Özel yetenekli öğrencilerin akademik, sanatsal, zihinsel becerilerini geliştirmek amacıyla kurulan BİLSEM (Bilim ve Sanat Merkezleri) 2024 yılı başı itibariyle Türkiye’de 379 merkezde hizmet vermektedir. Genel kültür, genel yetenek, müzik ve resim gibi farklı branşlarda çeşitli kriterlere göre seçilmiş öğretmen, öğrenci ve idarecilerin oluşturduğu bu kurumlarda kendini gerçekleştirmiş bireyler yetiştirmek hedeflenmektedir. Bu hedef ve amaçlar doğrultusunda eğitim verilen branşlardan bir tanesi de coğrafyadır. Coğrafya dersine giren öğretmenlerin niteliğinin yanında çalıştıkları kurum olan BİLSEM’e yönelik görüş ve düşünceleri kurumun misyon ve vizyonunun denetlenmesine katkı sunacaktır. Bu bağlamda BİLSEM coğrafya öğretmenlerinin branşlarına ilişkin yönetici, öğrenci, veli, öğretim programı, araç-gereç durumu ve kullanımlarına yönelik görüşlerinin incelenmesini amaç edinen bu çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Türkiye genelindeki BİLSEM’lerde görev yapan 64 öğretmenden 53’ünün araştırmaya katıldığı bu çalışmada veriler 7 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. İçerik analizi ile tema ve kodlara ayrılan, doğrudan alıntılarla desteklenen bulgular tablolar halinde sunulmuştur. Sonuç olarak coğrafya öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun görüşlerine göre yöneticiler tarafından coğrafya dersinin BİLSEM’lerde önemli ve gerekli bir ders olarak görüldüğü, öğrencilerinin TÜBİTAK projelerine coğrafya alanında katılım ile ilgili olumlu bakış açısına sahip oldukları, BİLSEM öğretmeni olmanın kendilerini akademik anlamda geliştirdiğine vurgu yaptıkları, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun çeşitli bilimsel etkinliklere katılım sağladığı, coğrafya öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun ders materyallerinin bulunmadığı, kendi imkanları ile temin ettiklerinin de oldukça az ve sınırlı olduğu öğretim programındaki kazanım, içerikler, değerlendirme süreçleri ve etkinlikler açısından öğrencilere uygun olduğu, öğretmenlerinin yarısının görüşlerine göre öğrencilerinin coğrafyaya karşı ilgilerinin yüksek ve tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçların ışığında yetkililerin ve okuyucuların dikkatine sunulan öneriler getirilmiştir.
As of the beginning of 2024, BILSEM (Science and Art Centers) serves in 379 centers across Turkey, aiming to enhance the academic, artistic, and intellectual skills of gifted students. These institutions, formed by teachers, students, and administrators selected based on various criteria in different branches such as general knowledge, general ability, music, and art, aspire to nurture individuals who realize their potential. One of the subjects taught in line with these goals and objectives is geography. The opinions and thoughts of BILSEM geography teachers regarding the institution, along with the quality of geography teachers, will contribute to the evaluation of the institution's mission and vision. In this context, a case study method was employed in this study, aiming to examine the views of BILSEM geography teachers on aspects such as management, students, parents, curriculum, equipment status, and usage. The study involved 53 out of 64 geography teachers working in BILSEM centers across Turkey, and data were collected through a semi-structured interview form consisting of 7 questions. The findings, categorized into themes and codes through content analysis, are presented in tables with direct quotes. The majority of geography teachers expressed that the institution's administrators view geography as an important and necessary subject in BILSEM, students have a positive attitude towards participating in TUBITAK projects in the field of geography, being a BILSEM teacher contributes to their academic development, and most teachers engage in various scientific activities. According to the teachers, the lack of teaching materials is a significant challenge, and they often have to acquire them through their own means. However, the curriculum, content, assessment processes, and activities are deemed suitable for students. Additionally, half of the teachers noted that their students have a high interest in geography and positive attitudes. Based on these results, recommendations are presented for authorities and readers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 29, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | January 10, 2024 |
Acceptance Date | February 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |