The aim of this research is to determine the types of estimation skills included in the middle school mathematics textbooks and to examine their distribution according to the learning areas and chapters within the textbooks. In the research, four textbooks, one sample textbook for each grade level, among the mathematics textbooks published by private publishing houses and approved by the Ministry of National Education (MoNE) and used in public secondary schools in the 2020-2021 academic year were examined. Document analysis, one of the qualitative research designs, was used in the research. In the findings, it was determined that the textbook contents including estimation were more intense at the 5th and 6th grades than at the 7th and 8th grades. While the most commonly used estimation type in the textbooks at each grade was operational estimation, it was seen that stack estimation was included in a limited amount of content. Numbers and operations learning area was determined as the only learning area that includes estimation skills at all grades. While it was seen that the content related to estimation in the textbooks is generally intense in the exercises and sample sections with solutions, it was seen that there is very little content in the activity sections and even no content is included in the 7th grade textbook. According to the results obtained by examining the textbooks published by private publishing houses, it was seen that the content related to estimation in the textbooks is not sufficient. For further research, the scope of the research can be expanded by adding the textbooks prepared by the MoNE publishing houses to this research. Also, this research can also be replicated at the primary and high school levels. It is also recommended for researchers to examine the textbooks of the past years in order to see how the textbooks have evolved in terms of estimation skills.
Mathematics Education Mathematics Textbooks Estimation Skill Stack Estimation Assessment Estimation Operational Estimation
Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik ders kitaplarında yer verilen tahmin beceri türlerini belirlemek, öğrenme alanlarına ve ders kitabındaki bölümlere göre dağılımını incelemektir. Araştırmada, 2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde devlet ortaokullarında derslerde kullanılan, özel yayınevleri basımlı ve Milli Eğitim Bakanlığı onaylı matematik ders kitaplarından her sınıf seviyesi için birer adet örnek kitap olmak üzere dört kitap incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bulgularda ders kitaplarında tahmine yer verilen içeriklerin 5. ve 6.sınıf seviyelerinde, 7. ve 8. sınıf seviyelerine göre daha yoğun olduğu tespit edilmiştir. Her sınıf seviyesinde en çok kullanılan tahmin türü işlemsel tahmin iken yığın tahminine sınırlı sayıda içerikte yer verildiği görülmüştür. Sayılar ve işlemler öğrenme alanı tüm sınıf seviyelerinde tahmin becerisi içeren tek öğrenme alanı olarak belirlenmiştir. Ders kitaplarında tahmin ile ilgili içeriklerin genel olarak alıştırmalar ve çözümlü örnekler gibi bölümlerde yoğun olduğu görülür iken etkinlik bölümlerinde çok az içerik olduğu hatta 7. sınıf ders kitabında hiç yer verilmediği görülmüştür. Özel yayınevlerinin hazırladığı ders kitaplarının incelenmesi ile ulaşılan sonuçlara göre ders kitaplarında yer verilen tahmin ile ilgili içeriklerin yeterli sayıda olmadığı görülmüştür. Bu araştırmaya MEB yayınevlerinin hazırladığı ders kitapları da eklenerek araştırmanın kapsamı genişletilebilir, ortaokul seviyesinde yapılan çalışma ilkokul ve lise seviyelerinde de yapılabilir. Ders kitaplarının tahmin becerisi bakımından nasıl bir gelişim gösterdiğini görmek açısından geçmiş yıllardaki ders kitaplarının incelenmesi araştırmacılara önerilmektedir.
Matematik Eğitimi Matematik Ders Kitapları Tahmin Becerisi Yığın Tahmini Ölçümsel Tahmin İşlemsel Tahmin
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | September 6, 2022 |
Acceptance Date | October 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19 |