Tarihsel süreç dikkate alındığında Türkiye’de sığınma ve göç ile ilgili yaşanan olaylar sıklıkla karşılaşılan bir olgu durumundadır. Özellikle 20. yüzyıldan itibaren Türkiye’ye sığınma ve göç nedenleri ile yerleşenlerin sayısının azımsanamayacak düzeyde yüksek olduğu görülmektedir. Bunun en yakın örneklerinden birisi olarak da 2011 yılında Suriye’de başlayan iç savaş sonrası bölgeden yaşanan göç söylenebilmektedir. Yaşanan savaş, iç karışıklık ve terör gibi durumları yaşamış olan çocukların göç etmek durumunda kalmaları yetişkin bireylere göre yaşanan olaydan daha yıkıcı şekilde etkilenmelerine neden olmaktadır. 2016 yılında yürürlüğe giren Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonun Desteklenmesi Projesi (PIKTES) ile Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine problemsiz bir şekilde entegre olabilmeleri için Türkçe öğrenmeleri ve sosyal uyum konusunda gerekli desteği görmeleri sağlanmaktadır. Bu çalışmada, Türk eğitim sisteminde çocuklar için kapsayıcı eğitimin desteklenmesi projesi (PIKTES)’nde görev yapan öğretmenlerin hayat bilgisi dersinde yaşadıkları problemlerin belirlenmesi ve problemlere ilişkin çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yönteminin tercih edildiği bu çalışmada tipik durum örnekleme yöntemi ile birlikte 21 öğretmenin görüşleri alınmıştır. Elde edilen öğretmen görüşleri doğrultusunda PİKTES öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde karşılaştıkları sorunların temelinde öğrencilerin dil yetersizliğinin bulunduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte öğrencilerin hayat bilgisi dersi kazanımlarını gerçek hayata uyarlamada zorluk yaşamalarında materyal eksikliğinin ve kültürel farklılıkların etkili olduğu anlaşılmaktadır. Aynı zamanda yabancı uyruklu öğrencilerin okula uyum problemlerinin bulunması da hayat bilgisi dersinde zorlanmalarını etkilemektedir.
Gaziantep Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu, 04/03/2024, 451161 sayılı karar.
Considering the historical process, the events related to asylum and migration are frequently encountered in Türkiye. Since the 20th century, the number of people who settled in Türkiye for asylum and migration has been considerably high. One of the most recent examples of this is the migration from the region after the civil war that started in Syria in 2011. Children who are forced to migrate due to experiences such as war, civil unrest, and terrorism are often more severely affected than adults. With the 2016 Project on Promoting Integration of Syrian Kids into the Turkish Education System (PIKTES), it is ensured that Syrian students learn Turkish and receive the necessary support in social adaptation in order to integrate into the Turkish education system without any problems. The current study aims to identify the problems experienced by teachers working within the scope of PIKTES in the life science course and to propose potential solutions. In this study, which employed the case study method as a qualitative research design, the opinions of 21 teachers were obtained using the typical case sampling method. In line with their views, it was found that the main problem that PIKTES teachers face in the life science course is students’ lack of language proficiency. In addition, it was understood that a lack of materials and cultural differences contribute to students' difficulties in adapting course outcomes to real-life contexts. Furthermore, foreign students’ challenges in adapting to school also negatively impact their performance in the life science course.
Gaziantep University Social and Human Sciences Ethics Committee, 04/03/2024. Decision No. 451161
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | July 21, 2025 |
| Publication Date | July 30, 2025 |
| Submission Date | February 10, 2025 |
| Acceptance Date | May 9, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |