tokat il merkezinde bulunan bir ortaokulda 59 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karma desen kullanılmıştır. Nicel boyutta öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel yöntem; nitel boyutunda ise olgubilim yönteminden yararlanılmıştır. Veriler başarı testi, Küçük, Yılmaz, Baydaş ve Göktaş (2014) tarafından geliştirilen Artırılmış Gerçeklik Tutum Ölçeği ve açık uçlu soru formu olmak üzere üç farklı veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde Mann-Whitney U, Wilcoxon ve betimsel istatistikler; nitel verilerde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulaması ile işlenen derslerde, geleneksel yöntemle işlenen derse göre daha başarılı oldukları, daha çok verim aldıkları, derslere karşı daha ilgi ve istekle girdikleri, akılda kalıcı görseller sayesinde konunun somutlaştırıldığı ve öğrenmeyi içselleştirdikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte deney grubu öğrencilerinin uygulamaya karşı olumlu yönde tutuma sahip olduğu görülmüştür.

References

  • Abdüsselam, M.S. ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısına etkisi: 11. Sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170-181.
  • Aoyama, R. ve Tse, H. (2017). Using augmented reality and gamification to make history field trips more engaging for university students. In Proceedings of the 6th International Conference on Language, Education, Humanities and Innovation 2017, the Interdisciplinary Circle of Science, Arts and Innovation, 142-151.
  • Aycan, Y. (2010). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yer alan kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Gördes örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183-190.
  • Azuma, R.T. (1997). Survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Billinghurst, M. ve Duenser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45(7), 56-63. DOI: 10.1109/MC.2012.111
  • Braun, J.A. (1999). Ten ways to integrate technology into middle school social studies. The Clearing House, 72(6), 345-351.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K.E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Challenor, J., & Ma, M. (2019). A Review of Augmented Reality Applications for History Education and Heritage Visualisation. Multimodal Technologies and Interaction, 3(2), 39. DOI: 10.3390/mti3020039
  • Chang, Y. L., Hou, H. T., Pan, C. Y., Sung, Y. T. ve Chang, K. E. (2015). Apply an augmented reality in a mobile guidance to increase sense of place for heritage places. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 166-178. DOI: 10.1080/10494820.2019.1636073
  • Çetinkaya, H.H. ve Akçay, M. (2013). Eğitim ortamlarında artırılmış gerçeklik uygulamaları. XV. Akademik Bilişim Konferansı (23-25 Ocak 2013), Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 1031-1035.
  • Di Serio, A., Ibanez, M.B. ve Kloos, C.D. (2013). Impact of on augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers and Education, 68, 586-596. DOI: 10.1016/j.compedu.2012.03.002
  • Durak, A. ve Karaoğlan Yılmaz, F.G. (2019). Artırılmış gerçekliğin eğitsel uygulamaları üzerine ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 468-481.
  • Erbaş, Ç. ve Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google glass örneği. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2), 8-16.
  • Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: deneysel bir çalışma. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education 5(1), 39-44.
  • Gümbür, Y. (2019). Sosyal bilgiler dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Heafner, T. (2004). Using technology to motivate students to learn social studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
  • Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K., & Robison, A. J. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press.
  • Koçoğlu, E., Akkuş, İ. ve Özhan, U. (2016). Yeni bir öğrenme ortamı olarak artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla sosyal bilgiler öğretimi. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu (Editör). Alternatif yaklaşımlarla sosyal bilgiler eğitimi (327-354). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçük, S., Yımaz, R.M., Baydaş, Ö. ve Göktaş, Y. (2014). Ortaokullarda artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 383-392.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB (2018). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Özarslan, Y. (2011). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirmesi. V. International Computer and Instructional Tecnologies Symposium (IEITS 2011), Fırat Üniversitesi, Elazığ 726-730.
  • Rice, M.L., Wilson, E.K. (1999). How technology aids constructivism in the social studies classroom. The Social Studies, 90(1), 28-33.
  • Santos, M. E., Chen, A., Taketomi, T., Yamamoto, G., Miyazaki, J., & Kato, H. (2013). Augmented reality learning experiences: Survey of prototype design and evaluation. IEEE Transactions on Learning Technologies, 7(1), 38-56. DOI: 10.1109/TLT.2013.37
  • Schiavi, B., Gechter, F., Gechter, C. ve Rizzo, A. (2018). Teach me a story: an augmented reality application for teaching history in middle school. In 2018 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) (18-22 March 2018), Germany, 679-680.
  • Tangülü, Z., Tosun, A. ve Kocabıyık, B. (2014). Ortaokul 8.sınıf inkılap tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretiminde karşılaşılan sorunların sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 233-245.
  • Taşkıran, A., Koral, E. ve Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının yabancı dil öğretiminde kullanılması. XVII Akademik Bilişim Konferansı (4-6 Şubat 2015), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 462-467.
  • Wojciechowski, R., ve Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in aries augmented reality environments. Computers and education, 68, 570- 585.
  • Wu, H. K., Lee, S. W., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49. DOI: 10.1016/j.compedu.2012.10.024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Zhao, Y. (2007). Social studies teachers’ perspectives of technology integration. Journal of technology and teacher education, 15(3), 311-333.
Year 2020, Volume: 2020 Issue: 15, 99 - 113, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.780344

Abstract

References

  • Abdüsselam, M.S. ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısına etkisi: 11. Sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170-181.
  • Aoyama, R. ve Tse, H. (2017). Using augmented reality and gamification to make history field trips more engaging for university students. In Proceedings of the 6th International Conference on Language, Education, Humanities and Innovation 2017, the Interdisciplinary Circle of Science, Arts and Innovation, 142-151.
  • Aycan, Y. (2010). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yer alan kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Gördes örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183-190.
  • Azuma, R.T. (1997). Survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Billinghurst, M. ve Duenser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45(7), 56-63. DOI: 10.1109/MC.2012.111
  • Braun, J.A. (1999). Ten ways to integrate technology into middle school social studies. The Clearing House, 72(6), 345-351.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K.E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Challenor, J., & Ma, M. (2019). A Review of Augmented Reality Applications for History Education and Heritage Visualisation. Multimodal Technologies and Interaction, 3(2), 39. DOI: 10.3390/mti3020039
  • Chang, Y. L., Hou, H. T., Pan, C. Y., Sung, Y. T. ve Chang, K. E. (2015). Apply an augmented reality in a mobile guidance to increase sense of place for heritage places. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 166-178. DOI: 10.1080/10494820.2019.1636073
  • Çetinkaya, H.H. ve Akçay, M. (2013). Eğitim ortamlarında artırılmış gerçeklik uygulamaları. XV. Akademik Bilişim Konferansı (23-25 Ocak 2013), Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 1031-1035.
  • Di Serio, A., Ibanez, M.B. ve Kloos, C.D. (2013). Impact of on augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers and Education, 68, 586-596. DOI: 10.1016/j.compedu.2012.03.002
  • Durak, A. ve Karaoğlan Yılmaz, F.G. (2019). Artırılmış gerçekliğin eğitsel uygulamaları üzerine ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 468-481.
  • Erbaş, Ç. ve Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google glass örneği. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2), 8-16.
  • Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: deneysel bir çalışma. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education 5(1), 39-44.
  • Gümbür, Y. (2019). Sosyal bilgiler dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Heafner, T. (2004). Using technology to motivate students to learn social studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
  • Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K., & Robison, A. J. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press.
  • Koçoğlu, E., Akkuş, İ. ve Özhan, U. (2016). Yeni bir öğrenme ortamı olarak artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla sosyal bilgiler öğretimi. R. Sever, M. Aydın ve E. Koçoğlu (Editör). Alternatif yaklaşımlarla sosyal bilgiler eğitimi (327-354). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçük, S., Yımaz, R.M., Baydaş, Ö. ve Göktaş, Y. (2014). Ortaokullarda artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 383-392.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB (2018). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Özarslan, Y. (2011). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirmesi. V. International Computer and Instructional Tecnologies Symposium (IEITS 2011), Fırat Üniversitesi, Elazığ 726-730.
  • Rice, M.L., Wilson, E.K. (1999). How technology aids constructivism in the social studies classroom. The Social Studies, 90(1), 28-33.
  • Santos, M. E., Chen, A., Taketomi, T., Yamamoto, G., Miyazaki, J., & Kato, H. (2013). Augmented reality learning experiences: Survey of prototype design and evaluation. IEEE Transactions on Learning Technologies, 7(1), 38-56. DOI: 10.1109/TLT.2013.37
  • Schiavi, B., Gechter, F., Gechter, C. ve Rizzo, A. (2018). Teach me a story: an augmented reality application for teaching history in middle school. In 2018 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR) (18-22 March 2018), Germany, 679-680.
  • Tangülü, Z., Tosun, A. ve Kocabıyık, B. (2014). Ortaokul 8.sınıf inkılap tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretiminde karşılaşılan sorunların sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 233-245.
  • Taşkıran, A., Koral, E. ve Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının yabancı dil öğretiminde kullanılması. XVII Akademik Bilişim Konferansı (4-6 Şubat 2015), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 462-467.
  • Wojciechowski, R., ve Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in aries augmented reality environments. Computers and education, 68, 570- 585.
  • Wu, H. K., Lee, S. W., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49. DOI: 10.1016/j.compedu.2012.10.024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Zhao, Y. (2007). Social studies teachers’ perspectives of technology integration. Journal of technology and teacher education, 15(3), 311-333.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cansu Alınlı 0000-0003-2496-7761

Fatih Yazıcı 0000-0003-2121-8538

Publication Date October 29, 2020
Submission Date August 15, 2020
Acceptance Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2020 Issue: 15

Cite

APA Alınlı, C., & Yazıcı, F. (2020). 8. SINIF T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ VE ÖĞRENCİLERİN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMASINA KARŞI TUTUMLARI. International Journal of Turkish Education Sciences, 2020(15), 99-113. https://doi.org/10.46778/goputeb.780344